Jak ograniczyć marnowanie żywności w domu

Dowiedz się, w jaki sposób zminimalizować marnowanie żywności w domu. Przemyślane zakupy i umiejętne wykorzystywanie produktów to klucz do sukcesu.

 
Jak ograniczyć marnowanie żywności w domu
Marnowanie żywności to problem istniejący w niemal każdym domu

Odpowiednio zaopatrzona lodówka to serce każdej kuchni. Robiąc przemyślane zakupy, nie marnujemy jedzenia, a przy tym oszczędzamy.

Dobra lista zakupów to podstawa

Bardzo ważne jest powstrzymanie się od impulsywnych zakupów – kupowanie zbyt wielu produktów skutkuje przepełnioną lodówką, a w konsekwencji wyrzucaniem jedzenia.

Udając się do sklepu zadbajmy o wcześniejsze sporządzenie listy zakupów. Oprócz tego, nigdy nie wybierajmy się na zakupy głodni – wtedy na pewno wrzucimy do koszyka więcej niż potrzebujemy.

Dobrym pomysłem jest sporządzenie uniwersalnej listy zakupów, by upewnić się, że w domowej spiżarni zawsze znajdziemy składniki używane najczęściej. W zależności od preferencji i stylu życia mogą się na niej znaleźć różnorodne produkty. Te z długą datą ważności to na przykład:

  • ulubione przyprawy,
  • mąka, kasze, ryż, makaron,
  • płatki śniadaniowe,
  • kakao,
  • warzywa strączkowe,
  • warzywa w puszce lub mrożone,
  • suszone i mrożone owoce,
  • pestki i nasiona,
  • kawa i herbata.

Do uniwersalnej listy dopisujemy składniki z krótszą datą ważności lub takie, których potrzebujemy w danej chwili. Na mojej liście małych (sporządzanych co kilka dni) zakupów znajdują się przede wszystkim:

  • świeże owoce i warzywa,
  • pieczywo i dodatki do pieczywa,
  • jajka i nabiał.

Jak ograniczyć marnowanie żywności w domu

Mrożonki sposobem na ograniczenie marnowania żywności

Jeśli jednak kupiliśmy czegoś za dużo, pamiętajmy o wartości mrożenia czy pasteryzacji. Dużą liczbę warzyw możemy pokroić, spakować do foliowych woreczków i zamrozić – przydadzą się jako dodatek do obiadu lub składnik zupy jarzynowej albo leczo.

Gdy mamy problem z kupowaniem zbyt wielu produktów, dobrym pomysłem jest przygotowanie większych ilości potraw. Domowe gulasze, buliony czy zupy niezabielane śmietanką z powodzeniem można mrozić lub pasteryzować – pyszna porcja domowego, zdrowego obiadu gotowa do podgrzania jest idealnym wyjściem na zapracowane dni.

W Internecie znajdziemy mnóstwo pomysłów na tzw. meal prep – pomysł przejęty z Zachodu, związany właśnie z z przygotowaniem domowych posiłków na cały tydzień lub kilka dni.

Zamrożeniu świetnie poddadzą się też owoce – przejrzałe banany w takiej formie to rewelacyjny dodatek do smoothie czy zdrowych lodów typu nice cream. Pamiętajmy, że banany, które wyglądają tak, że nie chcemy ich jeść, sprawdzą się wspaniale w pysznym cieście bananowym.

Jak ograniczyć marnowanie żywności w domu - mrożonki

Ja najbardziej lubię przygotowywać większe porcje ciasta drożdżowego – kostka drożdży to zazwyczaj za dużo do wykorzystania w jednym przepisie, a zwiększając proporcje składników mam pokrzepiającą świadomość, że domowa pizza czy słodkie bułeczki są w moim zasięgu dosłownie w parę chwil.

Dania z resztek często okazują się być najlepszym wyborem – potrawki, gulasze wegetariańskie, leczo, pizza, calzone to dania, które aż proszą o naszą kreatywność. Wystarczy trochę mleka, by stworzyć szybki sos beszamelowy lub puszka pomidorów albo przecieru do wyczarowania sosu pomidorowego. Domowy sos mieszamy z resztkami: wędlinami, warzywami, różnymi rodzajami serów. Takim farszem napełniamy naleśniki lub mieszamy całość z makaronem i wkładamy do piekarnika – pyszna zapiekanka w parę chwil gotowa.

Przeczytaj, jak zrobić pyszne Stir Fry z wieprzowiną >>

Jak ograniczyć marnowanie żywności w domu - stir fry

Kupując z głową oszczędzamy sobie dużo czasu, pieniędzy i nerwów – ze sklepu wychodzimy tylko z tym, co naprawdę mam potrzebne. Dokonując regularnego przeglądu lodówki mamy świadomość, co należy wykorzystać w pierwszej kolejności, a co za tym idzie rozwijamy naszą kulinarną wyobraźnię. Bo gotowanie to przecież świetna zabawa!

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również