Kwas foliowy w ciąży - dlaczego jest ważny?

Kwas foliowy w ciąży staje się najważniejszą witaminą. Dlaczego jego przyjmowanie jest tak ważne? Jak należy go dawkować i kiedy zacząć? Dowiedz się więcej!

 
Kwas foliowy w ciąży - dlaczego jest ważny?
Dlaczego należy przyjmować kwas foliowy w ciąży?

Kwas foliowy w ciąży to witamina, której wpływ na prawidłowy rozwój płodu jest nieoceniony. Pozwala ona uchronić dziecko przed wadami cewy nerwowej, dlatego jej odpowiednia suplementacja staje się kluczowa nie tylko w trakcie ciąży, ale także w okresie poprzedzającym zapłodnienie. W jaki sposób i od kiedy należy przyjmować kwas foliowy? Jakie są jego zalety?

Czym jest kwas foliowy?

Kwas foliowy to inaczej witamina B9 wchodząca w skład witamin z grupy B, które są rozpuszczalne w wodzie. Substancja ta nie jest wytwarzana samodzielnie przez nasz organizm, dlatego musimy dostarczać ją wraz z pożywieniem lub decydować się na suplementacje.

Po raz pierwszy witamina została wyizolowana z liści szpinaku w 1941 roku i od tamtego czasu stała się jednym z największych sprzymierzeńców ludzi starających się o dziecko. Niestety, przyswajalność folianów (naturalnej wersji kwasu foliowego) pochodzących z naszej codziennej diety jest prawie o połowę niższa niż w przypadku syntetycznego odpowiednika.

Dlatego przyjmowanie gotowych tabletek w tym przypadku staje się znacznie lepszym wyborem. Należy pamiętać, że zalety przyjmowania kwasu są w położnictwie uważane za jedną z najskuteczniejszych interwencji zapobiegających wadom płodu.

Kwas foliowy w ciąży – dlaczego jest tak ważny?

Odpowiednia ilość kwasu foliowego w organizmie matki ma ogromny wpływ na zdrowy rozwój płodu. Zwłaszcza w przypadku wad cewy nerwowej obecność kwasu może zmniejszyć ryzyko ich pojawienia się nawet o 70%!

Dowiedz się więcej: Badania prenatalne od A do Z >>

Liczne badania naukowe prowadzone w tym sektorze położnictwa wielokrotnie udowodniły, że właściwa suplementacja jest w stanie uchronić dziecko przed tego typu wadami, które mogą zakończyć się rozszczepem kręgosłupa czy mózgowia, a także wadami serca czy układu moczowego.

Do tego foliany odgrywają także niezwykle ważną rolę w kwestii zdrowia mamy. Ich obecność zmniejsza szansę zapadnięcia na anemię ciążową.

Dowiedz się więcej: Witamina B12 – objawy i przyczyny niedoboru >>

Pamiętajmy także, że ich przyjmowanie polecane jest także mężczyznom. Planowanie ciąży powinno wiązać się ze suplementacją kwasu przez partnerów. Przyjmowanie go przez przyszłych ojców znacznie poprawia jakość nasienia, co również będzie miało wpływ na przyszły rozwój potomstwa.

Na koniec warto wspomnieć, że foliany są wartościowe nie tylko w trakcie starania się o dziecko oraz w ciąży. Ich niedobór w organizmie może bowiem objawiać się osłabieniem, lękami, problemami z koncentracją czy bólami głowy.

Dowiedz się więcej: Niedobór żelaza – przyczyny, objawy i dieta >>

Kwas foliowy w ciąży - USG w ciąży

Kwas foliowy w ciąży – jak suplementować?

Niestety, Polska należy do krajów, które na tle świata wyróżniają się bardzo dużą zachorowalnością na wady cewy nerwowej. Warto więc pamiętać, że kwas foliowy w ciąży to wspaniały „prezent” dla naszego maluszka, pomagający mu w zdrowym rozwoju.

W Stanach Zjednoczonych opracowano program profilaktyki opierający się nie tylko na zwiększeniu zalecanej dawki kwasu, ale także dodawaniu witaminy do różnych, codziennych produktów spożywczych, takich jak płatki śniadaniowe. W ten sposób na przestrzeni lat znacznie ograniczono występowanie ciężkich wad płodu.

Z tego właśnie powodu wskazane jest, by każda kobieta prowadząca aktywne życie seksualne i mogąca potencjalnie zajść w ciążę przyjmowała suplement w postaci kwasu foliowego.

Rozwój wad cewy rozpoczyna się w pierwszych tygodniach ciąży, kiedy wiele kobiet nie zdaje sobie jeszcze sprawy z tego, że w ich brzuchu rozpoczyna się kształtowanie nowego człowieka. Rekomendowane jest więc przyjmowanie witaminy w jej syntetycznej postaci przynajmniej 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę oraz przez cały okres jej trwania.

Dowiedz się więcej: Pierwsze objawy ciąży – jak je rozpoznać? >>

Planowanie ciąży a kwas foliowy

Każda współżyjąca kobieta powinna przyjmować kwas foliowy profilaktycznie na wypadek zajścia w ciążę. Zalecana dawka to 0,4 mg kwasu dziennie. Początek ciąży nie zawsze zostaje zauważony natychmiast, a właśnie ten czas jest kluczowy w prawidłowym rozwoju płodu i ma ogromny wpływ na zdrowie dziecka.

Suplementowanie kwasu zapewni więc, że organizm kobiety w każdym momencie będzie gotowy na ewentualne poczęcie i zapewni odpowiednie warunki dla rozwoju nowego życia.

Dowiedz się więcej: Dni niepłodne i płodne – jak je wyliczyć? >>

Kwas foliowy w I trymestrze ciąży

Poszczególne trymestry ciąży znacznie różnią się od siebie pod względem zachodzących w ciele maluszka zmian. Początkowy okres staje się kluczowy biorąc pod uwagę rozwój układu nerwowego. Około 5 tygodnia rozpoczyna się kształtowanie tak zwanej cewy, z której na dalszym etapie rozwinie się rdzeń kręgowy oraz mózg.

Dlatego to właśnie w tym czasie kwas foliowy w ciąży staje się niezwykle ważnym elementem, gdyż jego niedobór może w konsekwencji zakończyć się poważnymi wadami. Właściwa dawka powinna być ustalona przez lekarza na podstawie indywidualnych potrzeb. Zazwyczaj waha się ona pomiędzy 0,4 do 1 mg kwasu dziennie.

Dowiedz się więcej: USG w ciąży: kiedy, jak często i dlaczego jest ważne >>

Kwas foliowy w ciąży - kobieta w ciąży

Źródła kwasu foliowego

Witamina B9 nie jest wytwarzana w naszym organizmie w sposób naturalny, dlatego musimy uzupełniać jej właściwy poziom, przyjmując suplementy lub prowadząc właściwą dietę. Warto jednak pamiętać, że foliany, czyli naturalna postać kwasu foliowego, występują też w pożywieniu lub produktach wzbogacanych.

Charakteryzują się one jednak znacznie niższą przyswajalnością względem ich syntetycznych odpowiedników.

Warto również wiedzieć, że istnieje możliwość przedawkowania kwasy foliowego, jednak zdarza się to niezwykle rzadko. 

Foliany – w jakich produktach spożywczych można je znaleźć?

Kwas foliowy w ciąży powinien być przyjmowany w postaci suplementu diety. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by zadbać także o zdrową dietę bogatą w tę witaminę.

Do diety bogatej w foliany warto włączyć przede wszystkim surowe, zielone warzywa. Kwas foliowy znajdziemy także w pełnych ziarnach zbóż, warzywach strączkowych, a także owocach cytrusowych.

Ze względu na ograniczoną przyswajalność należy pamiętać, że 1 mg kwasu w syntetycznej postaci odpowiada aż 2 mg folianów z produktów spożywczych. Jeżeli więc chcemy mieć pewność, że substancja w naszym organizmie jest na właściwym poziomie, to musimy przyjmować ją w postaci tabletek.

Kwas foliowy w ciąży w postaci suplementu

Najbezpieczniejszym źródłem kwasu są preparaty witaminowe, w których znajduje się on pod najlepiej przyswajalną postacią. Witaminy dla kobiet w ciąży bardzo często skomponowane są tak, by zawierały one w sobie właśnie przede wszystkim B9.

Najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej dawki, zgodnie z ustaleniami lekarza prowadzącego. Pamiętajmy, że zapotrzebowanie na kwas foliowy w ciąży rośnie nawet o 50%! Dlatego tak ważne jest dbanie o jego prawidłowy poziom w organizmie.

Na rynku dostępnych jest mnóstwo preparatów, z których każda kobieta będzie mogła wybrać odpowiedni dla siebie. Jednym z najpopularniejszych jest Folik. Cena kwasu foliowego różni się w zależności od producenta, jednak nie jest ona zbyt wysoka, zwłaszcza ze względu na swoje drogocenne działanie.

Kwas foliowy w ciąży - źródła kwasy foliowego

Kwas foliowy w ciąży to jedna z najcenniejszych witamin, których niedobór może skutkować niezwykle poważnymi konsekwencjami dla zdrowia naszego dziecka. Jego odpowiednia suplementacja jest więc kluczowa dla prawidłowego rozwoju maluszka, zwłaszcza na początku.

Jeżeli planujemy powiększenie rodziny, to już odpowiednio wcześniej należy dołożyć wszelkich starań, by kobiecy organizm był jak najlepiej przygotowany na zapewnienie odpowiednich warunków dla rozwijającego się pod sercem życia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Mariola Krzyżak Mariola Krzyżak [+ info]

Cyfrowy nomada, kreatywna poszukiwaczka inspiracji, podróżuje wszędzie tam, gdzie można znaleźć miejsca idealne do pisania. Absolwentka filologii polskiej z zamiłowaniem buszująca po półkach księgarni i kolekcjonująca stare książki. Codziennie przelewa na ekran natłok myśli pozwalając im płynąć w świat. Nie może żyć bez porannej dawki nowinek ze świata polityki i nauki. Uwielbia dźwięk ruszającego samolotu, pieczenie chleba, malowanie ścian i przesiadywanie z laptopem w kawiarniach na całym świecie.

Zobacz również