Które paliwo wybrać: Pb 95 czy Pb 98?

Dużą popularnością w Polsce cieszą się auta napędzane benzyną. Dowiedz się, które paliwo wybrać podczas tankowania – Pb 95 czy Pb 98?

 
Które paliwo wybrać: Pb 95 czy Pb 98?
Najważniejsze różnice między Pb 95 a Pb 98

Paliwo jest źródłem energii dla silników spalinowych. Rozróżniamy dwa główne rodzaje jednostek napędowych – zasilane ropą oraz zasilane benzyną. Jeżeli użytkujemy silniki napędzane benzyną, przed każdym tankowaniem czeka nas dylemat. Wlać Pb 95 czy Pb 98? Czym się one różnią od siebie? Wbrew pozorom, nie jest to tylko chwyt marketingowy stacji paliw. Zacznijmy jednak od początku.

Paliwo stosowane w Polsce

Obecnie w naszym kraju stosowana jest wyłącznie benzyna bezołowiowa. Jest dużo lepsza pod względem jakościowym niż stosowana kiedyś etylina. Z jednej strony niesie to spore korzyści dla żywotności silników, z drugiej ma duże znaczenie dla czystości powietrza, którym oddychamy. Aktualnie paliwo benzynowe dostępne jest w dwóch rodzajach: Pb 95 oraz Pb 98.

Pb 95 a Pb 98

Warto wiedzieć, że im wyższa liczba oktanów, tym paliwo cechuje się wyższą odpornością na samozapłon mieszanki. Jeśli liczba oktanowa będzie zbyt mała, może wówczas wystąpić niekontrolowany samozapłon. Jest to zjawisko ekstremalnie niebezpieczne dla silnika, a także dla kierowcy i wszystkich jego pasażerów.

Pb 95 oraz 98 różnią się od siebie właśnie liczbą oktanów. Dzięki wyższej liczbie oktanów, Pb 98 wytrzymuje wyższe sprężanie, które jest podstawowym procesem działania silnika. Teoretycznie wpływa to na czystszy i krótszy czas pracy. Przyczynia się również do osiągnięcia efektu spalania praktycznie całkowitego.

Pb 95 – właściwości użytkowe

Przekreślone Pb oznacza, że jest to benzyna bezołowiowa, zaś towarzysząca temu napisowi liczba stanowi o liczbie oktanów – o czym wspominaliśmy już wyżej.

Paliwo oznaczone jako Pb 95 wolniej ulega zapłonowi, posiada również niższą tzw. kaloryczność. Oznacza to, że na jednym zbiorniku można przejechać mniej kilometrów, auto będzie miało „mniejszego kopa”, a dodatkowo będzie emitować więcej spalin do powietrza.

Kiedy zalewać Pb 95?

Warto być świadomym tego, że paliwo oznaczone w ten sposób można wlać zarówno do nowszych, jak i starszych modeli aut. Można stwierdzić, że w przypadku modeli wyprodukowanych szczególnie przed 2002 rokiem nie odczujemy żadnej zasadniczej różnicy pomiędzy zatankowaniem Pb 95 a Pb 98.

Mało tego, jeżeli zastosujemy w starszym pojeździe benzynę o większej liczbie oktanów, może dojść do pojawienia się zjawiska tzw. „spalania stukowego”. Objawia się to charakterystycznym metalicznym dźwiękiem dochodzącym spod maski samochodu. Problem dotyczy w szczególności starszych modeli, które nie posiadają czujnika korygującego kąt wyprzedzenia zapłonu.

Skąd wynika spalanie stukowe?

Wspomniana bolączka starszych aut, do których wlejemy Pb 98 wynika z właściwości tej mieszanki.

Wyższa liczba oktanów powoduje, że paliwo ulega szybszemu zapłonowi. W przypadku starszych modeli, niewyposażonych we wspomniany wyżej czujnik, dochodzi wówczas do sytuacji, w której iskra zapala mieszankę w okolicach świecy, co powoduje sprężenie pozostałego ładunku w komorze spalania.

W efekcie, zjawisko spalania stukowego przyczynia się do znacznego obciążenia cieplnego takich elementów, jak tłok, korbowód itp. W praktyce sprowadza się to do szybszego zużycia tych elementów.

Kiedy zatem korzystać z Pb 98?

Podstawową zasadą, która ułatwi nam rozróżnienie, kiedy stosować Pb 95 a kiedy Pb 98, są zalecenia producenta. Większość nowszych samochodów przystosowana jest do zalewania mieszanką o wyższej liczbie oktanów, jednak nie zawsze musi być to regułą. Warto być świadomym tego, że używanie źle dobranej benzyny nie musi objawić się od razu.

Dodatki uszlachetniające – profesjonalne

Na polskim rynku dostępne są również różnego rodzaju dodatki, które pozwalają uszlachetnić pierwotnie zalane paliwo. W przypadku benzyny jednym z ciekawszych dodatków są inhibitory utleniania. Ich funkcją jest zapobieganie utlenianiu się mieszanki za sprawą zahamowania wydzielania wolnych rodników. Inhibitory benzyny mają szczególne znaczenie w procesach starzeniowych, a konkretniej – w ich zapobieganiu.

Kolejnym dodatkiem uszlachetniającym paliwo jest deaktywator metali. Najogólniej rzecz ujmując, jego zadaniem jest eliminowanie wpływu metali na utlenianie się benzyny. Przy czym pochodzenie metali w mieszance może być różne – źródłem mogą być zarówno elementy samego pojazdu, jak i sieci dystrybucyjnej na stacji paliw.

Dodatki uszlachetniające na co dzień

Istnieją również dodatki uszlachetniające, które warto stosować każdego dnia. Szczególnie w okresie zimowym zaleca się korzystanie z preparatów, których zadaniem jest zapobieganie pojawiania się wody w zbiorniku paliwa. Powstaje ona w wyniku nagrzewania i chłodzenia się ścianek zbiornika, zaś problem szczególnie dotyka tych wykonanych ze stali.

Warto również sięgnąć po dodatki, których celem jest konserwacja silnika. Są to zazwyczaj substancje smarne, poprawiające pracę całego układu napędowego. Można zastosować również preparaty, których celem jest m.in. usuwanie osadu z elementów układu zasilania oraz komory spalania, czyszczenie silnika z osadów, które już zostały wytworzone itp.

Paliwo wzbogacone na stacjach

Różnego typu ulepszonych rodzajów benzyny stosują również stacje paliw. Są to zazwyczaj wzbogacone wersje Pb 98 lub Pb 95. Różne firmy używają innej mieszanki dodatków, dzięki czemu paliwo to charakteryzuje się lepszymi właściwościami, niż w bazowej wersji.

Paliwo VERVA na Orlenie

Najbardziej znaną wersją wzbogaconej benzyny jest oferowana na stacjach Orlen VERVA. Jak deklaruje producent, paliwo to zostało uszlachetnione dodatkami, które mają na celu poprawę procesu spalania, a także posiadającymi właściwości antykorozyjne oraz przeciwutleniające.

Zgodnie z zapewnieniami Orlenu, Pb 98 VERVA nie zawiera substancji metalicznych na bazie manganu, w tym trikarbonylku manganowego. Ten typ mieszanki zalecany jest do stosowania w silnikach, które dodatkowo wyposażono w katalizatory.

Paliwo V-Power na Shellu

Stacje Shell są drugą siecią dystrybucyjną paliw w Polsce pod względem liczby punktów sprzedaży. Obecnie w przypadku V-Power zastosowano nową formułę, zwaną Dynaflex.

Jak deklaruje dystrybutor, posiada ponad 30% więcej składników czyszczących niż poprzednia formuła V-Power, a jednocześnie ponad trzy razy więcej substancji czyszczących i smarnych niż bazowa wersja FuelSave. Główną zaletą ma być zapobieganie utracie mocy oraz usuwanie osadów gromadzących się we wszystkich elementach układu zasilania.

Paliwo Premium na Circle K

W 2017 roku marka Statoil dokonała fuzji, w wyniku której wszystkie stacje należące do tej sieci mają funkcjonować pod szyldem Circle K. Nowy właściciel nie zamierza jednak wycofać z obiegu dotychczasowej mieszanki benzyny klasy Premium, oferowaną pod nazwą Suprema 98.

Jak deklaruje dystrybutor tej benzyny, Suprema 98 jest paliwem wzbogaconym o właściwości mające zapobiegać spalaniu stukowemu. Ponadto posiada dodatki uszlachetniające. Zalecana jest do stosowania w silnikach z zamontowanym układem turbodoładowania.

Zgodnie z deklaracjami, stosowanie Supremy 98 ma na celu poprawę osiągów, zapewnienie większej czystości, zmniejszenie spalania, a także przedłużenie żywotności silnika.

Paliwo jest niezbędne do napędzania silnika. Na ogół rozróżnia się dwa podstawowe rodzaje – jednostki napędzane ropą oraz benzyną. Występują również układy benzynowe, w których montuje się instalacje LPG, nie są to jednak niezależne źródła zasilania. Obecnie w Polsce wyróżnia się dwa rodzaje benzyny – Pb 95 oraz 98. Różnicą się one od siebie liczbą oktanów, które odpowiadają za czas, w jakim nastąpi zapłon. Im więcej oktanów, tym zapłon następuje szybciej. Najważniejszą zasadą jest stosowanie takiej mieszanki, jaką zaleca producent konkretnego auta. Jeżeli sugeruje, by używać wyłącznie Pb 95 – wlanie paliwa o wyższej liczbie oktanów nie będzie korzystne dla silnika.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również