Kawa w ciąży - dozwolona czy zakazana?

Kawa w ciąży – czy możesz ją pić? Przeczytaj o skutkach ubocznych picia małej czarnej. Podpowiadamy, jakie zamienniki będą dla Ciebie i dziecka najzdrowsze.

 
Kawa w ciąży - dozwolona czy zakazana?
Kawa w ciąży - czy można ją bezpiecznie pić?

Kawa to bardzo popularny napój. Ciężko wyobrazić sobie poranek bez filiżanki małej czarnej. Czasem jednak warto zastanowić się, jaki wpływ ma na nasz organizm – szczególnie w momencie, kiedy pod sercem nosimy inne życie. Czy kawa w ciąży jest dozwolona, czy może lepiej odpuścić ją sobie na następne kilka miesięcy?

Substancje znajdujące się w kawie

Kawę pijemy głównie ze względu na obecność kofeiny. To właśnie dzięki niej wstajemy na nogi i jesteśmy pobudzeni. Ta substancja to nic innego niż środek psychoaktywny, który pobudza ośrodkowy układ nerwowy. Choć umiarkowana ilość działa pozytywnie na pracę serca czy płuc, to jednak należy pamiętać, że nadmierne stosowanie powoduje działania niepożądane takie jak:

  • zmęczenie,
  • uczucie lęku,
  • zdenerwowanie,
  • pogorszenie nastroju.

To jednak nie wszystkie substancje, które znajdziemy w kawie. Bardzo kontrowersyjne dla naszego zdrowia są węglowodory aromatyczne, które powodują uszkodzenia genetyczne czy nawet zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwór. W niewielkich dawkach ich wpływ jest znikomy. Znając te informacje, zastanówmy się, czy kawa jest odpowiednim napojem w ciąży. Trzeba bowiem pamiętać, że kawa zawiera zarówno szereg pozytywnie działających substancji, jak i także tych negatywnie oddziałujących na nasz organizm – szczególnie podczas ciąży.

Ciąża a picie kawy

Zbyt duża ilość spożywanej kawy może doprowadzić do zagrożenia życia i zdrowia dziecka. Do najczęstszych powikłań należą:

  • zbyt mała masa urodzeniowa dziecka,
  • przedwczesny poród,
  • poronienia.

Ile to jednak jest „zbyt duża ilość” ? Dokładny wpływ kawy na organizm ciężarnej i dziecka nie jest dokładnie zbadany. Szacuje się jednak, że około 200 mg kofeiny jest bezpieczne dla obojga. To tyle, ile jest zawarte w dwóch słabych filiżankach czarnego napoju.

Warto jednak zwrócić uwagę, że substancja ta jest obecna także w innych produktach, takich jak często spożywana Coca Cola lub chociażby herbata. Dlatego rozsądnie jest ograniczyć ilość wypijanej kawy do jednej filiżanki lub całkowicie wykluczyć ją z diety.

Kawa w ciąży to także codzienne nieprzyjemności

Kawa w ciąży to nie tylko ryzyko uszkodzenia płodu, ale także wiele codziennych nieprzyjemności, których możemy doświadczyć. Poranne mdłości u większości Pań są na porządku dziennym, a ten napój może je nasilić. Bardzo często zdarza się, że organizm sam go odrzuca i będziemy męczyć się z nawracającymi bólami brzucha czy wymiotami.

Zgaga w ciąży także jest powszechna, a pijąc kawę, będzie trzeba pogodzić się z silniejszymi objawami. Spodziewając się dziecka, staramy się także, by dieta w ciąży była urozmaicona i bogata w wartościowe minerały. Niestety mała czarna sprawia, że nasze wysiłki będą bezsensowne. Kawa wypłukuje większość witamin i wartości odżywczych, przez co żadna suplementacja nie dostarczy nam odpowiedniej ilości mikroelementów.

Dowiedz się więcej: Najczęstsze dolegliwości w ciąży z podziałem na trymestry >>

Ile kofeiny jest w kawie?

Warto zwrócić uwagę, że zawartość kofeiny jest różna w zależności od rodzaju kawy, stopnia jej wypalenia i sposobu przygotowania, a nawet wielkości filiżanki, w której napój przygotujemy. Można jednak podać w przybliżeniu, że jedna porcja:

  • espresso zawiera około 65 mg kofeiny, a więc bezpiecznie można wypić trzy filiżanki,
  • zwykła kawa parzona zawiera około 120 mg kofeiny, a więc bezpiecznie można wypić niecałe dwie filiżanki,
  • capuccino i kawa latte – zawierają także około 65 mg kofeiny, bo są przygotowywane na bazie espresso,
  • kawa rozpuszczalna – zawiera około 80 mg kofeiny, a więc bezpiecznie można wypić dwie filiżanki,
  • kawa bezkofeinowa – może zawierać nawet 10 mg kofeiny, a więc bezpiecznie można wypić dwadzieścia filiżanek, choć lepiej jest nie ryzykować takiej liczby małych czarnych.

Jak widać, bezpieczniej jest pić kawę rozpuszczalną niż parzoną. Jeśli potrzebujemy zastrzyku energii, dobrze sprawdzi się espresso. Uważajmy na różnego typu kawy mleczne – zawierają przynajmniej tyle samo kofeiny, a z powodu lepszego i bardziej aksamitnego smaku, szczególnie trudno może być się z nimi rozstać.

Dowiedz się więcej: Dobra kawa z przyprawami – jak przygotować >>

Jak najlepiej parzyć kawę?

Zaopatrzmy się w młynek, w którym własnoręcznie zmielimy kawę, oraz zainwestujmy w ekspres. Zaparzony w ten sposób napój będzie zdrowszy od najczęściej pijanych kaw instant. Jeśli męczy nas zgaga, koniecznie dolejmy do małej czarnej odrobiny mleka, które zniweluje działanie kwasu w naszym układzie trawiennym.

Należy także rozwiać mit o braku negatywnych konsekwencji przy piciu kawy bezkofeinowej, ponieważ jakikolwiek napój wytworzony z ziaren kawowca będzie zawierał tę substancję, choć może nie zawsze w takiej samej ilości. Kawa bezkofeinowa w dalszym ciągu zawiera kofeinę, choć nieco w mniejszej ilości. Dlatego tutaj także należy przestrzegać maksymalnej dopuszczalnej ilości filiżanek. Choć z dwojga złego, jeśli poranna mała czarna musi być obecna w naszej diecie, lepiej jest wybrać właśnie ten rodzaj.

Kawa w ciąży - dozwolona czy zakazana? - capuccino

Dozwolona kawa w ciąży, czyli zdrowe zamienniki

Jaką kawę można pić w ciąży? Miłośniczki, które nie chcą rezygnować z ulubionego napoju, mogą poszukać bezpiecznych dla zdrowia zamienników. Z pewnością kawa Inka będzie tu doskonałym rozwiązaniem. Mogą ją pić dzieci, osoby starsze, a także ciężarne. Nie zawiera kofeiny, bo nie jest zrobiona z ziaren kawowych, a z prażonego żyta, cykorii czy buraka. W smaku jest podobna do małej czarnej i możliwe, że organizm da się oszukać nietypowym zamiennikiem.

W drogeriach Rossmann można spotkać inny ciekawy produkt, który może nam zastąpić poranny napój. Kawa dla ciężarnych o nazwie „Mama Coffee” ma specjalną recepturę, dzięki której smakuje jak ta prawdziwa, a dostarczy naszym organizmom niezbędnych witamin i minerałów, w tym niezbędnego kwasu foliowego i witamin z grupy B.

Więcej informacji o niezbędnych dla ciężarnych substancjach, znajdziesz w artykule: Minerały i witaminy w ciąży.

Co na podniesienie ciśnienia?

Niestety wiele Pań pija kawę nie tylko z powodu smaku i przyzwyczajenia, ale również po to, by podnieść sobie ciśnienie. Bez porannej filiżanki dopada nas ciągła senność i zmęczenie. Na szczęście nie tylko kofeina stawia na nogi.

O wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem jest picie zielonej herbaty, która także działa pobudzająco. Trzeba jednak pamiętać, że zawiera ona teinę, która jest podobna do kofeiny w działaniu – także tym negatywnym. Tego napoju możemy wypić nawet cztery lub pięć filiżanek dziennie, uważajmy jednak na stopień zaparzenia naparu. Bardzo mocny napar może być bardziej szkodliwy niż kawa.

Jeśli szukamy całkowicie bezpiecznych zamienników – warto poszukać w najbliższych sklepach naparów rooibos, które przypominają zwykłą herbatę, ale w przeciwieństwie do niej nie zawierają garbników i substancji szkodliwych. Taki napój możemy pić bez ograniczeń. Przy zwalczaniu senności przydatna może być również woda mineralna. Nie tylko stawia na nogi, ale i nawadnia organizm. Taki zamiennik jest najlepszy dla zdrowia naszego i naszego dziecka.

 

Podsumowując – kawa w ciąży nie jest całkowicie zakazana, choć lepiej jest wykluczyć ją z naszej diety. Na rynku dostępnych jest wiele zamienników tego popularnego napoju, które dostarczą nam zarówno upragnionego smaku, jak i właściwości pobudzających.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również