Joga: skuteczna walka ze stresem

Walka ze stresem poprzez aktywność fizyczną? Warto zastanowić się nad jogą. Korzyści z jej praktykowania jest wiele - zarówno dla ciała, jak i dla duszy.

 
Joga: skuteczna walka ze stresem

Ludziom, którzy znają jogę, polecać tej formy ćwiczeń nie trzeba. Pozostałych pragniemy do tej aktywności bardzo zachęcić. Joga uwalnia stres z organizmu, uelastycznia ciało i regeneruje duszę. Przedstawiamy, jak wpływa na nasze ciało i dlaczego walka ze stresem tym sposobem będzie skuteczna.

Joga – tylko ćwiczenia czy coś więcej?

Czym jest joga? Może zacznijmy od tego czym nie jest. Na pewno nie jest religią. Nie ma tu żadnego kultu, żadnych bóstw ani demonów, brak kapłanów pośredniczących pomiędzy bóstwem a ludem. Joga jest praktyką holistyczną, mającą za zadanie pobudzić w człowieku głębsze przeżywanie siebie.

To prawda, że bez praktyki duchowej joga jest tylko ćwiczeniem gimnastycznym i część ludzi tak ją stosuje. Właściwie praktykowana ma na celu udoskonalanie siebie poprzez pracę z ciałem, psychiką i duchem. Jest swego rodzaju filozofią i nauką.

Dowiedz się więcej: Karta FitProfit, BeActive czy Multisport – która jest lepsza? >>

Joga: skuteczna walka ze stresem - udoskonalanie siebie

Praktykowanie jogi a religia

Warto podzielić się tu pewną refleksją, związaną z reakcjami środowisk katolickich na praktyki joginów. Ma to związek z szeregiem nieporozumień, które powstały na początku lat 60-tych w związku z odejściem Zachodu od kultów religijnych i zwróceniu się do orientalnych praktyk i przeżyć duchowych. Część osób pewnie jest świadoma, że popyt na „inną duchowość” swego czasu wytworzył ogromne ilości fałszywych guru i „przewodników duchowych”, którzy spowodowali, że istnieje w oczach księży taki a nie inny obraz jogi.

Prawdziwy chrześcijanin również może odbierać tę duchowość i czerpać z niej dla siebie. Wielu otwartych kapłanów nie ma nic przeciwko jodze, a nawet sami ją praktykują i wspierają oświecenie dzięki tej praktyce. Z kolei mistycy i mnisi wiedzą, że joga jest swego rodzajem „odkryciem” samego siebie, a co za tym idzie, miłe jest to także Bogu.

Dowiedz się więcej: Joga śmiechu – co to takiego? >>

Joga: skuteczna walka ze stresem - czym jest joga

Joga a walka ze stresem

Joga dla początkujących to zestaw ćwiczeń połączonych z oddechem. Przynosi spokój ducha i wznosi świadomość na wyższe poziomy. Pomaga w radzeniu sobie ze stresem. Aby ćwiczyć nie tylko ciało, ale również duszę, nie wystarczy jedynie mata do jogi. Pomoże nam w tym medytacja, do której trzeba przygotować się wewnętrznie, także moralnie – tak wygląda joga dla zaawansowanych.

Skupiona i głęboka medytacja joginów wpływa na eliminację wielu dolegliwości (takich jak np. nerwica i bezsenność). Pomaga wyciszyć się i poczuć naturalną więź z kosmosem, którego jesteśmy częścią. Walka ze stresem tym sposobem jest więc jak najbardziej zalecana.

Dowiedz się więcej: Medytacja – kilka prostych ćwiczeń, które pomogą w walce ze stresem >>

Dobroczynny wpływ jogi na nasze ciało i umysł

Cierpliwość i dokładne wykonywanie asanów – pozycji jogi również może mieć dobroczynny wpływ na różne części ciała. Kręgosłup, szyja, mięśnie barków i ramiona stają się mniej napięte i zrelaksowane.

Znane są historie, gdzie wielu osobom joga pomogła w odnalezieniu swojego życia na nowo, a nawet wyciągnęła ich z bardzo poważnych chorób (np. alkoholizmu).

Joga a korzyści dla naszego ciała i duszy:

  • sprawia, że czujemy i wyglądamy młodziej,
  • poprawia postawę ciała,
  • jest korzystna dla serca,
  • zwiększa odporność,
  • wycisza system nerwowy,
  • reguluje gospodarkę hormonalną,
  • relaksuje,
  • pomaga w walce z depresją.

Dowiedz się więcej: Ciągłe zmęczenie i stres – 11 alarmujących sygnałów ciała >>

Każdy może doświadczyć pozytywnego działania jogi na organizm, próbując ćwiczeń z instruktorem lub nawet włączając sesję na portalu Youtube i praktykując ją w zaciszu domowym.

Dowiedz się więcej: Sposoby na stres – joga w domu >>

Joga rozciąga mięśnie, co jest ważne zwłaszcza dla osób, które wykonują pracę siedzącą. Zmienia spojrzenie na własne ciało i uwalnia je z nagromadzonych stresów. Dzięki temu zyskujemy pewność siebie i wewnętrzny spokój, co jest ważne przy różnego rodzaju nerwicach i lękach.

Joga: skuteczna walka ze stresem - rozciąga ciało

Joga w ciąży – to jak najbardziej możliwe

Hatha joga jest bardzo pozytywną aktywnością dla kobiet w ciąży, gdyż dużo ćwiczeń jest skierowanych na kręgosłup. Ten rodzaj jogi pomaga ciężarnym odstresować się i jednocześnie prowadzić zdrowy tryb życia, co z kolei może przyczynić się do ułatwienia porodu oraz szybszego powrotu do formy po narodzinach dziecka.

Dowiedz się więcej: Joga w ciąży – dlaczego warto i jak ją praktykować >>

Joga: skuteczna walka ze stresem - joga w ciąży

Joga, tak jak każda aktywność fizyczna jest w stanie poprawić nam nastrój. Różne rodzaje ćwiczeń pomagają w pobudzaniu specyficznych partii mięśni. Dodatkowo, pracuje przy tym umysł, co ma zbawienny skutek na naszą psychikę. Walka ze stresem przy pomocy jogi może przynieść naprawdę dobre rezultaty – efekty zauważalne są już przy ćwiczeniu 15 minut dziennie. Im regularniej praktykowana joga, tym lepiej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również