Jak zmienić swoje życie na lepsze? 10 dobrych nawyków

Jak zmienić swoje życie na lepsze? Krótka odpowiedź: poprzez zdrowy styl życia i metodę drobnych zmian.

 
Jak zmienić swoje życie na lepsze? 10 dobrych nawyków

Wielkie wyzwania podejmowane najczęściej w Nowy Rok, czy przy okazji innych, równie doniosłych dat, np. urodzin, rzadko wywierają jakikolwiek wpływ na jakość życia. Zniechęcają swoim rozmiarem i już po kilku dniach okazuje się, że plany spaliły na panewce. Dużo lepiej sprawdzają się drobne zmiany. Są przyjemniejsze, a ich wprowadzenie mobilizuje do następnych kroków. Podpowiadamy, jak zmienić swoje życie na lepsze.

Zdrowy styl życia

Istnieją trzy fundamenty, które decydują o jakości życia. To zdrowa dieta, aktywność fizyczna i sen. Jeśli organizm jest silny i odporny, nie musi skupiać swojego potencjału wokół powrotu do zdrowia. Z takim bagażem można realizować swoje plany i cieszyć się życiem.

A jak sprawić, by każdy dzień przynosił zadowolenie? Jak zmienić swoje życie? To nie wycieczka do egzotycznego kraju, czy kupno nowego samochodu decydują o satysfakcji z kolejnych dni. To małe rzeczy, a nie wielkie wydarzenia, wypełniają dobę po brzegi. Te rzeczy mogą być złe, nijakie lub dobre, a ich suma składa się na szczęście lub jego brak. Oto nawyki, które zmieniają życie codzienne na lepsze i ciekawsze.

Jak zmienić swoje życie na lepsze – 10 nawyków

1. Zdrowa dieta

Dietetycy od lat powtarzają jak mantrę, by z diety wykluczyć tłuszcz i cukry proste. Szanse na długie życie dają wszak warzywa i owoce, a nie ciastka. Nie trzeba wdrażać jednorazowo drastycznej diety, wystarczy do każdego posiłku dodać np. jabłko, banana, surówkę, liść sałaty, czy pomidora, a ciasto i batoniki zastąpić zdrowymi przekąskami.

2. Aktywność fizyczna

Nawet niezbyt intensywne ćwiczenia potrafią pobudzić mózg do pracy i dostarczyć nowej energii do działania. Aby rozruszać ciało można oczywiście pójść na siłownię lub zacząć biegać, ale można też ćwiczyć w domu (lub w pracy, jeśli jest taka możliwość): tańczyć, ćwiczyć jogę, czy pójść na długi spacer, w nieco szybszym, niż zwykle tempie. 15 – 20 minut dziennie to niewielka inwestycja w wielką sprawę. Jak zmienić swoje życie? – Ćwiczyć regularnie!

3. Sen

Długość snu jest indywidualną potrzebą każdego z osobna. Przeciętnie, dorosły człowiek wymaga ok. 8 godzin snu, ale zdarzają się i tacy, którzy najlepiej czują się po 11 godzinach nieprzerwanego wypoczynku.

Dbałość o sen ma swoje głębokie uzasadnienie. Jest on tym samym dla umysłu, czym lekarstwa dla chorego ciała. Podczas snu odbudowują się połączenia nerwowe, porządkowane są wszystkie informacje zebrane w trakcie dnia. Sen zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększa spokój wewnętrzny i dba o psychikę.

4. Zarządzanie czasem

Zmarnowany kwadrans to: nieprzygotowana własnoręcznie przekąska dla bliskich, krótszy spacer z psem, nieprzeczytany fragment książki, nienarysowany z dzieckiem obrazek i wiele innych. A cztery kwadranse? Co można zrobić przez godzinę? Warto o tym pamiętać, pozwalając komuś lub czemuś kraść chwile, jedną po drugiej.

Jak zarządzać swoim czasem? Przede wszystkim należy selekcjonować zadania i odrzucać te, które nie są ani ważne, ani pilne. Jeśli można – warto też delegować zadania na innych. Wszystkie pilne do załatwienia sprawy na dany dzień warto ujmować w listę i wykreślać z niej te, które zostały już wykonane.

Kolejnym rozwiązaniem jest korzystanie ze stopera. To najłatwiejszy sposób na uświadomienie sobie jak szybko ucieka 5 minut życia i świetna motywacja do skupienia się na pracy i przyspieszenia tempa.

Dowiedz się więcęj o skutecznym zarządzaniu czasem >>

5. Eliminowanie „pochłaniaczy czasu”

Dzisiejszy świat jest pełen rozpraszaczy. Do nich należą e-maile, social media, telefony, telewizja itp. Coach, Michał Pasterski na swoim blogu proponuje dość kontrowersyjną, ale pożyteczną i skuteczną metodę pozbywania się nawyków ciągłego rozpraszania uwagi.

Za każdym razem, gdy przychodzi do głowy pomysł, by zajrzeć do skrzynki e-mailowej, należy zrobić 5 przysiadów. Sprawdzenie wiadomości w social mediach? Kolejne 5 przysiadów. Prawda, że męczące? Tak, ale korzystne dla zdrowia, a przy okazji skutecznie zniechęcające do utraty czasu na własne życzenie.

6. Rozwiązywanie problemów

Jeśli pojawi się problem, omijanie go jest najgorszym rozwiązaniem. Najlepszym przykładem problemu, który może zrujnować dzień, a nawet weekend są awiza znalezione w skrzynkach pocztowych.

Są tacy, którzy natychmiast biegną na pocztę i sprawdzają kto i w jakiej sprawie nadał przesyłkę. Inni, w obawie przed kłopotami czekają do ostatniego dnia, stresując się i pozwalając, by myśli wciąż krążyły wokół zagadkowego listu. Nierzadko okazuje się, że awizo nie jest zwiastunem armagedonu, a jedynie powiadomieniem o całkiem neutralnej czynności urzędowej.

Dowiedz się więcej: Perfekcjonizm niejedno ma imię – poznaj plusy i minusy >>

7. Uśmiech każdego dnia

Wszechobecny stres powoduje, że życie staje się coraz bardziej przykre i męczące. Antidotum na smutek mogą być małe radości. Sprawić sobie lub komuś bliskiemu przyjemność można na wiele sposobów. To może być rozmowa, drobny podarunek czy uśmiech.

Nawet wtedy, gdy nic wokół nie cieszy, istnieje proste rozwiązanie – tzw. sztuczny uśmiech. Grymas wywołany śmiechem na zawołanie powoduje, że oszukany w ten sposób mózg wydziela hormony szczęścia. Choć nie jest to recepta na radość w życiu, to w szare dni pomaga zmienić nastawienie do świata.

8. Rozmowy telefoniczne i spotkania

Rozmowy przez telefon mają sporo zalet, ale dotyczy to raczej sfery zawodowej. Wiele osób rezygnuje ze spotkań i narad, ponieważ zabierają one masę czasu. Trzeba dojechać na umówione miejsce, przetrwać nie zawsze do końca merytoryczne spotkanie i wrócić do pracy.

Telefon umożliwia ustalenie istotnych spraw w znacznie krótszym czasie, a do tego można zorganizować telekonferencję, dzięki której więcej osób weźmie udział w rozmowie, bez konieczności koordynowania kilku terminarzy naraz.

Zupełnie inaczej ta kwestia wygląda w życiu prywatnym. Telefon zubaża relacje, ogranicza je do wymiany kilku zdań. Nie ma tu miejsca na okazanie przywiązania, na czułość, przytulenie, wspólny posiłek, spojrzenie w oczy rodziców, przyjaciółki, czy ukochanej osoby. Jak zmienić swoje życie na lepsze? Zawsze, gdy tylko można warto wybierać osobiste rozmowy.

9. Zarządzanie stresem

Skąd bierze się stres? U każdego przyczyny nerwowych sytuacji mogą być inne. Uświadomienie sobie, co jest źródłem stresu pozwala skutecznie chronić własne zdrowie.

Przeciwdziałanie stresowi może być bardzo łatwe. To może być wcześniejsze wstawanie, by nie narażać się na spóźnienia w pracy i uwagi przełożonego. To także dokładne planowanie dnia i odpowiedni podział obowiązków, tak, by nie działać wciąż pod presją kończącego się czasu.

Dużą pomocą w walce ze stresem jest rozwijanie asertywności. Wiele sprzeczek, czy nieprzyjemnych sytuacji można uniknąć, stawiając wyraźne granice i nie pozwalając na argumenty ad personam. Gdy wybucha konflikt warto wziąć głęboki oddech, a jeśli trzeba, oddalić się na chwilę, by obniżyć temperaturę panującą między rozmówcami.

Dowiedz się więcej o najczęstszych błędach w radzeniu sobie ze stresem >>

10. Szukanie pozytywów zamiast narzekania

Polacy, jak żaden inny naród, mają skłonności do narzekania. Ciągłe skupianie się na tym co niedobre, nie dość, że sprzyja pogorszeniu humoru, to powoduje, że ludzie odsuwają się od takiej osoby. Jak zmienić swoje życie?

Powinniśmy zadać sobie pytanie: ile można zmienić, wyszukując w otoczeniu pozytywne cechy?

Koncentrowanie się na dobrych rzeczach poprawia nastrój i wywołuje uśmiech na twarzy. Gdy rozmówca usłyszy na swój temat komplement, staje się milszy i bardziej uczynny. Osoby optymistycznie nastawione do świata są lepiej postrzegane. Ludzie chętnie nawiązują z nimi relacje, polecają innym, proponują wspólne działanie itp.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Nowak Anna Nowak [+ info]

Na łamach portali internetowych relacjonuje zmiany na rynku pracy. Z uwagą przygląda się ofertom zatrudnienia, poszukując ich mocnych i słabych stron. Sprawdza, co spędza sen z powiek HR-owców. Dostarcza inspiracji niezdecydowanym i odkrywa sposoby osiągania celów zawodowych. Jako redaktor portalu KarieraKobiety.pl wspiera aktywność zawodową i emancypację finansową kobiet. Po godzinach – amatorka zdrowej kuchni, pasjonatka fotografii i sketchnotingu.

Zobacz również