Jak się zmotywować do regularnych ćwiczeń?

Słomiany zapał nie pozwala na osiągnięcie wymarzonego celu? Jak się zmotywować do działania? Oto kilka sposobów na wytrwanie w postanowieniach i kontynuację rozpoczętych treningów.

Jak się zmotywować do regularnych ćwiczeń?

Jak się zmotywować do ćwiczeń, a przede wszystkim jak wytrwać w swoich postanowieniach? Najczęściej pierwsze kroki są pełne zapału i nie stanowią żadnej przeszkody.

Natomiast z każdym kolejnym tygodniem, a potem dniem coraz ciężej wykonać zaplanowany trening. Brzmi znajomo? Na szczęście istnieją sposoby, które pozwolą utrzymać motywację do ćwiczeń.

Przed rozpoczęciem – wybór aktywności fizycznej

Pierwszym krokiem ku wysokiej motywacji do ćwiczeń jest wybór odpowiedniego zajęcia. Nie ma nic bardziej demotywującego niż aktywność fizyczna, która jest nieatrakcyjna i niedopasowana do danej osoby. Istnieje tak wiele dyscyplin sportowych, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.

Dowiedz się więcej: Zdrowy kręgosłup – ćwiczenia, które warto znać >>

Nie trzeba przy tym ograniczać się tylko do jednego sportu. Jak najbardziej można wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia. Jednego dnia bieganie, a innego basen zwieńczony sauną? Jak najbardziej!

Różnorodność wykonywanych ćwiczeń poszerzy również możliwość trenowania podczas zmiennych warunków pogodowych. W czasie deszczu można wybrać się na siłownię lub poćwiczyć w domu, a podczas słonecznej pogody wykonać trening w plenerze.

Dowiedz się więcej: Karta FitProfit, BeActive czy Multisport – która jest lepsza? >>

Jak się zmotytować do ćwiczeń - postaw na różnorodność

Jak się zmotywować do ćwiczeń – 4 sposoby

1. W grupie czy osobno?

Jak się zmotywować do kontynuacji treningu? Wspólny wysiłek fizyczny skutecznie zachęca do dalszych działań, dlatego trening grupowy to dobry pomysł na rozpoczęcie przygody ze sportem.

Jeżeli natomiast takie zajęcia nie sprawiają przyjemności – nic na siłę. Równie dobrze można trenować samemu, umówić się na rower z partnerem lub przyjaciółmi bądź rozpocząć bieganie z psem. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Dowiedz się więcej: Jak ćwiczyć w domu, czyli od czego zacząć i jak wytrwać >>

Jak się zmotywować do regularnych ćwiczeń - w grupie raźniej

2. Krok po kroku – cel za celem

Wizualizacja końcowych efektów u większości osób jest wystarczająca i skutecznie wzmacnia motywację. A co z pozostałymi amatorami sportu? Bardzo łatwo się zniechęcić jeżeli cel jest odległy, a pierwszych efektów nie widać na horyzoncie…

W takim przypadku osiągnięcie celu można podzielić na mniejsze etapy. Myślenie o tym, że dopiero za pół roku przebiegniemy 30 km może niektórych zniechęcić, zwłaszcza kiedy początkowo siły opadają już przy czwartym kilometrze…

Zamiast myśleć o końcowym efekcie jaki nastąpi za 6 miesięcy, lepiej zapisać sobie co się chce osiągnąć w nadchodzącym tygodniu. Początkowo mogą to być 2 km biegu, za 3-4 tygodnie-  3 km i kolejno coraz więcej. W ten sposób ani się obejrzymy, a małymi kroczkami dojdziemy do wymarzonego celu.

Dowiedz się więcej: Motywacja – klucz do sukcesu >>

Jak się zmotytować do ćwiczeń - metoda małych kroków

3. Planowanie pod kontrolą – motywacja przez zapiski

Aby dodatkowo wzmocnić motywację najlepiej rozplanować poszczególne ćwiczenia w notesie lub kalendarzu. Zapisane zadania / plany treningu zawsze bardziej motywują, niż te tylko „zaplanowane” w głowie.

Dodatkowo można opisywać również swoje osiągnięcia, nawet te najmniejsze. W miarę upływu czasu taki dzienniczek będzie cennym źródłem do wykonania analizy przebytych treningów i stopniowych efektów. Satysfakcja gwarantowana!

Dowiedz się więcej: Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne – 11 najlepszych sposobów >>

Jak się zmotywować do ćwiczeń - plan treningu

4. Jak się zmotywować – samokontrola to nie wszystko?

Problemy z motywacją nadal są nie do przeskoczenia? Nie każdego stać na osobistego trenera, ale z pewnością można znaleźć osobę w najbliższym otoczeniu, która w bardzo okrojonym zakresie będzie pełniła taką funkcję.

Takie zadanie należy powierzyć zaufanej osobie, która będzie nie tylko dopingowała w dążeniu do celu, ale również i karciła w razie chęci opuszczenia treningu. Taka pomocna dłoń przyda się każdemu w chwilach zwątpienia.

Ponadto wypowiedziane na głos słowa zobowiązują do wywiązania się z podjętych postanowień.  Nikt przecież nie chce być uważanym za osobę niesłowną, a zwłaszcza przed osobą, która jak nikt inny będzie trzymać za nas kciuki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również