Jak radzić sobie ze stresem w pracy i szkole

Życie w ciągłym biegu, chaosie i szybko zmieniającej się rzeczywistości. Walka o pieniądze, karierę, stanowiska… Podpowiemy jak radzić sobie ze stresem.

 
Jak radzić sobie ze stresem w pracy i szkole

Jak radzić sobie ze stresem w dniu codziennym? Oto kilka propozycji na zniwelowanie stresu i towarzyszącym mu dolegliwości.

Czym jest stres?

Uczucie nieprzyjemnego napięcia psychicznego i fizycznego, związanego z codziennymi problemami i stylem życia to stres.

W nomenklaturze psychologicznej stres to reakcja organizmu będąca odpowiedzią na wydarzenia zakłócające równowagę psychiczną lub fizyczną jednostki. Powodują ja sytuacje, które stawiają człowieka wobec wydarzeń czy emocji obciążających lub przekraczających umiejętności skutecznego radzenia sobie z nimi.

Życie człowieka we współczesnym świecie jest stresujące. Doświadczamy tego uczucia od najmłodszych lat. W zależności od sytuacji, jakim musimy stawić czoła, stres ma właściwości mobilizujące lub dezorganizujące.

  • Pozytywny stres mobilizuje cały organizmu, wyostrza zmysły i wzmaga koncentrację – przydaje się, aby by dobrze zdać egzaminy, uniknąć niebezpieczeństwa czy pozytywnie załatwić sprawy urzędowe.
  • Przewlekły stan napięcia prowadzi do wyczerpania zapasów energii, a nawet odpowiedzialny jest za pojawienie się stanów chorobowych.

Nerwica – następstwem długotrwałego stresu. Jak się jej pozbyć?

Wśród niebezpiecznych objawów stresu wymienia się nerwice. Są znakiem długotrwałych zaburzeń psychicznych, u podłoża których leżą lęki związane z różnymi sytuacjami, przedmiotami, emocjami lub czynnościami. Osoby z zaburzeniami nerwicowymi cierpią na przeróżne bóle, brak apetytu, bezsenność, często zaburzenia seksualne.

Przy dolegliwościach w początkowym stadium nerwicy możemy pomóc sobie zmieniając nastawienie i przewartościowując własne życie. Pozytywne myślenie, zdrowa dieta i codzienny ruch  pozwolą odpocząć od stresu.
Przy nasilających się objawach pomaga psychoterapia, a w sytuacjach bardzo silnej nerwicy – terapia farmakologiczna.

Dowiedz się więcej: Joga śmiechu – co to takiego? >>

Jak zapobiec wypaleniu zawodowemu?

Jeśli praca zawodowa przestaje dawać satysfakcję, nasilają się trudności z codzienną mobilizacją by czynności służbowe wykonać profesjonalnie i z zaangażowaniem, odczuwamy przemęczenie – mamy do czynienia z pierwszymi objawami wypalenia zawodowego, będącego wynikiem długotrwałego stresu w pracy.

Najczęściej wypalenie zawodowe dotyka osób, które poświęcają pracy zbyt wiele energii, z niekorzyścią dla życia osobistego, co często prowadzi do depresji.

Można samodzielnie pokonać wypalenie zawodowe, poświęcając sferze prywatnej więcej uwagi i poznając techniki walki ze stresem na szkoleniach antystresowych, organizowanych przez poradnie pedagogiczne. A w sytuacjach trudnych, warto skorzystać ze specjalistycznej pomocy psychologicznej. Kiedy terapia psychologiczna nie przynosi zadowalających rezultatów należy rozważyć skorzystanie z pomocy lekarzy psychiatrów.

Ciągłe zmęczenie

Długotrwały stres może prowadzić do przewlekłego odczuwania zmęczenia. Osoba, która przeżywa stres związany z pracą, sytuacjami rodzinnymi lub zdrowotnymi, często cierpi na bezsenność, jest pozbawiona życiowej energii i radości życia. Stres objawia się także brakiem łaknienia, co może prowadzić do anemii, będącej przyczyną ospałości i osłabienia.

Dowiedz się więcej: Niedobór żelaza – przyczyny, objawy i dieta >>

Szczególnie niebezpieczne objawy zmęczenia dotyczą dzieci w wieku szkolnym. Kłopoty w szkole, złe funkcjonowanie w grupie rówieśniczej, a także zmiany hormonalne mogą odpowiadać za chroniczne odczuwanie zmęczenia, które w efekcie prowadzi do stanów depresyjnych.

Reakcja rodziny i pedagogów w szkole, a także badania medyczne wykluczające stany chorobowe pozwolą na zastosowanie odpowiednich środków zapobiegawczych.

Stres w pracy – weź go za rogi!

Obciążenie obowiązkami ponad siły, problemy w kontaktach z pracownikami, a także niepewność, czy w odpowiedni sposób wywiążemy się z powierzonych zadań są najczęstszymi przyczynami stresu w pracy.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy? Ucieczka w różnego rodzaju używki, alkohol czy środki odurzające niejednokrotnie stanowi sposób na rozładowanie emocji, prowadząc jednocześnie do rozwoju uzależnień i chorób.

W walce ze stresem w pracy pomoże dobre zorganizowanie czasu prywatnego. Przebywanie z rodziną i rozwijanie własnych zainteresowań to recepta na ujrzenie życia w bardziej przyjaznej perspektywie.

W pracy należy zachować asertywność i nie obawiać się prosić o pomoc współpracowników. Rozłożenie obowiązków w dogodniejszy sposób i nieodkładanie ich na później pozwoli wywiązać się na czas z powierzonych obowiązków. Natomiast skorzystanie ze szkoleń zawodowych umocni poczucie pewności siebie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Urszula Stanisławska-Hunek Urszula Stanisławska-Hunek [+ info]

Politolog i dziennikarka stale poszukująca w życiu smaku. Podchodząca do życia z dystansem i lekkim przymrużeniem oka. Miłośniczka sportów zimowych i tenisa ziemnego. Stale poszukująca nowych rozwiązań, które pozwalają czynić życie łatwiejszym i przyjemniejszym. Z rozwagą podchodząca do finansów – także tych domowych. Specjalizuje się w sprawach związanych z branżą nieruchomości i budownictwa. Jej wielką pasją są podróże – te dalekie i bliskie.

Zobacz również