Jak radzić sobie ze stresem w czasie egzaminów?

Jak radzić sobie ze stresem w skuteczny sposób? Co prawda stresowych sytuacji nie da się całkowicie uniknąć, ale na szczęście można je kontrolować. Istnieją sprawdzone metody pozwalające obniżyć napięcie nerwowe.

Jak radzić sobie ze stresem w czasie egzaminów?

Zdenerwowanie przed ważnym egzaminem może znacząco obniżyć pokłady energii i doprowadzić do czarnych myśli. Presja otrzymania jak najlepszego wyniku dodatkowo pogłębia uczucie paniki i ogólnego zdenerwowania. Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym? Poniżej kilka prostych wskazówek.

Jak radzić sobie ze stresem? Oto skuteczne sposoby

Ćwiczenia obniżają poziom kortyzolu

Aktywność fizyczna to jeden ze sposobów na radzenie sobie ze stresem. Podczas wykonywania ćwiczeń obniża się poziom kortyzolu (tzw. hormon stresu), a równocześnie wydziela więcej endorfin odpowiedzialnych za dobry humor i uczucie szczęścia.

  • Przy braku czasu warto udać się na półgodzinny spacer bądź wykonać proste ćwiczenia rozciągające w domu. Nawet minimalny ruch pomoże zniwelować uczucie stresu między kolejnymi powtórkami do egzaminu.
  • Proste ćwiczenia relaksacyjne (ćwiczenia oddechowe) to kolejny sposób na obniżenie stresu i wyciszenie organizmu.

Dowiedz się więcej: Joga śmiechu – co to takiego? >>

jak radzić sobie ze stresem - ćwiczenia

Przez żołądek do… lepszego nastroju

Podczas sytuacji stresowych obniżeniu ulega poziom serotoniny – hormonu odpowiedzialnego za dobry nastrój. Dobrze skomponowany jadłospis pozwoli na podwyższenie tego hormonu szczęścia oraz zwiększy koncentrację i zdolność zapamiętywania.

Jak radzić sobie ze stresem poprzez dietę? Oto produkty spożywcze, których nie powinno zabraknąć podczas nauki:

  • Pomarańcze, mandarynki, kiwi – witamina C obniża poziom hormonu stresu, poprawia odporność organizmu.
  • Migdały, orzechy, pestki słonecznika i dyni – witamina E jako naturalny antyoksydant skutecznie poprawia nastrój.
  • Pomidory – potas pomaga w obniżeniu poziomu stresu.
  • Szpinak, kasza gryczana, strączki, gorzka czekolada, orzechy – magnez stabilizuje pracę układu nerwowego, uspokaja i poprawia pamięć.
  • Produkty pełnoziarniste – węglowodany złożone zapobiegają gwałtownemu obniżeniu poziomu glukozy we krwi, a tym samym wahaniom nastroju, uczuciu osłabienia i spadku energii.
  • Ziołowe herbatki z melisy, rumianku lub mięty – zioła uspokajają, poprawiają jakość snu i koją zszargane nerwy.
  • Awokado, ryby morskie, jaja, banany – tryptofan wpływa na produkcję serotoniny, a tym samym na poprawę nastroju.

jak radzić sobie ze stresem - dieta

Dobry sen to podstawa

Wypoczęty organizm łatwiej radzi sobie ze stresem. Idealnym rozwiązaniem jest wstawanie i zasypianie codziennie o tej samej porze oraz przesypianie 7-8 godzin dziennie. Wpływa to na poprawę pamięci i koncentracji niezbędnej w czasie egzaminów.

jak radzić sobie ze stresem - sen

Uspokajające zajęcia

Kiedy stres związany z nadchodzącym egzaminem daje o sobie znać, warto zagospodarować choćby chwilę czasu na relaks i wyciszenie, czyli:

  • posłuchanie spokojnej muzyki,
  • przygotowanie gorącej kąpieli,
  • obejrzenie ciekawego filmu lub odcinka ulubionego serialu,
  • wyjście do kina,
  • poczytanie ulubionej książki,
  • rozmowę z bliską osobą,
  • krótką drzemkę.

jak radzić sobie ze stresem - relaks

Pozytywne myślenie

Dobra organizacja czasu zarówno przed, jak i w trakcie egzaminu oraz pozytywne nastawienie to bardzo ważne aspekty w radzeniu sobie ze stresem.

  • Wszelkie powtórki materiału należy dobrze rozplanować w czasie. Można zapisać sobie w kalendarzu co, gdzie i o której godzinie będzie powtarzane w danym dniu.
  • Myśli lepiej pokierować nie na ostateczny wynik egzaminu, lecz na to w jaki sposób osiągnąć najlepszy efekt. Dobre przygotowanie zwiększy pewność siebie i pomoże obniżyć stres.
  • W trakcie egzaminu warto pamiętać o głębokich wdechach i wydechach, które pomogą zapanować nad paniką i nerwowością.
  • Zadania należy rozwiązywać w kolejności od tych najłatwiejszych, na które zna się pewne odpowiedzi i przechodzić kolejno do trudniejszych zagadnień.

jak radzić sobie ze stresem - koncentracja

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również