Jak czytać oznaczenia na oponach - poradnik

Oznaczenia na oponach informują o wszystkich najważniejszych parametrach ogumienia w aucie. Jakich? W naszym artykule wyjaśniamy wszystkie zagadnienia z tym związane. Ich znajomość ułatwi wybór najlepszych opon, dzięki którym jazda samochodem będzie bezpieczna i satysfakcjonująca.

Jak czytać oznaczenia na oponach - poradnik
O czym mówią oznaczenia na oponach? / źródło zdjęcia: Depositphotos / Santiphotodp

Warto poznać wszystkie oznaczenia na oponach, jakie stosowane są przez producentów. Ich właściwy odczyt ułatwia dobór ogumienia do pojazdu, a także późniejszą ich eksploatację. Dodatkowo znajomość tego, co wyraża oznaczenie opony jest istotne zarówno z punktu widzenia zakupu opon nowych, jak i używanych.

Cyfry i liczby, czyli oznaczenia na oponach

Oznaczenia na oponach mogą występować nawet w liczbie 23 symboli i napisów, które informują o najważniejszych ich parametrach. Warto być świadomym tego, że opony zimowe mogą mieć inne oznaczenia, niż opony letnie czy opony wielosezonowe.

 

Oznaczenie opony – rozmiar

Jednym z istotniejszych parametrów jest wielkość opony, która powinna być zgodna z zaleceniami producenta. Ciąg cyfr i liczb wyrażony jest w ujednolicony sposób i przybiera postać np. 195/50 R16 80T lub 200/55 R16 91V. Przy czym poszczególne symbole informują o następujących parametrach:

  • 195 – jest to podana w milimetrach szerokość opony,
  • 50 – wysokość wyrażona w procentach, oznaczająca stosunek tego boku do szerokości (np. 50% ze 195 mm to 97,5 mm),
  • R – w tym przypadku oznacza, że jest to opona radialna, można spotkać również oznaczenie „B”, które informuje nas o konstrukcji diagonalnej,
  • 16 – informacja o średnicy osadzenia, która jednocześnie oznacza średnicę felgi (podawana w calach),
  • 80T – to oznaczenie na oponach informuje o ich nośności 80 oraz indeksie prędkości T.

W oponach przeznaczonych do aut dostawczych dodatkowo stosowany jest symbol „C”. Takie ogumienie cechuje się wyższą wytrzymałością oraz wyższymi parametrami nośności. Jest to niezbędne w przypadku pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów.

Indeks prędkości – co to jest?

Występujący na oponie indeks prędkości informuje nas o tym, z jaką maksymalną prędkością można bezpiecznie się poruszać z wykorzystaniem konkretnego modelu.

Ta kwestia jest szczególnie istotna, ponieważ w myśl Kodeksu drogowego kierowca jest zobowiązany stosować ogumienie cechujące się indeksem prędkości zgodnym ze specyfiką konkretnego samochodu. Wyjątek stanowią tutaj opony zimowe, ponieważ ustawodawca dopuszcza możliwość eksploatacji opon o niższym indeksie prędkości, o ile te przewidują możliwość poruszania się minimalnie 160 km/h.

Najczęściej występujące indeksy prędkości są następujące:

  • Q – do 160 km/h,
  • R – do 170 km/h,
  • S – do 180 km/h,
  • T – do 190 km/h,
  • H – do 210 km/h,
  • V – do 240 km/h,
  • W – do 270 km/h,
  • Y – do 300 km/h.

Indeks nośności

Informacja o maksymalnej dopuszczalnej nośności jest równie istotna, co indeks prędkości. Wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Przekroczenie tego wskaźnika powoduje ryzyko szybszego zużycia bieżnika, zaś przy znacznym przekroczenia maksymalnej nośności może spowodować nawet jej wystrzelenie.

Indeksy nośności określane są w zakresie liczb od 80 do 114. Przykładowo, wartość 91 oznacza, że konkretna opona może być poddana maksymalnemu obciążeniu 615 kg. Mnożąc tę wartość przez cztery opony otrzymamy wartość, która tylko nieznacznie przewyższa maksymalną dopuszczalną ładowność konkretnego modelu auta.

Informację o tym, jaki indeks nośności należy zastosować do naszego modelu auta podaje jego producent np. w instrukcji obsługi lub na swojej stronie internetowej.

Dowiedz się więcej: Wymiana opon – przewodnik >>

Inne ważne oznaczenia na oponach

Poniżej znajduje się alfabetyczny wykaz najważniejszych oznaczeń opony. Pozwoli on na lepszą orientację w doborze ogumienia o pożądanych parametrach.

  • 3PMSF – oznacza, że konkretny model ogumienia wykazuje właściwości zimowe. Można je znaleźć zarówno na oponach zimowych, jak i wielosezonowych.
  • BasePen – to oznaczenie opony informuje o jej elektrostatycznym uziemieniu. W takich modelach wewnątrz bieżnika zastosowano mieszankę krzemionkową. Jej zadaniem jest wyładowanie ładunków elektrycznych.
  • COLD – ten symbol informuje o tym, że pomiar ciśnienia wewnątrz ogumienia musi być przeprowadzony na zimnych oponach.
  • DOT – informuje o tym, że dana opona spełnia wszystkie warunki bezpieczeństwa amerykańskiego Departamentu Transportu; na końcu numeru DOT znajduje się data produkcji opony, zazwyczaj wyrażona w postaci czterocyfrowej – widząc np. cyfry 3510 możemy odczytać, iż konkretna opona została wyprodukowana w 35 tygodniu 2010 roku.
  • ECE, e, E – jeżeli któryś z tych symboli znajduje się na oponie to znaczy, że spełnia ona warunki homologacji europejskiej.
  • EMT – widząc takie oznaczenie na oponach możemy być pewni, że oferują one możliwość jazdy nawet przy zerowym ciśnieniu powietrza.
  • FR – opona z takim oznaczeniem posiada rant, chroniący felgę przed uszkodzeniami; ma szczególne zastosowanie wówczas, gdy profil opony jest niski, przez co wzrasta ryzyko uszkodzenia felgi.
  • LI – oznaczenie informujące o maksymalnej ładowności jednej opony.
  • MAX – wartość znajdująca się przy tym oznaczeniu informuje o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu opony.
  • M + S – w ten sposób oznaczane są zarówno opony zimowe, jak i całoroczne. Jest to deklaracja producenta, iż konkretny model ogumienia sprawdza się zarówno w warunkach zimowych, jak i zachowuje dobre parametry przy jeździe w błocie.
  • PAX – odpowiednik EMT, stosowany przy oponach Michellin.
  • RETREAD – takie oznaczenie mają opony bieżnikowane.
  • RF – to oznaczenie na oponach pochodzi od słowa Reinforced – dane ogumienie jest wzmacniane oraz posiada podwyższoną ładowność.
  • ROTATION – oznaczenie to występuje wraz ze strzałkami i informuje o kierunku toczenia opony kierunkowej.
  • SI – informuje o indeksie prędkości.
  • TL – opona z takim symbolem jest bezdętkowa.
  • TT – z kolei takie oznaczenie opony informuje o tym, że jest w niej dętka.
  • TWI – wskaźnik informujący o stanie zużycia; znajduje się zazwyczaj w sześciu miejscach i jeżeli jego stan jest poniżej 1,6 mm tzn., że oponę należy niezwłocznie wymienić.
  • XL – dane ogumienie cechuje się podwyższonym indeksem nośności oraz posiada wzmocnioną konstrukcję.

Oznaczenia na oponach – etykiety

Warto wspomnieć, że wszystkie opony wyprodukowane po 30 czerwca 2012 roku muszą posiadać dołączoną etykietę informującą o podstawowych parametrach jej użytkowania. Znajdują się na niej trzy cechy:

  1. przyczepność na mokrej powierzchni,
  2. hałas zewnętrzny,
  3. opór toczenia.

Wpływają one zarówno na bezpieczeństwo, komfort, jak i ekonomiczność jazdy.

Oznaczenie opony z USA

Niektóre modele opon importowanych z rynku amerykańskiego mogą posiadać dodatkowe oznaczenie UTQG. Zawierają się w nim następujące symbole:

  • TREADWEAR – oznaczające odporność bieżnika na użytkowanie,
  • TRACTION – informujący o tym, jaka jest przyczepność opony na mokrej nawierzchni,
  • TEMPERATURE – jest to informacja o odporności ogumienia na przegrzanie.

Dowiedz się więcej: Samochody z USA – czy to się opłaca? >>

Oznaczenia na oponach informują o wielu aspektach funkcjonalnych, niezbędnych lub przydatnych przy codziennej ich eksploatacji. Dzięki znajomości określonych symboli będziemy w stanie samodzielnie pozyskać takie kluczowe informacje, jak: indeks prędkości i nośności, data produkcji, stan bieżnika i wiele innych.

Niektóre oznaczenia stosowane są dodatkowo, inne zaś są wymagane przepisami prawa. Warto znać chociaż część z nich by wiedzieć, czego się spodziewać po konkretnym modelu ogumienia oraz czy jej parametry zaspokoją nasze potrzeby i oczekiwania.

ZOBACZ ROWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również