7 sposobów na to, jak być szczęśliwym - z naukowego punktu widzenia

Jak być szczęśliwym? Posłuchajmy rady naukowców, według których szczęście zależy od tego, jakie reakcje chemiczne zachodzą w naszym mózgu!

 
7 sposobów na to, jak być szczęśliwym - z naukowego punktu widzenia
Naukowcy wiedzą jak być szczęśliwym!

Człowiek, który znajdzie niezawodny sposób na to, jak być szczęśliwym, prawdopodobnie otrzyma nagrodę Nobla. Jest to przecież główny cel naszego życia, który często bardzo trudno osiągnąć. Szczęściem zajmuje się głównie psychologia, ale może warto na ten problem spojrzeć z zupełnie innej strony – z czysto naukowego punktu widzenia. Według neurologów za poczucie szczęścia odpowiada kilka substancji chemicznych produkowanych przez nasz mózg – oto 7 sposobów na to, by je uaktywnić i dzięki temu czuć zadowolenie z życia.

1. Pozytywne myślenie – to zawsze działa!

Choć dla wielu osób brzmi to jak truizm, powtarzana do znudzenia przez psychologów rada, by myśleć pozytywnie, ma swoje naukowe uzasadnienie.

Według neurobiologów, gdy myślimy o przyjemnych rzeczach, nasze podwzgórze (część korowa mózgowia) produkuje więcej serotoniny, czyli substancji zwanej nie bez powodu hormonem szczęścia. Gdy jej poziom jest długotrwale obniżony, pojawia się depresja.

Paradoksalnie więc, żeby pobudzić produkcję tej „antydepresyjnej” substancji, warto odgonić złe myśli i jak najczęściej myśleć o samych przyjemnych rzeczach. Gdy więc kolega mówi nam „głowa do góry!”, nie należy się denerwować, tylko rzeczywiście skupiać myśli wyłącznie na pozytywnych aspektach życia. Zamiast rozpamiętywać porażki i przykre wydarzenia, lepiej po prostu sięgnąć po najwspanialsze wspomnienia.

Dowiedz się więcej: Poradnik pozytywnego myślenia – postaw na sukces >>

Jak być szczęśliwym - z naukowego punktu widzenia - spotkanie ze znajomymi

2. Nie duś w sobie problemów!

Jak być szczęśliwym, gdy na głowie ma się mnóstwo problemów? Jest to bardzo trudne, ponieważ w takich sytuacjach nasz mózg nieustannie poszukuje sposobów na ich rozwiązanie, a im jest ich więcej, tym bardziej się przy tym męczy.

Liczne kłopoty wywołują stres, który hamuje neuroprzekaźniki w mózgu i w konsekwencji prowadzi do obniżenia nastroju i uczucia niepokoju. Co więc robić?

Przede wszystkim nie należy rozwiązania problemów odkładać na później. Najlepiej rozwiązywać je krok po kroku, ponieważ zajęcie się w danym momencie tylko jednym problemem daje większe szanse na sukces.

Rozwiązanie choćby drobnego problemu sprawi, że mózg wynagrodzi nas dawką neuroprzekaźników, które poprawią nasz nastrój. Naukowcy dodają coś jeszcze – problemów nie należy dusić w sobie. Lepiej porozmawiać o nich z drugim człowiekiem, ponieważ to również wpływa na produkcję serotoniny, która może sprawić, że będziemy widzieć świat w jaśniejszych barwach.

Dowiedz się więcej: Sposoby na stres – joga w domu >>

Jak być szczęśliwym - z naukowego punktu widzenia - rozwiązywanie problemu

3. Ciesz się słońcem!

Niektóre recepty na to, jak być szczęśliwym są niezwykle proste, tak jak ta dotycząca przebywania na słońcu. Pod wpływem promieni słonecznych nasz organizm produkuje witaminę D, która odpowiada nie tylko za mocne kości, ale także za syntezę serotoniny.

To właśnie dlatego w okresie jesienno-zimowym, gdy słońca w ciągu dnia jest zbyt mało, wiele osób cierpi na tzw. depresję sezonową. W krajach skandynawskich, gdy przez większą część roku brakuje wystarczającej ilości słońca, w celu zapobiegania depresji stosuje się specjalne lampy imitujące światło słoneczne.

U nas popularne są suplementy diety z witaminą D, którą lekarze zalecają przyjmować szczególnie jesienią i zimą (podobno nawet 95% Polaków cierpli na niedobory witaminy D). Oprócz tabletek można zadbać o odpowiednią dietę – bogate w witaminę D są przede wszystkim tłuste ryby morskie, czyli np. węgorz, łosoś, makrela i śledź, a także jajka i ser żółty.

Jak być szczęśliwym - z naukowego punktu widzenia - słoneczny dzień

4. Zadbaj o zdrowy sen!

Jak się okazuje, serotonina ma duży wpływ na jakość naszego snu, ponieważ bierze udział w syntezie melatoniny, tzw. hormonu snu. Dzięki melatoninie możemy szybko zasnąć, a także spać przez kilka godzin bez wybudzania się.

Zdrowy i niczym niezakłócony sen pozwala organizmowi zregenerować się i ma ogromne znaczenie na prawidłową pracę mózgu, a więc także m.in. na prawidłową produkcję serotoniny. Serotonina wpływa więc na melatoninę i na odwrót.

Osoby cierpiące na zaburzenia snu czują się zmęczone w ciągu dnia, są podatne na stres i często zapadają na depresję. Aby zapewnić sobie zdrowy sen, należy kłaść się i wstawać o tych samych porach, spać około 7-8 godzin, a także zatroszczyć się o odpowiednie warunki w sypialni. Powinna być ona wyciszona i zaciemniona – szczególnie ten drugi warunek jest ważny, ponieważ poziom melatoniny rośnie wraz ze zmniejszaniem się ilości światła.

To dlatego rano budzi nas wschód słońca, natomiast zimą ogarnia nas senność już w godzinach popołudniowych. Niestety każda nagła zmiana oświetlenia uwalnia hormon stresu, który wybudza człowieka i zakłóca prawidłowy sen. To dlatego warto dokładnie zaciągać zasłony podczas pełni księżyca, a także nie zasypiać przy telewizorze.

Dowiedz się więcej: Najlepsze domowe sposoby na bezsenność >>

Jak być szczęśliwym - z naukowego punktu widzenia - dobry sen

5. Ruszaj się – w zdrowym ciele zdrowy duch!

Regularna aktywność fizyczna to od dawna znany sposób na to, jak być szczęśliwym, ponieważ bardzo pomaga zarówno zwalczać depresję, jak i jej zapobiegać.

Podczas ćwiczeń gwałtownie zużywa się zapas serotoniny, co z kolei pobudza organizm do jej zwiększonej produkcji. Najskuteczniejsze w pobudzaniu produkcji serotoniny są podobno ćwiczenia aerobowe, czyli np. jazda na rowerze, bieganie, szybkie spacery i pływanie. Ważne, by ćwiczyć regularnie i przez co najmniej 30 minut.

Dowiedz się więcej: Jak się zmotywować do regularnych ćwiczeń? >>

Wysiłek fizyczny także w inny sposób pomaga poprawić nastrój. Ponieważ sam w sobie jest stresujący dla organizmu, dlatego po jego zakończeniu przysadka mózgowa wyzwala endorfiny, które nie bez powodu nazywane są hormonami szczęścia. Nie tylko tłumią ból, ale także poprawiają nastrój, działając trochę jak morfina.

Wydzielanie się endorfin w wyniku wysiłku fizycznego zostało udowodnione naukowo i doczekało się nawet własnej nazwy – euforia biegacza.

Dowiedz się więcej: Jak ćwiczyć w domu, czyli od czego zacząć i jak wytrwać >>

Jak być szczęśliwym - z naukowego punktu widzenia - jazda rowerem

6. Bliskość i czułość najlepszymi antydepresantami

Jeśli ktoś szuka innych sposobów na pobudzenie organizmu do produkcji endorfin, to powinien po prostu częściej się kochać. Podczas aktu miłosnego w organizmie człowieka dochodzi wręcz do eksplozji różnych substancji odpowiadających za dobry nastrój – endorfin, serotoniny i oksytocyny.

Wszystkie produkowane są przez mózg i wszystkie pomagają czuć się szczęśliwym. Jak się okazuje, do poczucia szczęścia niezbędny jest w ogóle kontakt fizyczny z drugim człowiekiem. Jego długotrwały brak postrzegany jest przez mózg jako ból fizyczny (w obu przypadkach aktywuje się ten sam obszar w mózgu) i może prowadzić do depresji.

Dlatego przy każdej okazji przytulajmy naszych bliskich i okazujmy im na każdym kroku czułość! To prawdopodobnie najprzyjemniejszy sposób na to, jak być szczęśliwym!

Dowiedz się więcej: Dobre relacje międzyludzkie – jak je pielęgnować >>

Jak być szczęśliwym - z naukowego punktu widzenia - para zakochanych

7. Dieta na szczęście

Na ilość neuroprzekaźników w mózgu, odpowiadających za nasz dobry nastrój, w dużym stopniu odpowiada też to, co jemy. W punkcie 3 wskazywaliśmy na jedzenie ryb w celu dostarczania witaminy D, która wpływa na ilość wytwarzanej serotoniny.

Jak się okazuje, do produkcji serotoniny niezbędny jest także tryptofan, czyli aminokwas, który dostarczany jest do organizmu wyłącznie z pożywieniem. Przeprowadzono już wiele badań, które udowodniły, że niedobór tryptofanu w osoczu krwi nasila objawy depresji. Źródłem tryptofanu są produkty bogate w białko, a więc mięso, nabiał, ryby, rośliny strączkowe itp.

Co ciekawe, przyswajalność tryptofanu wspomagają węglowodany. Być może dlatego niektórzy „zajadają” smutki słodyczami. Zamiast nich lepiej jednak sięgnąć po zdrowsze źródła węglowodanów np. produkty pełnoziarniste.

W syntezie serotoniny biorą również udział witaminy z grupy B. Znaleźć je można m.in. w orzechach, jajkach, drobiu, kaszy gryczanej oraz płatkach owsianych.

Na dobry nastrój i chęć do działania wpływa odpowiedni poziom także innego neuroprzekaźnika – dopaminy. Aby pomóc organizmowi w jej produkcji, warto jeść produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Skutecznie, choć krótkotrwale poziom dopaminy może podnieść kawa oraz herbata.

Jak być szczęśliwym - z naukowego punktu widzenia - łosoś

Na pytanie, jak być szczęśliwym, nauka odpowiada dość jednoznacznie. Wystarczy zapewnić równowagę w  substancjach chemicznych mających wpływ na pracę mózgu, czyli właśnie w neuroprzekaźnikach takich jak serotonina i dopamina. Jak się okazuje, na poziom tych substancji w dużym stopniu możemy mieć sami wpływ.

Warto jednak pamiętać, że jeżeli powyższe sposoby na „szczęście” nie działają, należy udać się do specjalisty. Długotrwałe uczucie smutku może oznaczać poważną chorobę i konieczność przyjmowania specjalistycznych leków.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Hintigo Hintigo [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również