Headhunter - kim jest i jak szukać z nim pracy?

To może być świetny pomysł na znalezienie interesujących ofert i wyprzedzenie kontrkandydatów. Sprawdź, jak w rozwoju zawodowym pomoże Ci headhunter!  

 
Headhunter - kim jest i jak szukać z nim pracy?
Praca za headhunterem? Czemu nie! / źródło zdjęcia: Depositphotos / racorn

Headhunter i kandydat do pracy? To połączenie może być skutecznym pomysłem na rozwój kariery zawodowej. Tym bardziej, że zdobycie nowej pracy na pewno będzie prawdziwym wyzwaniem – potrzebna będzie: kreatywność, otwartość i własna inicjatywa. Właśnie dlatego warto spróbować nawiązać dobre kontakty ze starannie wybranym headhunterem, który może zostać naszym skutecznym sprzymierzeńcem. W artykule podpowiadamy, jak zrealizować ten ciekawy plan.

Kim jest headhunter?

Na to pytanie warto odpowiedzieć przekornie i wyjaśnić – kim na pewno nie jest headhunter. Należy więc zapomnieć o popularnym wizerunku headhuntera (z ang. łowca głów) z filmów i książek, gdzie pokazywany jest elegancki i przystojny mężczyzna, który jest wyjątkowo skuteczny i ignorując zasady moralne oraz zasady ludzkiej przyzwoitości podkupuje ważne osoby z konkurencji.

W rzeczywistości wspomniany zawód jest mniej widowiskowy, ale równie trudny. Zadanie headhuntera polega bowiem zazwyczaj na znalezieniu osoby o wybitnych umiejętnościach i doświadczeniu, która pracuje na wysokim szczeblu, nawiązaniu z nią relacji i przekonaniu do zmiany pracy w firmie klienta łowcy głów.

Można żartobliwie powiedzieć, że headhunter z pewnością nie jest szpiegiem ani przestępcą, wspomniane wcześniej „podkupowanie” raczej nie ma miejsca, przekonanie kandydata do zmiany zatrudnienia wymaga natomiast wielu spotkań, rozmów i poważnych umiejętności negocjacyjnych.

Wykonywanie tego zawodu wymaga także wyjątkowego wyczucia, dyskrecji i umiejętności interpersonalnych, bo zazwyczaj pozyskiwani kandydaci pracują już w konkretnym miejscu i nie szukają nowego zatrudnienia – na kontakt z headhunterem mogą zareagować irytacją albo nawet agresją.

Często przydają się także wręcz aktorskie umiejętności, chociażby w sytuacji, gdy headhunter musi skontaktować się z daną firmą i pozyskać informacje oraz kontakty do najbardziej cenionych specjalistów w wybranej dziedzinie.

Szukanie pracy z headhunterem – jak znaleźć headhuntera?

Najlepsze rozwiązanie będzie polegało na szczegółowym zbadaniu rynku i znalezieniu firmy, czy też specjalisty, który zna specyfikę branży, w której pracujesz. W takim ujęciu możesz więc liczyć na ciekawy kontakt i oferty, które będą dostosowane do Twoich umiejętności i doświadczenia.

W dotarciu do konkretnej osoby powinni pomóc Ci znajomi, wartościowe podpowiedzi możesz usłyszeć też z działu HR firmy, w której pracujesz. Podczas kontaktu telefonicznego, czy też e-mailowego warto też powołać się na osobiste polecenie od konkretnej osoby i wysłać headhunterowi profesjonalne dokumenty aplikacyjne, gdzie konkretnie i szczerze opiszesz swoje umiejętności.

Kolejnym krokiem powinna być prośba o możliwość regularnego kontaktowania się z headhunterem (na przykład raz na dwa miesiące) w sprawie ciekawych ofert. Zazwyczaj na tak postawione pytanie otrzymasz odpowiedź twierdzącą i właśnie w ten sposób znajdziesz ważnego sprzymierzeńca na drodze do rozwoju Twojej kariery zawodowej.

Szukanie pracy z headhunterem – kiedy ta opcja się nie sprawdzi?

Początkowo headhunterzy zajmowali się głównie pozyskiwaniem specjalistów w danej dziedzinie albo osób decyzyjnych pracujących na średnich i wysokich szczeblach w organizacji. Aktualna sytuacja na polskim rynku pracy (gdzie według wielu opinii i opracowań wyraźnie brakuje specjalistów i panuje „rynek kandydatów”) sprawiła, że łowcy głów poszukują również osób o niższych stanowiskach, zdarzają się także zamówienia ze strony klientów, którzy szukają już absolwentów wyspecjalizowanych w pożądanych przez rynek dziedzinach.

Co to oznacza dla osób, które chciałyby szukać pracy z headhunterem?

  • Na rozwój swojej kariery zawodowej w taki sposób mogą liczyć raczej osoby z doświadczeniem i pracujące w branży, którą cechuje szybki rozwój.
  • Na skuteczną współpracę z headhunterem raczej nie mogą liczyć osoby, które pracują w mało popularnej branży, gdzie pracodawcy wyjątkowo łatwo znajdują nowych kandydatów do pracy.

Aby sprawdzić popularność i rozwój swojej branży, warto przeczytać opracowania na ten temat, pomocne mogą być także zestawienia na temat zarobków specjalistów.

Szukanie pracy z headhunterem – zalety

Współpraca z headhunterem możesz przynieść wymierne zalety. Oto one:

Możesz jako pierwszy otrzymać zaproszenie na rozmowę z pracodawcą

Spersonalizowany kontakt z headhunterem to szansa na partnerskie relacje i wzajemną pomoc. Headhunter może więc Ciebie podpytać o wartościowych specjalistów w danej dziedzinie albo poprosić o podpowiedzi w innej sprawie, Ty z kolei możesz liczyć na to, że właśnie Twoja kandydatura trafi do klienta jako pierwsza.

Powodem może być chęć odwdzięczenia się za pomoc i całkiem uzasadniona chęć zaprezentowania wartościowych kandydatów, z którymi headhunter utrzymuje regularne kontakty.

Możesz pomóc swoim znajomym

W rekrutacji specjalistów i osób na średnich oraz wyższych stanowiskach ogromnie cenne są polecenia. Jeśli więc Ty nie spełnisz oczekiwań, albo nie będziesz chciał się podjąć pracy, którą zaproponuje Ci headhunter, to w takiej sytuacji możesz polecić swoich znajomych. Możesz liczyć, że takie polecenie będzie potraktowane wyjątkowo poważnie.

Otrzymasz szczegółowe informacje o oczekiwaniach pracodawcy

Osobiste kontakty z headhunterem to szansa na zdobycie wyjątkowo szczegółowych informacji o konkretnym stanowisku i kulturze organizacyjnej potencjalnego pracodawcy. „Łowca głów” prawdopodobnie podpowie Ci, na jakie wynagrodzenie możesz liczyć, będzie informował o poszczególnych etapach rekrutacji i przekaże dane zwrotne po rozmowie z klientem.

Czasem możesz liczyć także na podpowiedzi o tym, jak pozytywnie wyróżnić się na tle innych kandydatów i otrzymasz wsparcie podczas negocjacji wynagrodzenia.

Poznasz świeże informacje z branży

Dobry headhunter powinien otrzymywać wiele zapytań i zleceń od klientów i jeśli nie będą one „tajne”, to może Ci przekazać część podpowiedzi i sugestii o Twojej branży. Dla Ciebie to szansa na zdobycie informacji o firmach, które planują zwiększenie zatrudnienia albo częściową zmianę profilu działalności, możesz też się dowiedzieć jakie umiejętności są aktualnie najbardziej poszukiwane przez pracodawców.

Wspomniane informacje powinny być ogromnie cenne, gdy planujesz zdobyć nowe umiejętności albo chcesz zmienić pracę.

Headhunter – niech znajdzie Cię sam!

Skuteczną alternatywą do aktywnego szukania zatrudnienia i współpracy z „łowcą głów” może być rozwiązanie pasywne polegają na tym, żeby ułatwić znalezienie swojej agencje rekrutacyjne i firmy headhunterskie. Jak to zrobić?

Niezbędne będzie założenie profesjonalnego profilu na portalach społecznościowych Goldenline.pl (polski portal) i LinkedIn.com, które skupione są właśnie na rozwoju zawodowym swoich użytkowników.

Twój opis powinien być konkretny i rzeczowy, warto tam podkreślać swoje osiągnięcia i umiejętności, szanse na zaciekawienie firm rekrutacyjnych zwiększysz publikując informacje o sobie również w języku angielskim. W przypadku portalu LinkedIn ważne będzie zbudowanie możliwie szerokiej sieci wartościowych kontaktów biznesowych. Portal premiuje bowiem takie profile i sprawia, że są one częściej wyświetlane przez firmy zajmujące się doradztwem personalnym.

Budowanie profesjonalnej marki na portalach skupionych na karierze zawodowej będzie polegało także na publikacji własnych materiałów (felietony, opisy przypadku, analizy i raporty o trendach biznesowych) albo udostępnianiu materiałów cudzego autorstwa.

Jeszcze inny sposób polega na próbie zostania ekspertem w danej dziedzinie i udzielania się na grupach tematycznych i pomocy mniej doświadczonym użytkownikom.

Opisując swoje umiejętności i doświadczenie warto także pamiętać o popularnym błędzie, który często pojawia się w dokumentach aplikacyjnych. Polega on na używaniu dobitnych określeń typu „przebojowy, kreatywny, skuteczny”, które zazwyczaj wywołują irytację u rekruterów.

W rzeczywistości wspomniane słowa powinny się znaleźć w opisie Twojej osoby, ale muszą być one potwierdzone przykładami. Jeśli więc chcesz koniecznie pochwalić się swoją kreatywnością, to pochwal się skutecznością albo nagrodami branżowymi swoich kampanii marketingowychj, dobrym argumentem dla sprzedawcy będzie natomiast liczbowe przywołanie zysku, który udało mu się osiągnąć.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również