Gry logiczne poprawiające koncentrację

Gry logiczne to jedne ze sposobów na zwiększenie produktywności.

 
Gry logiczne poprawiające koncentrację

Koncentracja obniża się z dwóch podstawowych powodów: pierwszym jest przesyt informacji atakujących mózg, a drugim – monotonia. W efekcie kalendarz zapełnia się zadaniami, z których żadne nie może doczekać się realizacji. Czy to stan nie do naprawienia? Rozwiązanie może zaskoczyć!

Umiejętność koncentracji na wagę złota

„Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie jak go wskrzesić.” – Albert Einstein

Modna dziś wielozadaniowość i szum informacyjny w połączeniu z ogromną ilością gadżetów tworzą nadmiar bodźców, które dezorganizują pracę. Ludzki mózg nieustannie szuka pretekstu do zajęcia się czymś mało angażującym i w erze nowoczesnych technologii bez trudu to znajduje.

Sprawdzenie poczty e-mailowej, pogawędka ze znajomym w social mediach, czy generalne porządki zamiast nauki to niewielki wycinek tego, co absorbuje myśli, skutecznie odciągając od pracy.

Dlaczego warto ćwiczyć mózg

Mózg ma zdolność do rozleniwiania się, gdy przestaje być umiejętnie pobudzany do pracy. Brak nowych bodźców hamuje budowanie nowych połączeń między komórkami nerwowymi i w konsekwencji prowadzi do swego rodzaju ospałości. Osoby dojrzałe zrzucają obniżoną sprawność umysłu na swój wiek, ale przyczyna może tkwić w wieloletniej rutynie.

Trening mózgu – gry logiczne i łamigłówki

Przyjemnym sposobem na zwiększenie potencjału własnego umysłu jest rozwiązywanie łamigłówek. Mając do dyspozycji komputer lub telefon, można skorzystać ze świetnie opracowanych gier logicznych. Oto kilka propozycji, które zachęcają nie tylko do zabawy, ale też do systematycznej pracy nad rozwojem intelektu.

Mindfit

Mindfit jest polskojęzyczną platformą, która udostępnia zestaw gier zwiększających koncentrację, a także pomagających rozwijać pamięć, koordynację ruchową i orientację w przestrzeni. Gry są różnorodne i można je dostosować do własnych możliwości. Wśród nich – trzy ciekawe propozycje:

Trening pamięci i koncentracji (Strzałki) – polega na zapamiętywaniu następujących po sobie, wyświetlanych znaków i wskazywaniu, czy znak powtórzył się, czy też nie. Im wyższy stopień trudności, tym bardziej skomplikowany jest zestaw wyświetlanych znaków.

Trening pamięci i orientacji przestrzennej (Rotacje) – wymaga skupienia i obserwacji wyznaczonych elementów, które rotują. Zadanie polega na odnalezieniu ich po zakończonej sekwencji. Każdy kolejny poziom zaawansowania wiąże się z dodatkową liczbą pól, które należy śledzić.

Trening koordynacji ruchowej (Pong) – grający musi złapać pałeczkami przemieszczający się punkt. Trudność polega na regularnej zmianie klawiszy, które odpowiadają za ruch pałeczek. W ten sposób mózg nie może bazować na jednym, wyuczonym zestawie klawiszy.

Fit brain

Fit brain to angielskojęzyczna aplikacja. Liczy ponad 60 gier i 500 treningów osobistych, w tym znakomita ich część jest dostępna w wersji darmowej.
Program rozwija pamięć, koncentrację, sprawne myślenie, logikę, rozwiązywanie problemów i język. Warto podkreślić, że jako jeden z niewielu programów, Fit brain ćwiczy także inteligencję emocjonalną.

Peak

Równie ciekawe możliwości prezentuje aplikacja Peak. Umożliwia ona regularny trening pamięci, koncentracji oraz rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów. Poziom trudności dopasowany jest do aktualnych możliwości gracza i zmienia się wraz z postępami. Każdy uczestnik zabawy ma swoje konto, dzięki czemu może śledzić na bieżąco własne wyniki.

Peak jest aplikacją angielskojęzyczną. Większość ćwiczeń udostępniana jest bezpłatnie, jednak pełną wersją mogą cieszyć się tylko osoby, które za nią zapłacą.

Lumosity

Jedną z najstarszych aplikacji przeznaczonych do trenowania mózgu jest Lumosity – aplikacja dostępna w języku angielskim. Zasady jej działania są takie same, jak w przypadku Peak. Gracz zakłada konto i codziennie otrzymuje kilka zadań, z którymi powinien się uporać. Trudność ćwiczeń zwiększa się wraz z postępami. Do dyspozycji jest ponad 50 gier na stronie komputerowej i 25 gier na stronie mobilnej.

Po pracy konieczny jest odpoczynek

“Każdego dnia na pół godziny odsuń od siebie kłopoty. Ten czas przeznacz na drzemkę,”  – Abraham Lincoln
Ciągła eksploatacja, ćwiczenie i wykorzystywanie mózgu wyłącznie do pracy wyczerpuje jego możliwości. Aby sprawnie funkcjonować nie należy zapominać o robieniu przerw w pracy. Polecanym sposobem jest dzielenie zadań na bloki czasowe i oddzielanie ich pauzami. Przynajmniej jedna przerwa powinna być nieco dłuższa od innych.

Podczas przerwy w pracy warto poćwiczyć. Zestaw ćwiczeń nie powinien być jednak zbyt trudny. Średnio intensywny wysiłek fizyczny daje świeżą dawkę energii, zamiast wyczerpywać siły do cna. Należy pamiętać o spacerach, najlepiej w miejscach bogatych w zieleń i ułatwiających głęboki relaks.

Dobrym pomysłem na szybką regenerację i zachowanie lotnego umysłu jest krótka drzemka w trakcie dnia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Nowak Anna Nowak [+ info]

Na łamach portali internetowych relacjonuje zmiany na rynku pracy. Z uwagą przygląda się ofertom zatrudnienia, poszukując ich mocnych i słabych stron. Sprawdza, co spędza sen z powiek HR-owców. Dostarcza inspiracji niezdecydowanym i odkrywa sposoby osiągania celów zawodowych. Jako redaktor portalu KarieraKobiety.pl wspiera aktywność zawodową i emancypację finansową kobiet. Po godzinach – amatorka zdrowej kuchni, pasjonatka fotografii i sketchnotingu.

Zobacz również