Gotowanie na parze - zasady i zalety

Aromatyczne, smaczne dania, które kuszą nieskazitelnym, nierozgotowanym wyglądem – taki efekt daje gotowanie na parze. A wszystko bez soli i tłuszczu.

 
Gotowanie na parze - zasady i zalety

Gotowanie na parze to doskonała forma przygotowywania potraw. W parze wodnej nie rozmywa się smak, ani aromat dań, a co ważniejsze, zachowane zostają wszystkie cenne witaminy i minerały. Poza tym, gotowanie na parze chroni przed przesoleniem, przypaleniem, czy rozgotowaniem tego, co zamierzamy podać na stół. Od strony praktycznej, warto dodać, że to znacznie wygodniejszy sposób obróbki żywności niż gotowanie tradycyjne.

Jak gotować na parze?

Różnica pomiędzy gotowaniem tradycyjnym a gotowaniem na parze polega na tym, że produkty nie są zanurzane i podgrzewane w wodzie, a tylko poddawane działaniu gorącej pary. Aby uzyskać taki efekt można skorzystać ze specjalnych wkładów, które umieszcza się w garnku i na nich układa się żywność. Pod wkładem zagotowuje się wodę. Całość należy przykryć pokrywką.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Do wygodniejszych i bardziej rozbudowanych konstrukcji umożliwiających gotowanie na parze należy parowar. Najczęściej składa się on z trzech lub czterech pojemników ułożonych jeden na drugim. W podstawie parowaru znajduje się woda, kolejne piętra ogrzewane są parą przedostającą się ku górze przez perforowane dna pojemników. Dodatkowy pojemnik posiada pełne dno i służy do gotowania sypkich produktów. Parowary są zaopatrzone w minutnik, który reguluje czas obróbki potraw.

Wszystko, co należy zrobić to poczekać, aż woda będzie wrzała i ułożyć w pojemnikach zawartość. Najpierw, w dolnym pojemniku kładziemy mięso lub inne produkty, które puszczają sok. W miarę upływu czasu gotowania, do górnych pojemników dokładamy produkty wymagające krótszej obróbki, np. ryż i warzywa.

Dowiedz się więcej: Piekarnik elektryczny czy gazowy – co się bardziej opłaca? >>

Gotowanie warzyw na parze

Co można gotować na parze?

Na parze idealnie udają się te potrawy, które w wodzie trudno przyrządzić, np. ryż na sypko, ryba, kalafior. Przy odrobinie nieuwagi tradycyjna kuchnia przerabia te składniki na bezładną papkę, natomiast na parze zachowują piękny kolor, smak i konsystencję. Jak to możliwe?

Poza odseparowaniem wody od składników dania, istotną rolę w gotowaniu na parze odgrywa czas przyrządzania. Jest on dużo krótszy niż w przypadku gotowania w wodzie, ponieważ temperatura panująca w urządzeniu wynosi nawet 120oC, zaś w wodzie jest to maksymalnie 100oC.

Na parze można gotować niemal wszystko: warzywa, mięso, ryż, kasze, jajka, owoce. Genialnie smakują ryby i krewetki z pary. Warto przy tym eksperymentować, zaopatrzyć się w dużą ilość ziół i innych dodatków. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, by do wody, która w postaci pary przenika dania dodać aromatycznej zieleniny, czy wina.

Potrawę można również posypać suszonymi ziołami lub przyprawami korzennymi, skropić cytryną lub ułożyć na niej kawałki jabłka nadającego słodko – kwaśny smak.

Dowiedz się więcej: Kuchenka gazowa, elektryczna czy indukcyjna: która opcja lepsza? >>

Gotowanie na parze - zasady i zalety

Zdrowie na talerzu zamiast w garnku

Gotując w sposób tradycyjny, pozwalamy, by z potraw zniknęły witaminy rozpuszczalne w wodzie (B i C). Pozostałe witaminy (A, D, E i K) oraz minerały także w sporej ilości przedostają się do wody, a w konsekwencji trafiają do odpływu, zamiast na talerz. Aby uzupełnić niedobory tych substancji w organizmie sięgamy po suplementy diety, a przecież można tego uniknąć gotując na parze.

Zachowanie wszystkich dobroczynnych składników to jedno, ale w gotowaniu na parze liczy się też eliminowanie szkodliwych dodatków – soli i tłuszczów. Jest to możliwe, ponieważ woda nie wypłukuje wraz z minerałami i witaminami smaku potraw, nie ma więc potrzeby doprawiania ich solą lub np. masłem.

Potrawy gotowane na parze są szczególnie polecane kobietom w ciąży, małym dzieciom, osobom na specjalnych dietach (np. lekkostrawnej lub odchudzającej), czy osobom z niedoborem witamin i minerałów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Nowak Anna Nowak [+ info]

Na łamach portali internetowych relacjonuje zmiany na rynku pracy. Z uwagą przygląda się ofertom zatrudnienia, poszukując ich mocnych i słabych stron. Sprawdza, co spędza sen z powiek HR-owców. Dostarcza inspiracji niezdecydowanym i odkrywa sposoby osiągania celów zawodowych. Jako redaktor portalu KarieraKobiety.pl wspiera aktywność zawodową i emancypację finansową kobiet. Po godzinach – amatorka zdrowej kuchni, pasjonatka fotografii i sketchnotingu.

Zobacz również