Fabryczna regeneracja felg – co to jest?

Regeneracja felg to sposób na zwiększenie bezpieczeństwa podczas użytkowania samochodu, a dodatkowo polepszenie walorów estetycznych pojazdu.

 
Fabryczna regeneracja felg – co to jest?
Regeneracja felg - na czym polega? / Getty Images / 2399

Felgi w samochodzie pełnią wiele funkcji. Poza tym, że dodają uroku i charakteru samochodom, mają duże znaczenie w chłodzeniu układu hamulcowego. Dodatkowo stan obręczy determinuje bezpieczeństwo kierowcy w trakcie jazdy. Regeneracja felg to usługa, dzięki której możemy szczególnie zadbać o ten ostatni aspekt. Jak przebiega? Na co zwrócić uwagę? Co to jest fabryczna regeneracja felg?

Samodzielna regeneracja felg – czy warto?

W Internecie znajdziemy wiele poradników dotyczących samodzielnej regeneracji felg. Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje to, czy takie rozwiązanie, po pierwsze, rzeczywiście się opłaca, a po drugie – na ile będziemy w stanie samodzielnie skutecznie odnowić obręcze. Ważnym aspektem jest również nasze bezpieczeństwo.

Szczególnie problematyczna może być konieczność przeprowadzenia renowacji felg, które doznały uszkodzeń bocznych. Usunięcie tego typu defektów wymaga posiadania nie tylko odpowiednich umiejętności, ale przede wszystkim wiedzy, doświadczenia oraz specjalistycznego sprzętu.

Felgi stalowe – standardowa metoda renowacji

To, w jaki sposób przebiega regeneracja felg, zależy od tworzywa, z jakiego je wykonano. Teoretycznie najłatwiejszą renowację przeprowadzimy na obręczach stalowych. Materiał z jakiego je wykonano łatwo poddaje się prostowaniu. Jak jednak przestrzegają eksperci, nie każda naprawa stalówek przebiega bez problemów, zaś w niektórych przypadkach regeneracja będzie wręcz niemożliwa do zrealizowania.

Wszystko zależy od rodzaju uszkodzeń, ogólnego stanu obręczy oraz wielu innych czynników. Ocena możliwości odnowienia powinna zostać dokonana na podstawie specjalistycznej ekspertyzy. Jest to jeden z powodów, dla którego warto zlecić tę usługę profesjonalnemu warsztatowi.

Warto zaznaczyć, że prostowanie felgi stalowej to tylko jeden z etapów jej regeneracji. Po wykonaniu takiego zabiegu obręcze będą wymagały jeszcze piaskowania. Celem tej czynności jest usunięcie korozji oraz głębokich wżerów w lakier. Z jednej strony podnosi to estetykę finalnego wykonania, z drugiej strony zabezpiecza przed dalszym niszczeniem felgi. Następnie wyspecjalizowany warsztat nakłada dodatkową ochronną warstwę antykorozyjną, a dopiero na końcu pomaluje obręcze.

Regeneracja alufelg – to warto wiedzieć

Proces regeneracji felg wygląda nieco inaczej w przypadku egzemplarzy wykonanych z aluminium. Samo prostowanie jest łatwiejsze, ponieważ to tworzywo jest bardziej plastyczne niż stal. Naprawa, np. uszkodzeń bocznych, jest prostsza, problem pojawia się jednak w przypadku pęknięć w okolicach środka lub ramion. Sposobem na usunięcie tych defektów jest spawanie.

Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż niewłaściwie wykonany zabieg może skutkować osłabieniem obszarów wokół spawów, co zwiększy ryzyko ponownego pojawienia się pęknięć. Jest to kolejny powód, dla którego warto skorzystać z usług profesjonalistów.

Niektóre warsztaty dopuszczają piaskowanie w celu usunięcia starej powłoki lakierniczej. Przy użyciu odpowiednio drobnego piasku taki zabieg jest teoretycznie możliwy, istnieje jednak duże prawdopodobieństwo zarysowania powierzchni alufelgi.

Alternatywą jest wykonanie szkiełkowania aluminium, co powinno przynieść znacznie lepsze rezultaty. W przypadku głębszych rys wypełniane są one szpachlą i odpowiednio wygładzane. Na końcu obręcze są malowane i wkładane do pieca lakierniczego.

Dowiedz się więcej: Felgi aluminiowe – charakterystyka, jak czyścić i o nie dbać?

Regeneracja felg metodą producenta

Znacznie lepsze efekty uzyskamy jednak w warsztacie, który oferuje fabryczną regenerację felg. Ta metoda wykorzystuje dokładnie takie same procesy, jakie stosowane są przez producenta obręczy. Ogólnie można wyodrębnić 13 etapów przeprowadzania takiej renowacji.

Największa różnica tkwi jednak w metodzie usuwania starej powłoki lakierniczej. Zamiast piaskowania lub szkiełkowania wykorzystuje się chemiczne usuwanie lakieru, co da znacznie lepsze rezultaty. Przede wszystkim nie stwarza ryzyka zarysowania powierzchni felgi.

Ważnym etapem jest również trawienie i pasywacja. Pierwszy zabieg polega na usunięciu zewnętrznej warstwy metalu, a także zlikwidowaniu wszelkich ognisk rdzy, śladów korodowania czy zgorzelin. Pasywacja z kolei zapobiega dalszemu utlenianiu, co ma olbrzymie znaczenie w zabezpieczeniu przed procesami korodowania.

Dowiedz się więcej: Felgi chromowane – charakterystyka, jak czyścić i o nie dbać?

Odpowiednia temperatura wygrzewania a efekt końcowy odnawiania felg

W kontekście finalnego efektu kluczowe znaczenie ma również odpowiednia kalibracja pieca lakierniczego. Wewnątrz urządzenia musi panować taka sama temperatura, co ma na celu uzyskanie identycznego odcienia na wszystkich obręczach.

W przeciwnym razie każda felga może mieć minimalnie inny odcień, zaś w ekstremalnych przypadkach różnica będzie widoczna nawet w obrębie każdej pojedynczej sztuki. Proces renowacji felg metodą producenta szczegółowo został opisany tutaj: Regeneracja felg – proces.

Dobrze utrzymane felgi to gwarancja bezpieczeństwa

Fabryczna regeneracja felg to nie tylko najlepsze możliwe efekty, ale przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa. Warto wspomnieć, że koła są jedynym elementem, który ma kontakt z drogą w trakcie jazdy. Przy czym całkowita powierzchnia styczności opon z nawierzchnią wynosi mniej więcej rozmiar kartki formatu A4. Nie jest to wiele i w interesie każdego kierowcy jest wykazanie dbałości o jakość tego styku. Obręcze są tym elementem, które w dużym stopniu odpowiadają za stabilność w trakcie jazdy, dlatego szczególnie warto zadbać o powierzenie ich odnowienia wyspecjalizowanym warsztatom.

Fabryczna regeneracja felg - złote felgi

źródło zdjęcia: Getty Images / blueskyline

Ile kosztuje regeneracja felg?

Osobną kwestią pozostaje to, czy regeneracja felg w ogóle się opłaca. Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim rynkową cenę nowych obręczy. Rozmiar 17 cali możemy nabyć po ok. 2 tys. zł za komplet. Znacznie taniej nabędziemy używane egzemplarze, jednak takie rozwiązanie niesie ze sobą pewne ryzyko. Przede wszystkim nie znamy historii tych obręczy i nie wiemy, czy nie posiadają żadnych ukrytych wad.

Regeneracja felg w tym rozmiarze to koszt raptem ok. 100 zł od sztuki. W sumie za komplet zapłacimy ok. 400 zł – czyli mniej więcej tyle, ile wynosi zakup dwóch używanych obręczy 17-calowych. Jednocześnie to ok. 1 600 zł taniej niż nabycie fabrycznie nowych egzemplarzy.

Dodatkowo, zlecając odnowienie felg, możemy pokusić się o usługi dodatkowe, np. nałożenie koloru Premium w cenie ok. 20 zł od sztuki lub zlecenie malowania dwukolorowego, co będzie nas kosztowało niecałe 400 zł od sztuki. Należy mieć jednak świadomość, by zabieg renowacji zlecić najlepszym w swoim fachu specjalistom. Nawet jeżeli nasze obręcze będziemy musieli wysłać kurierem. Nasze bezpieczeństwo powinno odgrywać największą rolę w trakcie podejmowania decyzji w zakresie tego, komu powierzyć zrealizowanie regeneracji naszych obręczy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Odnawianiefelg.pl Odnawianiefelg.pl [+ info]

Marka Odnawianiefelg.pl prosperuje na rynku od 11 lat. W okresie działalność doskonali swój warsztat w zakresie regeneracji felg, podejmując się często ratowania unikalnych i zabytkowych obręczy.

Zobacz również