Dieta śródziemnomorska - opinie (zalety i wady diety)

Jaka jest dieta śródziemnomorska? Opinie są podzielone. Dla jednych to dieta-cud, dla innych strata czasu i zmarnowane pieniądze. Jaka jest prawda?

 
Dieta śródziemnomorska - opinie (zalety i wady diety)
Dieta śródziemnomorska - opinie za i przeciw / źródło zdjęcia: Getty Images / sveta_zarzamora

Jedną z najzdrowszych i najbardziej uznanych diet jest dieta śródziemnomorska. Opinie na jej temat są jednak podzielone. Jest to bardziej filozofia życia, która ma miliony zwolenników na całym świecie. Nie można jednak zapominać, że jak każdy sposób odżywiania, ma swoje wady i zalety, o których musimy pamiętać, jeśli zdecydujemy się ją stosować.

Dieta śródziemnomorska – zasady żywienia

Podstawowymi zasadami odżywiania według diety śródziemnomorskiej są:

  • ograniczenie spożywania tłuszczy zwierzęcych,
  • opieranie menu głównie na warzywach i owocach,
  • spożywanie dużej ilości warzyw strączkowych, ziaren i ziół,
  • unikanie soli, słodyczy i cukrów prostych.

Nie możemy zapominać, że dieta śródziemnomorska to cała filozofia zdrowego trybu życia. W jej założeniach znajdziemy więc:

Na pierwszy rzut oka można powiedzieć, że są to założenia każdego zdrowego sposobu odżywiania, a tutaj tylko nadano temu konkretną nazwę.

Dowiedz się więcej: Dieta śródziemnomorska: Przykładowy jadłospis dzienny (przepisy)

Warzywa - podstawa diety śródziemnomorskiej

źródło zdjęcia: Getty Imagesinaquim

Dieta śródziemnomorska – opinie

Jak zdrowa jest dieta śródziemnomorska? Opinie są podzielone, choć z pewnością widzimy przewagę pozytywnych odczuć. Z pewnością jest to żywienie, które może być stosowane przez każdego, bez najmniejszych uszczerbków na zdrowiu – co jest rzadko spotykane.

Zalety diety

Prostota w smacznym wydaniu

Z pewnością trzeba wskazać taką zaletę jak prostota składników i przygotowywania posiłków. Nie stosujemy wielu produktów, a jedynie kilka dobranych w idealnych proporcjach. Zaletą tej diety jest jej naturalność i brak skomplikowania.

Każdy składnik posiada własny, wyjątkowy smak, który możemy wzmocnić za pomocą ziół, ale najsmaczniejsze potrawy kuchnia śródziemnomorska serwuje po bardzo krótkiej obróbce termicznej lub jej braku. Można więc także wspomnieć o szybkości przygotowywania posiłków.

Przepisy diety śródziemnomorskiej są bardzo proste i opierają się na naturalnych składnikach. W obecnych czasach z łatwością możemy zakupić wszystkie niezbędne produkty – nawet te, które pochodzą oryginalnie z południa Europy. Dzięki temu nie tylko możemy zdrowo żyć, ale i zakosztować smaków obcych krajów.

Dowiedz się więcej: Dieta śródziemnomorska dla początkujących – porady

Najlepsza dieta odchudzająca?

Analizując odchudzające właściwości tego sposobu żywienia, możemy dojść do ciekawych wniosków. Ile kilogramów pomoże nam zrzucić dieta śródziemnomorska? Opinie są bardzo różne. Jedni mówią, że sporo. Inni zaś żalą się na marne efekty. Jaka jest prawda?

Dieta śródziemnomorska i odchudzanie to dwa różne pojęcia. Taki styl żywienia jedynie wspomaga ten proces. Ponieważ nie ma restrykcyjnie rozpisanego planu żywieniowego ani liczby kalorii spożywanych dziennie, możemy dowolnie układać jadłospis. Jeśli zjemy mniej, dieta podziała odchudzająco. Jeśli więcej – nie otrzymamy żadnego efektu.

Przez niektórych jest to traktowane jako wada, choć w tym artykule przedstawiamy to jako zaletę. Możemy dowolnie projektować naszą dietę i ustalać, ile kilogramów chcemy zrzucić. Osoby szczupłe też mogą rozkoszować się dietą śródziemnomorską – co jest rzadko spotykane.

Dieta śródziemnomorska to też styl życia

Dużą zaletą jest także to, że mówiąc o diecie śródziemnomorskiej nie mamy na myśli tylko stylu żywienia, ale także wszystkie czynności towarzyszące utrzymaniu zdrowego stylu bycia – w tym także celebrowanie wspólnych posiłków z rodziną i przyjaciółmi czy uprawianie sportów. Dzięki temu zyskujemy dodatkową motywację.

Chcąc mówić, że stosujemy dietę śródziemnomorską, musimy stosować się do wszystkich zaleceń, a nie tylko do kilku z nich.

Dowiedz się więcej: Jak się zmotywować do regularnych ćwiczeń?

Dieta śródziemnomorska a zdrowie

Badania dowodzą, że dieta śródziemnomorska ma także pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Dzięki niej zredukujemy ryzyko zachorowania na:

  • choroby układu sercowo-naczyniowego,
  • nowotwory sutka, prostaty, jelita grubego, wątroby czy żołądka,
  • cukrzycę typu 2,
  • depresję,
  • chorobę Alzheimera.

Wszystko dzięki zbalansowaniu składników diety. Wiemy już, jaka jest dieta śródziemnomorska – opinie, mogą być jednak i negatywne. Przeczytaj, jakie argumenty mają jej przeciwnicy.

Zalety zdrowotne diety śródziemnomorskiej

źródło zdjęcia: Getty Images / betyarlaca

Wady diety

Dieta śródziemnomorska nie dla alkoholików

W zaleceniach diety śródziemnomorskiej znajduje się picie jednej lampki czerwonego wina dziennie. Nie jest to oczywiście wymóg konieczny, ale wiele osób uzależnionych od alkoholu lub takich, które wyszły już z nałogu, może mieć problem ze zrozumieniem tych intencji. Dlatego nie polecamy stosowania tej diety osobom z problemami tego typu.

Naturalne i lokalne produkty są drogie

Jeśli chodzi o cenę produktów, których używa dieta śródziemnomorska, opinie także są podzielone. Jedni twierdzą, że wcale nie są aż tak drogie – inni wręcz przeciwnie. Niestety musimy się zgodzić z tymi pierwszymi.

Oryginalna oliwa z oliwek, ekologiczne zioła, warzywa z najwyższej półki, łosoś – to produkty, które nie są tanie. Co więcej, żeby zapełnić żołądek, musimy zjeść ich objętościowo więcej niż w przypadku chociażby wieprzowiny. To wszystko powoduje, że niestety musimy mieć spory budżet, by całkowicie poddać się diecie śródziemnomorskiej.

Stosowanie naturalnych i lokalnych produktów jest jednym z założeń diety, dlatego zawsze musimy wybierać składniki ze sprawdzonych i ekologicznych źródeł.

Warzywa nie dla pracowników fizycznych

Choć warzywa potrafią zapełnić żołądek i sprawić, że będziemy czuć się syci, to jednak dieta śródziemnomorska może nie spełniać wszystkich wymagań osób pracujących ciężko fizycznie.

Jeśli postawimy warzywne leczo na obiad lub jedną kanapkę z pastą rybną na śniadanie przed górnikiem, cieślą czy kopaczem na budowie – raczej nie będą oni zachwyceni. Choć możemy zwiększać porcje, to jednak nie ma co ukrywać – warzywa dostarczą mniej energii niż wieprzowina czy wołowina. Potrzebując diety rzędu 4 000 kalorii, lepiej odpuścić sobie kuchnię śródziemnomorską, albo nieco zmodyfikować jej zasady, jedząc częściej dozwolony drób lub ryby.

Ryby w diecie śródziemnomorskiej mogą być zanieczyszczone

To prawda. Ryby kumulują w sobie dużą ilość metali ciężkich, takich jak rtęć. Częste spożywanie okazów wyłowionych z niesprawdzonych i zanieczyszczonych zbiorników może skutkować odkładaniem się ich w naszych organizmach. Dlatego zawsze musimy sprawdzać, skąd pochodzą kupowane przez nas ryby.

Wybierajmy niewielkie gatunki: szprotki czy sardynki, które nie gromadzą w sobie aż takiej ilości rtęci. Możemy także zdecydować się na łososia czy pstrąga lub bardziej egzotycznego halibuta. Jeśli będziemy pilnować różnorodności kupowanych przez nas ryb i nie znajdą się w naszej diecie częściej niż 2-3 razy w tygodniu, wszystko powinno być z nami w najlepszym porządku.

Ryby - produkt diety śródziemnomorskiej

źródło zdjęcia: Getty Images / Marta Ortiz

Czy warto stosować dietę śródziemnomorską?

Analizując kolejno zalety i wady diety śródziemnomorskiej, te pierwsze z pewnością przeważają nad drugimi. Trzeba wziąć także pod uwagę, że nie każdemu będzie odpowiadała dieta śródziemnomorska – opinie na jej temat są różne. Niektórzy nie potrafią żyć bez niedzielnego schabowego, a próba zmuszenia ich do zmian nawyków żywieniowych spowoduje frustrację i stres, które są przecież niewskazane w zdrowym trybie życia.

Bardzo nieliczna grupa osób powinna dokładnie przemyśleć, czy jest w stanie przejść na taką dietę. Nie ma natomiast żadnego przypadku, w którym jest ona całkowicie niewskazana. To bardzo duży plus sam w sobie.

Jak powinna być stosowana dieta śródziemnomorska? Opinie są bardzo różne.  Tak naprawdę możemy jej używać zgodnie z naszymi potrzebami i naszą wolą. Nie ma na świecie chyba drugiej tak elastycznej i modyfikowalnej diety. Nie mamy restrykcyjnych przepisów, nie liczymy kalorii. Po prostu – cieszymy się życiem i smacznym jedzeniem!

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Elzbieta Tchorowska Elzbieta Tchorowska [+ info]

Absolwentka Politechniki Wrocławskiej na kierunku Informatyka. Zawodowo zajmuje się Project Managementem i prowadzi niewielką agencję marketingową Numnet zajmująca się kreacją contentu na strony internetowe. Interesuje się tematyką finansów i oszczędzania oraz wszystkim, co pozwala usprawnić nadzór nad budżetem domowym. Prowadzi autorski blog Wszystko o Pieniadzach.

Zobacz również