Dieta paleo w ciąży

Jesteś w ciąży i zastanawiasz się, czy możesz kontynuować odżywianie zgodnie z zasadami diety paleo? Dowiedz się, czy dieta paleo w ciąży jest zdrowa i bezpieczna, czy może niesie za sobą jakieś zagrożenia. Poznaj plusy i minusy stosowania paleo podczas ciąży, aby podjąć dobrą decyzję dla siebie i dziecka.

 
Dieta paleo w ciąży
Dieta paleo w ciąży może przynieść wiele korzyści

Dieta paleo wzorowana na jadłospisie naszych prehistorycznych przodków zdobywa coraz więcej zwolenników na całym świecie, także w Polsce. Ponieważ traktuje się ją bardziej jako zdrowy sposób odżywiania niż jako dietę odchudzającą, wiele kobiet rozważa jej stosowanie także podczas ciąży.

Główne zasady diety paleo wydają się idealne dla przyszłej mamy i jej dziecka – przecież spożywanie wyłącznie naturalnych produktów bogatych w białko, zdrowe tłuszcze i witaminy, powinno sprzyjać prawidłowemu rozwojowi maluszka. Czy rzeczywiście dieta paleo w ciąży jest zdrowa i bezpieczna?

Znaczenie prawidłowego odżywiania podczas ciąży

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na rozwój płodu oraz późniejsze zdrowie dziecka jest sposób odżywiania jego mamy w trakcie ciąży. Lata badań naukowych pozwoliły udowodnić dużą zależność między dietą matek a występowaniem różnych chorób u dzieci, zarówno po urodzeniu, jak i w późniejszych latach ich życia.

Niebezpieczne dla rozwoju dziecka jest zarówno niedożywienie i zbyt niska masa ciała matki (ryzyko urodzenia dziecka z niską masą urodzeniową, które potem zwiększa jego podatność na zachorowanie na cukrzycę typu II oraz choroby serca), jak również przejadanie się matki podczas ciąży i jej nadwaga lub otyłość (ryzyko nieutrzymania ciąży, a także zwiększenie skłonności dziecka do otyłości w dorosłym życiu i tym samym narażenie go na wiele groźnych chorób z niej wynikających).

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Najważniejsze zasady odżywiania kobiet w ciąży

Osoby zastanawiające się nad tym, czy dieta paleo w ciąży to dobry pomysł, powinny najpierw uświadomić sobie, że dla dobra dziecka jego mama już od I trymestru powinna dostarczać, za pośrednictwem swojego organizmu, wszystkie niezbędne do rozwoju dziecka składniki odżywcze.

Choć dzisiaj nie jest już aktualne zalecenie, by kobieta w ciąży „jadła za dwoje”, to jednak komponując posiłki, musi pamiętać o znacznie zwiększonym zapotrzebowaniu jej organizmu na wiele ważnych substancji wpływających na rozwój dziecka, m.in. na wapń, białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy (zwłaszcza B12, C i A) oraz minerały.

Już od 3-4 miesiąca ciąży powinna też spożywać więcej kalorii w ciągu dnia, ale tylko o około 360 kcal w II trymestrze i 475 kcal w trymestrze III, nie więcej, ponieważ większa dobowa dawka kalorii może sprzyjać nadwadze.

Dowiedz się więcej: Dieta w ciąży – żywienie przyszłej mamy krok po kroku >>

Dieta paleo w ciąży - śniadanie

Dieta paleo a ciąża

Dieta paleo w ciąży – pozytywne aspekty

Jednym z głównych zaleceń lekarzy i dietetyków dla kobiet w ciąży pod kątem odżywiania jest wybieranie naturalnych i nisko przetworzonych produktów. Pod tym względem dieta paleo w ciąży sprawdza się idealnie, gdyż jej najważniejszą zasadą jest właśnie jedzenie wyłącznie produktów naturalnych, czyli takich, jakie jadał najprawdopodobniej człowiek z epoki paleolitu.

Eliminacja z diety tuczącego i bezwartościowego śmieciowego jedzenia, fast-foodów, pełnych chemii gotowych produktów oraz słodyczy to fundamentalna zasada zdrowego odżywiania w ogóle, której przestrzeganie dla kobiety w ciąży i jej dziecka z pewnością przyniesie mnóstwo korzyści.

Dowiedz się więcej: Dieta paleo: Obiad (porady i przepisy) >>

Podobnie jak spożywanie zalecanych przez dietę paleo sezonowych warzyw i owoców, jajek, chudego mięsa oraz ryb, a także orzechów i zdrowych tłuszczów – wszystkie te produkty dostarczają mnóstwo cennych dla organizmu matki i dziecka składników odżywczych, a przy okazji pomagają utrzymać wagę ciała w normie.

Ogromnym plusem diety paleo jest obecność w niej dużej ilości mięsa, ryb oraz jajek, będących źródłem kluczowych w ciąży składników odżywczych, czyli białka oraz żelaza (na diecie paleo praktycznie nie występuje ryzyko pojawienia się anemii u ciężarnej).

Dowiedz się więcej: Niedobór żelaza – przyczyny, objawy i dieta >>

Zwolennicy diety paleo podkreślają także, że dzięki niej kobieta w ciąży dostarcza sobie i dziecku dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych (głównie Omega-3), które bardzo wspierają prawidłowy rozwój mózgu dziecka oraz jego układu immunologicznego.

Dieta paleo w ciąży a samopoczucie

Kobiety stosujące w ciąży dietę paleolityczną różnie na nią reagują pod kątem samopoczucia. Wiele z nich twierdzi, że dzięki diecie uniknęły wielu typowych dla ciężarnych dolegliwości np. porannych nudności.

Zwolennicy diety paleo często jako argument do jej stosowania w ciąży przywołują obserwacje znanego islandzkiego naukowca Vilhjalmura Stefanssona, który przez lata badał życie rdzennych ludów Arktyki. Zauważył on, że tamtejsze kobiety odżywiające się niemal wyłącznie mięsem, znosiły bardzo dobrze okres ciąży i nie miały komplikacji przy porodach. Trudno jednak stwierdzić, czy takie predyspozycje Eskimosek wynikały rzeczywiście z ich diety, czy być może także z uwarunkowań genetycznych.

Dużą zaletą paleo jest z pewnością niejedzenie ciężkostrawnych fast-foodów oraz słodyczy i tym samym możliwość uniknięcia zgagi, niestrawności i innych dolegliwości ze strony układu pokarmowego, dość typowych dla ciężarnych. Dieta paleo może jednak wywoływać zaparcia, jeśli nie ma w niej odpowiedniej ilości warzyw i owoców, będących głównym źródłem błonnika.

Dla niektórych kobiet najbardziej problematyczny w diecie paleo bywa brak możliwości zaspokajania zachcianek podczas ciąży. Dla ich zdrowia ma to jednak pozytywne efekty, ponieważ nie mogąc sięgnąć po batonika czy hamburgera, nie muszą się martwić o niekontrolowany wzrost swojej wagi.

Dowiedz się więcej: Czego nie jeść w ciąży – jakich potraw i składników unikać? >>

Dieta paleo w ciąży - zakupy

Niebezpieczeństwa płynące ze stosowania paleo w ciąży

Biorąc pod uwagę ogólne zalecenia w kwestii odżywiania w ciąży, wielu specjalistów wyraża wątpliwość, czy dieta paleo w tym okresie to dobry pomysł.

Dowiedz się więcej: Dieta paleo – opinie (zalety i wady diety) >>

Dieta paleolityczna eliminuje bowiem wiele ważnych dla organizmu człowieka składników pokarmowych, które są bardzo potrzebne do prawidłowego rozwoju dziecka oraz zachowania zdrowia jego matki.

  • Brak nabiału w diecie – ryzyko niedostarczenia z pokarmem odpowiedniej ilości wapnia, najważniejszego budulca kości. Dzienne zapotrzebowanie na wapń u kobiet w ciąży zwiększa się do 1 200 mg. Bez produktów mlecznych zakazanych w diecie paleo może być bardzo trudno taką ilość wapnia dostarczyć.
  • Brak produktów zbożowych – są one ważnym źródłem węglowodanów, na które zapotrzebowanie w ciąży wzrasta do 150 g dziennie. Zakazane w diecie paleo produkty zbożowe takie jak chleb, makaron, a nawet ryż, należy więc zastąpić odpowiednio większą ilością warzyw, których tak czy owak kobieta w ciąży powinna jeść dużo więcej ze względu na zawarte w nich witaminy, minerały oraz błonnik.
  • Wysoka kaloryczność diety paleo – niektóre kobiety w ciąży mają wyjątkowo duży apetyt i zaspokojenie go produktami dozwolonymi w diecie paleo, które odznaczają się wysoką kalorycznością, może poskutkować zbyt dużym przyrostem masy ciała. Dla zachowania szczupłej sylwetki w diecie paleo ważną rolę odgrywa aktywność fizyczna, która w przypadku kobiet w ciąży nie zawsze jest możliwa.

Choć dieta paleo w ogólnej koncepcji propaguje zdrowe odżywianie, to jednak eliminacja niektórych produktów może być w przypadku kobiet w ciąży problematyczna, a nawet niebezpieczna.

Dowiedz się więcej: Joga w ciąży – dlaczego warto i jak ją praktykować >>

Dieta paleo w ciąży nie jest zakazana i może nawet przynieść kobiecie i jej dziecku wiele korzyści. Bardzo ważne jest jednak, by wyjątkowo dużo uwagi przywiązywać do sposobu komponowania posiłków. Chodzi o to, by dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych z uwzględnieniem zwiększonego zapotrzebowania na niektóre z nich podczas ciąży.

Właściwe komponowanie posiłków zgodnych z paleo i zaleceniami zdrowego odżywiania dla kobiet w ciąży jest dość trudne, podobnie jak trudna jest w ogóle dieta paleo dla początkujących. Właśnie dlatego najrozsądniejszym rozwiązaniem jest, gdy kobieta w ciąży chcąca odżywiać się zgodnie z paleo, skorzysta z porady specjalisty.

Tylko profesjonalny dietetyk jest w stanie stworzyć zgodny z dietą paleo jadłospis, który będzie jednocześnie dla kobiety i jej dziecka bezpieczny i zdrowy (sprawdź więcej przepisów: Dieta paleo – jadłospis na tydzień).

Warto także pamiętać, że stosowanie każdej diety w ciąży powinno się najpierw skonsultować z lekarzem, który najlepiej oceni, czy będzie ona bezpieczna w kontekście stanu zdrowia kobiety oraz przebiegu ciąży.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Hintigo Hintigo [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również