Dieta paleo a odchudzanie

Szukasz skutecznej diety odchudzającej i rozważasz dietę naszych prehistorycznych przodków? Dowiedz się, jak wygląda prawda na temat dieta paleo a odchudzanie. Wyjaśnimy Ci, czy dzięki paleo można schudnąć i czy w ogóle jest to dobry sposób na odchudzanie, czy raczej sposób na zdrowsze odżywianie.

 
Dieta paleo a odchudzanie
Czy dieta paleo odchudza?

Dieta paleo to najmodniejszy trend w odżywianiu ostatnich miesięcy. Jej zasady oparte na jadłospisie naszych przodków z epoki paleolitu mają przybliżyć nas do najbardziej naturalnego dla człowieka sposobu odżywiania, a tym samym zapewnić zdrowie i witalność. Przy okazji dieta „jaskiniowców” ma pomagać w odchudzaniu i dbaniu o szczupłą sylwetkę.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy dieta paleo a odchudzanie mają rzeczywiście coś wspólnego. Czy jedząc jak człowiek pierwotny, można schudnąć?

Na czym właściwie polega dieta paleo?

W dużym skrócie dieta pelaolityczna polega na jedzeniu wyłącznie tych produktów, jakie jadali ludzie pierwotni w okresie paleolitu, czyli w epoce kamienia łupanego.

Chodzi mniej więcej o okres w naszych dziejach między 400 000 a 20 000 lat temu, gdy nasz prehistoryczny przodek wiódł zbieracko- łowiecki tryb życia. Umiał już posługiwać się ogniem i polować za pomocą własnoręcznie wykonanych narzędzi, ale jeszcze nie zajmował się rolnictwem i hodowlą zwierząt, ani oczywiście żadnym przetwórstwem.

Nietrudno się domyślić, że w diecie człowieka prehistorycznego dominowało mięso, ryby, jajka, sezonowe warzywa i owoce oraz orzechy i nasiona. Z pewnością człowiek w paleolicie nie przetwarzał ani mleka, ani ziaren zbóż, a więc nie znał takich produktów jak sery, jogurty, chleb, czy bułki. Nie znał również białego cukru, a więc na pewno nie jadał słodyczy.

Właśnie taki mniej więcej jadłospis obowiązuje w diecie paleo – dozwolone są wyłącznie proste i naturalne produkty, znane tysiące lat temu, natomiast zakazane wszelkie produkty przetworzone, nawet te mleczne i zbożowe (kliknij i sprawdź jaki ma dieta paleo jadłospis tygodniowy).

Dowiedz się więcej: Dieta paleo: Zasady, jadłospis, opinie >>

Dieta paleo a odchudzanie - produkty w diecie paleo

Dieta paleo a odchudzanie: co wpływa na redukcję wagi?

Warto podkreślić, że dieta paleolityczna jest przede wszystkim traktowana jako sposób na zdrowe odżywianie lub w szerszym kontekście jako element stylu życia w zgodzie z naturą.

Temat „dieta paleo a odchudzanie” budzi wiele wątpliwości, ponieważ nie jest to typowa dieta odchudzająca, oferująca konkretny plan żywieniowy i obiecująca utratę określonej liczny kilogramów.

Jednak obowiązujące w diecie paleo zasady odżywiania rzeczywiście mogą wpłynąć na redukcję tkanki tłuszczowej i pomóc w odchudzaniu. Do najważniejszych elementów odchudzających diety paleo z pewnością należy zaliczyć następujące zasady:

  • eliminacja słodyczy oraz produktów zbożowych,
  • eliminacja produktów wysoko przetworzonych,
  • dieta bogata w białko,
  • dieta bogata w warzywa i owoce (z wyjątkami).

Poniżej wyjaśnimy, jak powyższe zasady naturalnej diety naszych przodków mogą przełożyć się na utratę wagi.

Dowiedz się więcej: Dieta paleo: Przykładowy jadłospis tygodniowy (przepisy) >>

Schudniesz, nie jedząc słodyczy oraz produktów mącznych

Propagator diety paleo, amerykański naukowiec Loren Cordain, przez 15 lat badał ewolucyjny aspekt diety człowieka i doszedł do wniosku, że w celu zachowania zdrowia powinniśmy jeść to co ludzie pierwotni, ponieważ do takiego jadłospisu zostaliśmy ewolucyjnie przystosowani. Według niego współczesna dieta pełna wysoko przetworzonej żywności jest dla naszego organizmu nienaturalna i dlatego jest źródłem wielu chorób oraz otyłości.

Szczególnie niezdrowe i sprzyjające nadwadze mają być dla nas przetworzone węglowodany (pieczywo, ciastka, makarony itp.) oraz cukier rafinowany. Są to produkty z wysokim indeksem glikemicznym, które przyczyniają się do zaburzeń w produkcji insuliny i utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Dowiedz się więcej: Indeks glikemiczny – co to takiego? >>

Eliminująca te produkty dieta paleo właśnie dlatego często zalecana jest osobom odchudzającym się, ponieważ zapobiegając gwałtownym skokom cukru we krwi, zapobiega także odkładaniu tłuszczu w organizmie (nadmiar cukru organizm zamienia w glikogen, który następnie jest przetwarzany w tłuszcz).

Schudniesz, jedząc produkty wysokobiałkowe

Dominujące w diecie paleo produkty bogate w białko, czyli np. mięso, ryby i jajka, także sprzyjają odchudzaniu.

Produkty białkowe oprócz tego że są ważnym składnikiem budulcowym naszego organizmu (pomagają budować np. tkankę mięśniową), zapewniają długie uczucie sytości i znacznie wzmagają metabolizm. Po prostu po zjedzeniu porcji chudego mięsa lub ryby organizm musi użyć dużej ilości energii do ich przetworzenia.

Warto przypomnieć, że istnieje wiele diet odchudzających opartych na produktach białkowych z jednoczesną redukcją lub eliminacją węglowodanów. Przykładem może być dieta Atkinsa, czy dieta Dukana.

Dowiedz się więcej: Dieta OXY – alternatywa diety Dukana? >>

Schudniesz, eliminując z diety fast-foody i śmieciowe jedzenie

Dzięki tej zasadzie nikt nie powinien mieć wątpliwości, dlaczego dieta paleo a odchudzanie mają ze sobą tyle wspólnego. Wysoko przetworzone produkty, czyli przede wszystkim fast-foody, ale także wszelkie gotowe dania, produkty w proszku, dania w słoikach i puszkach itp. są nie tylko niezdrowe, ze względu na wysoką zawartość sztucznych substancji wzmacniających smak i aromat, ale są także wysokokaloryczne.

Gdyby ktoś miał wątpliwości – zwykły hamburger ze znanej sieci restauracji ma 1063 kcal, średniej wielkości kebab to około 900 kcal, a mrożona pizza średniej wielkości dostarcza prawie 700 kcal. Eliminacja z diety tylko tych produktów z pewnością przyczyni się do ograniczenia spożywanych kalorii, a więc także do utraty wagi.

Dowiedz się więcej: Co jeść aby schudnąć – najważniejsze zasady >>

Schudniesz, jedząc warzywa i owoce

Obecne w diecie paleo warzywa i owoce są niskokaloryczne, a jednocześnie zawierają dużo błonnika, który jest sprzymierzeńcem dobrej przemiany materii, a przez to także szczupłej sylwetki. Dzięki tym produktom dieta paleo a odchudzanie mają wiele wspólnego.

Warto tutaj nadmienić, że jeśli chodzi o warzywa, dieta paleo jadłospis ma w specyficzny sposób ograniczony. W diecie zakazane są bowiem warzywa z dużą zawartości skrobi, czyli ziemniaki, bataty, a także warzywa strączkowe takie jak fasola, groch, soczewica i soja. Pozostałe warzywa można jeść do woli i warto to robić, aby dostarczyć organizmowi błonnika, a także witamin i minerałów koniecznych do zachowania zdrowia.

Dowiedz się więcej: Witaminy – 7 faktów, które musisz znać! >>

Dieta paleo a odchudzanie - odchudzanie

Dieta paleo a odchudzanie w praktyce, czyli ile można schudnąć?

Tak jak już pisaliśmy wcześniej, dieta paleo nie jest typową dietą odchudzającą, lecz sposobem odżywiania, który powinien mieć charakter trwały. Specjaliści podkreślają, że owszem, można dzięki niej schudnąć, ale proces ten przebiega powoli i stopniowo.

Z reguły w wyniku prawidłowego przestrzegania zasad diety paleo, traci się około 2 -3 kilogramów w ciągu miesiąca. Bywa jednak, że efektów odchudzania nie widzi się w ogóle, ale zwykle jest to spowodowane dość prozaicznymi błędami.

Należy bowiem pamiętać, że w diecie paleo nie obowiązują żadne dzienne limity kalorii. Ten aspekt diety paleo powoduje, że wiele osób przyjmuje podczas niej po prostu zbyt dużo kalorii. Sprzyja temu niestety eliminacja z diety produktów zbożowych. Brak makaronu, ziemniaków, a także chleba sprawia, że aby zaspokoić głód, trzeba zjeść więcej mięsa, ryb, jajek oraz warzyw.

Niestety źle skomponowane posiłki w diecie paleo (zawierające zbyt dużą liczbę kalorii pochodzących np. z tłustego mięsa i zbyt małą liczbę warzyw) są najczęstszą przyczyną braku zadowalających efektów odchudzania.

Dowiedz się więcej: Dieta paleo dla sportowców – zasady >>

Jak zwiększyć skuteczność odchudzania w diecie paleo?

Aby dieta paleo spowodowała utratę wagi, należy wiedzieć, co jeść aby schudnąć, a także przestrzegać kilku dodatkowych zasad:

  1. Dietę pealo należy wprowadzać etapami – obowiązuje zasada 3 poziomów, podczas których przyzwyczajamy organizm stopniowo do nowego menu.
  2. Należy zwracać uwagę na kaloryczność produktów i jednak liczyć kalorie. Warto pamiętać, że dużo kalorii dostarczy nam niewinne awokado, orzechy, a także jajka, o ile zje się ich za dużo.
  3. Wybierajmy chude mięso i wysokiej jakości i ryby, wówczas będzie można zjeść ich nieco więcej. Do każdej porcji białka dodajmy dużo warzyw w postaci gotowanej lub surowej, które są niskokaloryczne i pomagają się nasycić.
  4. Podczas diety paleo wskazana jest aktywność fizyczna – warto pamiętać, że nasi prehistoryczni przodkowie byli bardzo aktywni, dużo biegali za zwierzyną, a także musieli mieć silne mięśnie. Zarówno ćwiczenia kardio, jak i ćwiczenia siłowe są więc wskazane, tym bardziej, że dieta paleo sprzyja zarówno spalaniu tłuszczu, jak i budowie masy mięśniowej.
  5. Ostrożnie z owocami i bakaliami – produkty te są dozwolone w diecie paleo, ale niestety ich nadmiar może dostarczyć zbyt wielu kalorii.

Dowiedz się więcej: Dieta paleo w podróży >>

Dieta paleo a odchudzanie - mięso i ryby

Jak widać, dieta paleo a odchudzanie to temat bardzo złożony. Z pewnością nie jest to dieta cud, która gwarantuje utratę kilogramów w krótkim czasie. Choć dieta paleo dla początkujących może okazać się zbyt wymagająca i jednocześnie dająca zbyt małe efekty odchudzania, warto wytrwać w niej przynajmniej kilka miesięcy.

Warto pamiętać jednak, że dieta paleo eliminuje z jadłospisu wiele ważnych dla organizmu człowieka produktów, dlatego bezpieczeństwo jej stosowania warto skonsultować z lekarzem lub dietetykiem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Hintigo Hintigo [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również