Dieta niskowęglowodanowa w podróży

Stosujesz dietę low carb i wybierasz się na wakacje lub wycieczkę? Sprawdź, jak może wyglądać dieta niskowęglowodanowa w podróży!

 
Dieta niskowęglowodanowa w podróży
Jak przestrzegać zasad diety niskowęglowodanowej w podróży? / źródło zdjęcia: Getty Images / RossHelen

Przestrzeganie diety w warunkach domowych zwykle jest dość łatwe – nawet jeśli nie mamy czasu na samodzielne przyrządzanie posiłków, to poratować nas może catering dietetyczny. Problem pojawia się, gdy wybieramy się w podróż. W przypadku diety low carb nie możemy przecież wziąć ze sobą większości typowych podróżnych przekąsek takich jak kanapki, drożdżówki czy batoniki. Poniżej podpowiadamy, jak może wyglądać dieta niskowęglowodanowa w podróży – co jeść w trasie oraz jak wybierać posiłki w restauracjach.

Dieta niskowęglowodanowa w podroży – jak się przygotować?

Bez względu na to, czy wybieramy się na krótką wycieczkę, w delegację, czy na dłuższe wakacje, powinniśmy pamiętać, że w tym czasie ścisłe przestrzeganie zasad diety niskowęglowodanowej może być nieco trudniejsze niż w domu. W podróży nie zawsze będziemy mieli czas na szukanie odpowiednich produktów, czy restauracji oferujących posiłki z niską zawartością węglowodanów. Niekiedy będzie to wręcz niemożliwe, dlatego warto w podróży pogodzić się z koniecznością pewnych odstępstw od zasad diety.

Najprostszym rozwiązaniem jest przede wszystkim unikanie najmniej wartościowych węglowodanów ukrytych w słodyczach, a także produktów zawierających dużą ilość skrobi.

W wyborze dietetycznych przekąsek niskowęglowodanowych na podróż pomoże także nasza ściągawka.

Przekąski low-carb do pociągu lub samochodu

Największy wpływ na to, co będziemy jeść podczas podróży, mamy jeszcze przed wyjazdem. Przede wszystkim możemy przygotować posiłki niskowęglowodanowe na samą podróż – pociągiem, autokarem, czy samochodem.

Pomysły na przekąski low-carb w podróży:

  • sałatki – warto dodać do nich łososia wędzonego, pieczonego kurczaka, jajka na twardo oraz awokado, dzięki czemu będą bardziej sycące i na dłużej zaspokoją głód,
  • pokrojone w słupki warzywa – np. seler naciowy, papryka, ogórek (można do nich zabrać ze sobą w małym pojemniczku dip jogurtowy lub pastę z awokado),
  • suszona wołowina – tzw. beef jerky,
  • wysokiej jakości kabanosy,
  • chipsy z cukinii (cienkie plasterki cukinii należy osuszyć, posypać przyprawami i polać oliwą z oliwek, a następnie piec około 10 minut w piekarniku rozgrzanym do 150 stopni C),
  • ser żółty pokrojony w kostkę – ta przekąska, choć spełnia zasady diety niskowęglowodanowej, jest dość kaloryczna, dlatego nie należy przesadzać z jej ilością,
  • orzechy,
  • owoce – najlepiej jagodowe, ponieważ mają niską zawartość węglowodanów,
  • gorzka czekolada – powinna mieć minimum 80% kakao,
  • oliwki.

Dieta niskowęglowodanowa w podróży wymaga również zwrócenia uwagi na napoje. Pamiętajmy, żeby unikać soków oraz słodzonych napojów – w podróż zabierzmy po prostu wodę mineralną, a na pokładzie samolotu zamówmy niesłodzoną herbatę lub kawę.

Dowiedz się więcej: Czym można posłodzić herbatę – najlepsze zamienniki cukru

Dieta niskowęglowodanowa w podróży - suszona wołowina idealna na przekąskę

źródło zdjęcia: Getty Images / Boltenkoff

Kanapki low- carb

Wiele osób nie wyobraża sobie podróży bez kanapek, które przecież idealnie nadają się na sycącą przekąskę podczas długiej jazdy pociągiem lub samochodem. Niestety dieta niskowęglowodanowa w podróży wymaga zachowania pewnych zasad, czyli przede wszystkim niesięgania po gotowe kanapki sprzedawane na dworcach bądź w środkach komunikacji (w pociągach, czy samolotach). Są one zwykle przyrządzane na bazie niskiej jakości pieczywa pszennego, które zawiera dużą ilość węglowodanów, a mało błonnika i innych wartości odżywczych.

Kanapki na podróż lepiej przyrządzić samodzielnie z następujących składników:

  • pieczywo ciemne pełnoziarniste lub pieczywo białkowe – szczególnie to drugie jest doskonałym rozwiązaniem, ponieważ zawiera mało węglowodanów, a dużo białka i błonnika,
  • pasta z awokado – świetna zamiast masła lub margaryny, ponieważ zawiera zdrowe kwasy tłuszczowe,
  • warzywa niskowęglowodanowe – ich listę przedstawiamy w artykule Dieta niskowęglowodanowa dla początkujących,
  • ulubione dodatki – np. wysokiej jakości wędlina, grillowana pierś z indyka, łosoś wędzony, jajka na twardo, ser żółty.

Jeśli naszym sposobem na odchudzanie jest dieta ketogeniczna, to oczywiście powinniśmy z większą uwagą komponować posiłki, ponieważ dozwolona ilość węglowodanów w tym modelu dietetycznym nie powinna przekraczać 20-50 g w ciągu dnia. Warto jednak pamiętać, że nie jest to dobry sposób na zdrowe odchudzanie – niewłaściwie skomponowana dieta wysokobiałkowa z minimalną ilością węglowodanów może być nawet niebezpieczna dla zdrowia!

Dowiedz się więcej: Dieta niskowęglowodanowa – opinie (zalety i wady diety)

Dieta niskowęglowodanowa w podróży - kanapki przygotujmy ze specjalnego pieczywa

źródło zdjęcia: Getty Images / Pronina Marina

Co jeść w restauracjach podczas diety low-carb?

W czasie delegacji, wycieczki lub wakacji często zmuszeni jesteśmy jadać w restauracjach lub barach szybkiej obsługi. I w tym przypadku dieta niskowęglowodanowa w podróży wymaga od nas dużej uwagi przy wyborze dań. Poniżej przedstawiamy krótki poradnik, jak wybierać posiłki w lokalach bądź hotelowej restauracji.

Co zamawiać na śniadania w hotelowej restauracji?

Hotelowe śniadania proponowane są najczęściej w kilku odmianach – przed dokonaniem rezerwacji noclegu warto to sprawdzić, ponieważ nie każde z nich pozwala na przestrzeganie zasad diety low carb.

  • Śniadanie angielskie – to niemal idealna oferta dla osób na diecie niskowęglowodanowej, ponieważ śniadanie takie składa się głównie z wysokobiałkowych i wysokotłuszczowych potraw takich jak smażone jajka, czy grillowane kiełbaski,
  • śniadanie kontynentalne – oferowane jest często na słodko (a więc nie dla osób na diecie niskowęglowodanowej), ale czasami także w formie bufetu i wtedy wśród produktów można znaleźć dania spełniające zasady diety low carb np. gotowane jajka na twardo, jogurty, wędliny i sery,
  • śniadanie w basenie Morza Śródziemnego – w tym przypadku niestety osoby unikające węglowodanów nie znajdą nic odpowiedniego dla siebie, ponieważ takie śniadanie składa się najczęściej z pszennego pieczywa np. słodkich bułeczek, słodkiego dżemu oraz soku.

Dowiedz się więcej: Dieta niskowęglowodanowa śniadanie (porady i przepisy)

Dieta niskowęglowodanowa w podróży - w hotelu wybierzmy śniadanie angielskie

źródło zdjęcia: Getty Images / vichie81

Co zamiawiać na obiad lub kolację w restauracjach?

Jeśli chodzi o możliwość zjedzenia dietetycznego posiłku w restauracji, dieta niskowęglowodanowa w podróży nie powinna sprawiać wielu trudności. W większości lokali serwujących kuchnię europejską bez problemu bowiem zamówimy klasyczne dania składające się z porcji mięsa lub ryby oraz sałatki. Konieczna będzie po prostu rezygnacja z dodatku w postaci ziemniaków lub białego ryżu.

Dobrym wyborem na niskowęglowodanowy obiad w restauracji będą również zupy, zapiekanki mięsno-warzywne oraz sałatki.

Pamiętajmy także, że wszelkie desery i słodycze, podobnie jak słodzone napoje podczas diety niskowęglowodanowej są zakazane.

Dieta niskowęglowodanowa w podróży - przykładowy zestaw obiadowy

źródło zdjęcia: Getty Images / fermate

Dieta niskowęglowodanowa w podróży a dania typu fast-food

Zasady zdrowego odżywiania zalecają unikanie wszelkich produktów wysokoprzetworzonych, również fast-foodów. Tego rodzaju dania nie są również wskazane podczas diety low-carb, ponieważ zwykle zawierają nie tylko dużą ilość cukrów prostych, ale także niezdrowego tłuszczu, chemicznych dodatków i mnóstwo pustych kalorii.

Podczas podróży zdarza się jednak, że jedyną możliwością zjedzenia ciepłego posiłku jest właśnie wizyta w barze fast-food. Dotyczy to na przykład długiej podróży autostradami, przy których w wielu krajach próżno szukać lokali oferujących bardziej wyrafinowane jedzenie. W tak wyjątkowych sytuacjach dieta niskowęglowodanowa w podróży dopuszcza pewne odstępstwa od zasad – wystarczy wiedzieć, co zamawiać, by niewłaściwym wyborem nie zrujnować dotychczasowych rezultatów odchudzania.

Oto przykłady dań typu fast-food, które możemy zamówić podczas podróży:

  • sałatka z kurczakiem,
  • wrapy z dodatkami,
  • burrito,
  • dobrej jakości burger wołowy bez bułki (można ją po prostu zostawić na talerzu),
  • shoarma z zestawem surówek bez frytek,
  • kurczak z rożna,
  • szaszłyki mięsno-warzywne z grilla.

Dieta niskowęglowodanowa w podróży - na taki fast-food możemy sobie pozwolić

źródło zdjęcia: Getty Images / Milkos

Dieta niskowęglowodanowa w podróży jest dość łatwa do stosowania. Wystarczy wiedzieć, które produkty zawierają wysoką ilość węglowodanów i po prostu ich unikać. Posiłki niskowęglowodanowe znajdziemy niemal w każdej restauracji, natomiast na samą podróż najlepiej samodzielnie przygotować przekąski odpowiadające zasadom diety. Pamiętajmy jednak, że dieta low-carb nie polega na całkowitej rezygnacji z węglowodanów, ponieważ w niektórych przypadkach może to zagrozić poważnie naszemu zdrowiu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Katarzyna Zet Katarzyna Zet [+ info]

Ekonomistka z wykształcenia, która na co dzień także zawodowo związana jest z branżą finansową. Od kilku lat zajmuje się także pisaniem poradników i artykułów przybliżających ludziom skomplikowany świat finansów m.in. w serwisie Pozyczasz.pl. W wolnych chwilach uwielbia jeździć na rowerze i słuchać audiobooków. Jej największą pasją są jednak podróże, z których zawsze przywozi mnóstwo pięknych wspomnień i zdjęć.

Zobacz również