Dieta niskowęglowodanowa w ciąży

Czy dieta niskowęglowodanowa w ciąży jest bezpieczna dla mamy i dziecka? Sprawdź, czym może skutkować ograniczenie węglowodanów w ciąży!

 
Dieta niskowęglowodanowa w ciąży
Dieta niskowęglowodanowa w ciąży - czy można ją stosować? / źródło zdjęcia: Getty Images / Choreograph

Dieta w ciąży ma duży wpływ na prawidłowy rozwój dziecka, dlatego przyszła mama powinna z dużą starannością komponować swoje posiłki, by wraz z nimi dostarczyć sobie i maleństwu wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Co jednak zrobić, gdy ciąża pojawia się w trakcie stosowania diety odchudzającej np. popularnej diety low-carb? Czy dieta niskowęglowodanowa w ciąży jest bezpieczna? Czy można ją kontynuować, czy lepiej z niej zrezygnować?

Zasady diety niskowęglowodanowej

Jak sama nazwa wskazuje, zasady diety niskowęglowodanowej (ang. low carb) sprowadzają się do ograniczenia spożycia produktów zawierających węglowodany. Z jadłospisu powinniśmy wykluczyć przede wszystkim węglowodany proste (m.in. słodycze), ale ograniczyć także źródła węglowodanów złożonych (np. produkty zbożowe i warzywa wysokoskrobiowe).

A ile węglowodanów dziennie należy spożywać?

O ile w normalnej diecie spożywamy ich około 250 g w ciągu dnia, o tyle w diecie niskowęglowodanowej ich ilość powinna wynosić maksymalnie 150 g.

Dieta niskowęglowodanowa w ciąży – co mówią specjaliści?

Dieta niskowęglowodanowa w ciąży nie jest zalecana przez specjalistów. Według ogólnych zasad zdrowego odżywiania źródłem naszej energii powinny być:

  • w 60% węglowodany,
  • w 25% tłuszcze,
  • w 15% białka.

Tymczasem w ciąży zapotrzebowanie na węglowodany wzrasta nawet o 1/3 w stosunku do normalnej diety, więc ich ograniczanie siłą rzeczy jest niewskazane.

Ograniczenie węglowodanów w ciąży może powodować nieprzyjemne skutki uboczne, a w niektórych przypadkach być nawet niebezpieczne. Chodzi tutaj głównie o restrykcyjne wersje diety niskowęglowodanowej, tzw. diety ketogeniczne lub ketogenne, które zalecają zmniejszenie spożycia węglowodanów do 50 g dziennie w celu wywołania ketozy, czyli są to właściwie diety bez węglowodanów. W dietach takich spożywa się głównie dania bez węglowodanów, czyli produkty bogate w białko i tłuszcze.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik

Ketoza – objawy i zagrożenia dla kobiet w ciąży

Ketoza jest stanem, w którym organizm ze względu na brak odpowiedniej ilości węglowodanów nie może produkować glukozy, więc czerpie energię z tkanki tłuszczowej.

Utrzymujący się stan ketozy powoduje szereg nieprzyjemnych dolegliwości, takich jak:

  • problemy ze strony układu pokarmowego: biegunki, zaparcia, mdłości,
  • bezsenność,
  • spadek koncentracji,
  • spadek wydolności fizycznej, uczucie zmęczenia.

Powyższe skutki uboczne ketozy mogą więc dodatkowo pogorszyć samopoczucie kobiety, która przecież i tak musi zmagać się z typowymi dolegliwościami w ciąży, takimi jak zmęczenie, mdłości, czy zaparcia.

Niestety dieta prowadząca do ketozy może być również niebezpieczna dla zdrowia, ponieważ:

  • obciąża nerki i wątrobę,
  • prowadzi do odwodnienia organizmu,
  • skutkuje niedoborami pokarmowymi (chodzi głównie o błonnik oraz witaminy z grupy B),
  • zaburza gospodarkę hormonalną organizmu.

Warto podkreślić, że jak dotąd nie przeprowadzono dokładnych badań dotyczących wpływu diety niskowęglowodanowej na kobiety w ciąży.

Badania na zwierzętach wykazały jednak, że stosowanie wysokotłuszczowej diety ketogennej u ciężarnych myszy doprowadziło w niektórych przypadkach do procesów zapalnych łożyska i negatywnego wpływu na rozwój układu nerwowego płodu. Zauważono również przypadki urodzenia się potomstwa z hiperglikemią lub otłuszczeniem wątroby, które w przyszłości mogą skutkować pojawieniem się chorób metabolicznych.

Dowiedz się więcej: Dieta niskowęglowodanowa – opinie (zalety i wady diety)

Dieta niskowęglowodanowa w ciąży może być niebezpieczna

źródło zdjęcia: Getty Images / nd3000

Jak jeść węglowodany w ciąży?

Jak już wiemy, dieta niskowęglowodanowa w ciąży, a zwłaszcza dieta ketogeniczna, nie jest dobrym pomysłem, ponieważ może znacznie pogorszyć samopoczucie przyszłej mamy, a nawet zaburzyć prawidłowy przebieg ciąży i doprowadzić do wad rozwojowych dziecka.

Choć specjaliści zalecają, by dieta w ciąży zawierała wręcz większe ilości węglowodanów niż wcześniej, nie oznacza to, że należy je jeść bez ograniczeń.

Dieta w czasie ciąży powinna dostarczać wartościowych składników odżywczych, dlatego jeśli chodzi o węglowodany, warto unikać przede wszystkim takich produktów jak:

  • słodycze,
  • napoje słodzone,
  • słone przekąski z białej mąki (krakersy, paluszki),
  • wysokoprzetworzone produkty zawierające cukier (np. gotowe sosy).

Powyższe produkty nie zawierają żadnych wartości odżywczych poza pustymi kaloriami, a do tego powodują szybki skok poziomu cukru we krwi po ich spożyciu. Ich obecność w diecie przyszłej mamy może powodować nadmierny przyrost tkanki tłuszczowej, a nawet zwiększać ryzyko pojawienia się cukrzycy ciążowej.

Dieta kobiet w ciąży powinna obfitować w węglowodany złożone, najlepiej dużą ilość warzyw i owoców oraz produkty pełnoziarniste. Te źródła węglowodanów dostarczają dużo witamin i minerałów, a także błonnika, który wspomaga prawidłowe trawienie i utrzymanie prawidłowej wagi.

Pamiętajmy, że zarówno dieta w ciąży, jak i dieta matki karmiącej, powinna być dobrze zbilansowaną dietą. To nie jest dobry czas na eksperymenty dietetyczne i ryzykowanie zdrowiem własnym i dziecka. Dieta niskowęglowodanowa w ciąży nie została jeszcze wystarczająco zbadana, dlatego lepiej jej w tym czasie nie stosować.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Katarzyna Zet Katarzyna Zet [+ info]

Ekonomistka z wykształcenia, która na co dzień także zawodowo związana jest z branżą finansową. Od kilku lat zajmuje się także pisaniem poradników i artykułów przybliżających ludziom skomplikowany świat finansów m.in. w serwisie Pozyczasz.pl. W wolnych chwilach uwielbia jeździć na rowerze i słuchać audiobooków. Jej największą pasją są jednak podróże, z których zawsze przywozi mnóstwo pięknych wspomnień i zdjęć.

Zobacz również