Dieta niskowęglowodanowa - opinie (zalety i wady diety)

Chcesz schudnąć z dietą low-carb? Najpierw sprawdź, jakie ma dieta niskowęglowodanowa opinie pod względem skuteczności oraz bezpieczeństwa dla zdrowia.

 
Dieta niskowęglowodanowa - opinie (zalety i wady diety)
Jakie ma dieta niskowęglowodanowa opinie? Czy warto ją stosować? / źródło zdjęcia: Getty Images / IGphotography

Według wyszukiwarki Google najpopularniejszą wśród internautów dietą odchudzającą w 2018 roku była dieta niskowęglowodanowa. Jak się okazuje, ograniczenie spożycia węglowodanów, przede wszystkim pieczywa, makaronów, słodyczy i ziemniaków, to skuteczny sposób na walkę z nadwagą, który sprawdza się u ludzi na całym świecie. Pod względem efektów odchudzających dieta niskowęglowodanowa opinie ma doskonałe – a co z innymi aspektami diety?

Czy ograniczenie spożycia węglowodanów jest łatwe i czy jest bezpieczne dla naszego zdrowia? Zanim zdecydujemy się odchudzać z dietą niskowęglowodanową, poznajmy jej wszystkie zalety oraz wady.

Dieta niskowęglowodanowa – krótkie przypomnienie zasad

Zasady diety niskowęglowodanowej (ang. low-carb) są dość proste, ponieważ polegają na zminimalizowaniu spożywania konkretnej grupy produktów będących źródłem węglowodanów. Chodzi tu przede wszystkim o takie produkty jak:

  • pieczywo,
  • makarony,
  • ryż i kasze,
  • cukier i słodycze,
  • warzywa o wysokiej zawartości skrobi np. ziemniaki,
  • słodkie owoce np. banany.

Jadłospis diety bez węglowodanów składa się głównie z produktów bogatych w białko i tłuszcz, czyli mięsa, ryb i nabiału, ale także z niskoskrobiowych warzyw i niesłodkich owoców. Dozwolone są również zbożowe źródła węglowodanów (pieczywo, makarony, kasze), jednak w znacznie ograniczonej ilości.

Proporcje poszczególnych składników odżywczych, a przede wszystkim dozwolona ilość węglowodanów zależą od rodzaju diety. Istnieją zarówno diety wysokobiałkowe (np. dieta Dukana), jak i diety wysokotłuszczowe (np. dieta LCHF), w których znaczne ograniczenie węglowodanów jest tylko jedną z zasad żywieniowych.

Dieta niskowęglowodanowa powinna zakładać spożycie węglowodanów w ilości mniejszej niż 150 g dziennie (w normalnej diecie ich zalecana ilość wynosi około 250-300 g).

Najbardziej restrykcyjna i zarazem najbardziej krytykowana przez dietetyków odmiana tej diety, dieta ketogeniczna, ogranicza ich ilość do 20 g, można więc powiedzieć, że jest to dieta bezwęglowodanowa (20 g węglowodanów zawiera np. 1 duży ziemniak).

Dowiedz się więcej: Węglowodany w diecie – czym są zdrowe węglowodany i kiedy możemy je jeść?

Dieta niskowęglowodanowa opinie - zasady diety pozwalają na spożywanie wielu lubianych produktów

źródło zdjęcia: Getty Images / vaaseenaa

Zalety diety niskowęglowodanowej

Jeśli chodzi o zalety, dieta niskowęglowodanowa opinie pozytywne ma przede wszystkim pod względem swojej skuteczności w walce z nadwagą i otyłością. Ale nie tylko, ponieważ ograniczenie spożycia węglowodanów wykorzystywane jest również w terapii niektórych chorób przewlekłych.

Dieta low-carb jako szybki sposób na redukcję masy ciała

Dieta niskowęglowodanowa dlatego stała się tak popularna, ponieważ dość szybko pozwala zauważyć efekty odchudzające. Węglowodany są głównym źródłem energii dla naszego organizmu, dlatego ich ograniczenie w diecie powoduje, że zaczyna on czerpać energię z tłuszczu, czyli spala zgromadzoną w ciele tkankę tłuszczową.

Przy okazji dochodzi do znacznej utraty wody, co łącznie daje dość szybko widoczny efekt w zmniejszeniu masy ciała.

Największa utrata nadmiernych kilogramów występuje w pierwszych 6 miesiącach diety. Średnio traci się do 1 kg tygodniowo, a więc osoby o dużej nadwadze mają szanse w tym czasie na zrzucenie sporego balastu.

Dowiedz się więcej: Dieta niskowęglowodanowa a odchudzanie

Szansa na zmianę nawyków żywieniowych

Według oficjalnych zasad zdrowego odżywiania węglowodany powinny stanowić kluczowy składnik naszej diety. Jednak w ostatnich latach zmianie uległy zalecenia dotyczące zarówno ich spożywanej ilości, jak i rodzajów. Wszystko dlatego, że zaczęliśmy jeść zbyt dużo produktów o wysokiej zawartości cukrów prostych, które okazały się jedną z głównych przyczyn plagi otyłości w wielu krajach na całym świecie.

Cukry proste zawarte m.in. w słodyczach, produktach gotowych i fast-foodach bardzo szybko podnoszą poziom glukozy we krwi, uruchamiając całą machinę procesów w organizmie, które skutkują m.in. szybkim przyrostem tkanki tłuszczowej.

Najnowsza wersja piramidy zdrowego żywienia zaleca rezygnację ze spożycia cukru rafinowanego, a w przypadku produktów zbożowych rekomenduje niemal wyłącznie te pełnoziarniste. Co więcej, będące kiedyś podstawą zdrowej diety produkty zbożowe zostały przesunięte dopiero na 2 miejsce pod względem ważności – ich miejsce zajęły warzywa i owoce.

Z tego punktu widzenia wśród dietetyków dieta niskowęglowodanowa opinie ma dość dobre, ponieważ przyczynia się do znacznego ograniczenia spożywania produktów zawierających np. cukier rafinowany. Istnieje duża szansa na to, że po zakończeniu diety low-carb wiele osób zmieni swoje nawyki żywieniowe, eliminując go na stałe ze swojego jadłospisu.

Dieta korzystna dla cukrzyków

Ograniczenie węglowodanów w diecie pomaga ustabilizować poziom glukozy we krwi oraz insuliny. Pod tym względem dieta niskowęglowodanowa opinie ma dość dobre wśród lekarzy specjalizujących się w leczeniu cukrzycy typu II.

W wielu aspektach dieta lc przypomina wręcz dietę dla diabetyków. Aby jednak miała działanie terapeutyczne, powinna być zatwierdzona przez lekarza, a także uwzględniać dodatkowe zalecenia dotyczące m.in. liczby posiłków w ciągu dnia oraz ograniczeniu ilości spożywanych tłuszczów.

Pod względem efektów odchudzania dieta niskowęglowodanowa opinie ma bardzo dobre

źródło zdjęcia: Getty Images / FabrikaCr

Wady diety bez węglowodanów

Pomimo wielu pozytywnych opinii dieta niskowęglowodanowa nie jest pozbawiona wad.

Trudności w początkowej fazie diety

Dla wielu osób ograniczenie do minimum tak popularnych produktów jak pieczywo, makaron czy ziemniaki, a także całkowita rezygnacja ze słodyczy i fast-foodów okazują się bardzo trudne. Do tego dochodzi problem związany z objętością posiłków – osoby przyzwyczajone do tradycyjnych obiadów muszą ograniczać porcje ziemniaków, czy makaronu, co powoduje, że początkowo mogą czuć się nienajedzeni.

Szczególnie problematyczna okazuje się więc dieta niskowęglowodanowa dla początkujących osób, dla których przestawienie się na nowy sposób odżywiania bywa poważnym wyzwaniem. Najtrudniejszy pierwszy okres diety pomagają przetrwać gotowe jadłospisy dietetyczne, dzięki którym łatwiej jest prawidłowo komponować smaczne posiłki.

Skutki uboczne stosowania diety low-carb

Ograniczenie węglowodanów w diecie powoduje, że w organizmie dochodzi do stanu tzw. ketozy, czyli czerpania energii z tkanki tłuszczowej. Niestety stan ketozy u części osób wywołuje szereg negatywnych skutków ubocznych, takich jak:

  • odwodnienie,
  • spadek wydolności fizycznej,
  • wymioty i zaparcia,
  • problemy ze snem,
  • specyficzny zapach moczu i oddechu.

Warto zaznaczyć, że powyższe objawy są dużo łagodniejsze lub nie występują wcale w czasie stosowania umiarkowanej wersji diety niskowęglowodanowej. Z kolei zbyt drastyczne ograniczenie węglowodanów (poniżej 20 g dziennie) może nie tylko skutkować nieprzyjemnymi objawami opisanymi wyżej, ale wręcz być niebezpieczne dla zdrowia.

Wątpliwości dotyczące wpływu diety na zdrowie

Wśród lekarzy dieta niskowęglowodanowa opinie ma bardzo różne i często są one skrajne. Z jednej strony jest to skuteczna dieta w walce z otyłością i cukrzycą, z drugiej jednak może być szkodliwa dla zdrowia pod innymi względami.

Większe ryzyko chorób serca i śmierci

Do takich wniosków amerykańscy badacze, którzy przebadali w Stanach Zjednoczonych ponad 24 tys. dorosłych osób stosujących różne diety. Okazało się, że u osób stosujących dietę niskowęglowodanową istnieje o 32% wyższe ryzyko śmierci niż u osób na innych dietach.

Największym czynnikiem ryzyka zgonu u osób na diecie low carb są choroby serca wynikające z nadmiernego spożycia tłuszczów zwierzęcych. Wyniki tych badań zostały zaprezentowane podczas Kongresu Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego w 2018 roku.

Obciążenie nerek i wątroby

Dieta niskowęglowodanowa wiąże się ze zwiększeniem ilości białka i tłuszczów w jadłospisie, co nie wpływa korzystnie na wątrobę i nerki. Osoby mające problemy z prawidłowym funkcjonowaniem tych narządów powinny unikać diety low carb, ponieważ może ona spotęgować dolegliwości.

Niedobory składników pokarmowych

Ograniczenie węglowodanów w diecie na dłuższą metę może spowodować, że organizmowi nie będą dostarczane bardzo ważne składniki odżywcze. Chodzi tu głównie o witaminy i minerały, których niższa podaż wynika ze spożywania mniejszej ilości warzyw, owoców oraz produktów zbożowych.

Dużym problemem w diecie low carb jest również niedobór błonnika, który zaburza prawidłową pracę układu pokarmowego.

Ryzyko efektu jo-jo

Pomimo że pod względem skuteczności w odchudzaniu dieta niskowęglowodanowa opinie ma bardzo dobre, to jednak jej efekty można łatwo zaprzepaścić. Powrót do starych nawyków żywieniowych po zakończeniu diety low carb, zwłaszcza spożywania słodyczy i mącznych produktów wysokoprzetworzonych zwykle dość szybko skutkuje pojawieniem się efektu jo-jo.

Dowiedz się więcej: Dieta niskowęglowodanowa dla sportowców – zasady

Źle skomponowana dieta niskowęglowodanowa może mieć negatywny wpływ na zdrowie np. na serce

źródło zdjęcia: Getty Images / takasuu

Jak bezpiecznie stosować dietę niskowęglowodanową?

Jak widać, dieta niskowęglowodanowa pomimo wielu zalet ma również wady. Stosowana nieumiejętnie może wyrządzić więcej szkody niż korzyści. Jeśli chcemy bezpiecznie schudnąć dzięki diecie low carb, powinniśmy przestrzegać kilku ważnych zasad:

  • stosować ją nie dłużej niż kilka tygodni,
  • przed rozpoczęciem diety upewnić się, czy nasz stan zdrowia pozwala na jej stosowanie (niezbędna konsultacja z lekarzem lub dietetykiem),
  • węglowodany ograniczać w granicach rozsądku – aby uzyskać pozytywne efekty odchudzające i jednocześnie nie zrujnować sobie zdrowia, wystarczy ograniczyć je do 150 g dziennie,
  • podczas diety dostarczać organizmowi odpowiednią ilość błonnika, witamin oraz wody,
  • zadbać o prawidłowe wyjście z diety – po jej zakończeniu należy stopniowo zwiększać ilość węglowodanów, a na ich źródło wybierać produkty pełnoziarniste.

Warto też pamiętać, że najlepsze efekty odchudzające można osiągnąć przy równoczesnym stosowaniu diety oraz ćwiczeń fizycznych. Najważniejsza jest jednak trwała zmiana nawyków żywieniowych – dieta niskowęglowodanowa może być dobrym jej początkiem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Katarzyna Zet Katarzyna Zet [+ info]

Ekonomistka z wykształcenia, która na co dzień także zawodowo związana jest z branżą finansową. Od kilku lat zajmuje się także pisaniem poradników i artykułów przybliżających ludziom skomplikowany świat finansów m.in. w serwisie Pozyczasz.pl. W wolnych chwilach uwielbia jeździć na rowerze i słuchać audiobooków. Jej największą pasją są jednak podróże, z których zawsze przywozi mnóstwo pięknych wspomnień i zdjęć.

Zobacz również