Dieta dr Dąbrowskiej: Zasady, jadłospis, opinie

Dieta dr Dąbrowskiej to kontrowersyjna dieta polegająca na jedzeniu warzyw i owoców. Poznaj szczegółowe zasady diety i opinie na jej temat!

Dieta dr Dąbrowskiej: Zasady, jadłospis, opinie
Dieta dr Dąbrowskiej pozwala zgubić nawet 8 kg w miesiąc!

Dieta dr Dąbrowskiej to oczyszczająca dieta warzywno-owocowa, która ma za zadanie uruchomić naturalne mechanizmy samoleczenia w organizmie. Jej skutkiem ubocznym jest utrata kilogramów, dlatego stosowana jest również jako dieta odchudzająca.

O diecie zrobiło się głośno, kiedy jej efektami pochwaliły się celebrytki m.in. była gwiazda Polsatu Karolina Szostak, która schudła 20 kilogramów! Jej spektakularna metamorfoza zachęca wiele osób do wypróbowania diety dr Dąbrowskiej, dlatego warto wiedzieć, na czym ona dokładnie polega, czy jest bezpieczna i czy rzeczywiście każdy może liczyć na tak rewelacyjne efekty.

Kim jest autorka diety – dr Ewa Dąbrowska?

Ewa Dąbrowska to lekarka i doktor nauk medycznych, która przez wiele lat pracowała w Akademii Medycznej w Gdańsku, gdzie zajmowała się badaniami z zakresu immunologii oraz leczenia chorób wewnętrznych i cywilizacyjnych. W wyniku przeprowadzanych przez siebie badań doszła do wniosków wskazujących na ogromną rolę odżywiania zarówno w zapobieganiu, jak i leczeniu tych chorób.

Na pomysł leczenia głodówką naprowadziły dr Dąbrowską m.in. osiągnięcia w tej dziedzinie szwajcarskiego lekarza Bircher-Bennera, który już 100 lat temu w swojej prywatnej klinice w Zurychu stosował diety owocowo-warzywne do leczenia różnych schorzeń. Klinika cieszyła się wówczas ogromną popularnością – leczyli się w niej m.in. Hermann Hesse, czy Thomas Mann, a sam Bircher-Benner przeszedł do historii także dzięki wynalezieniu… muesli.

Doktor Ewa Dąbrowska najpierw przeprowadziła badania wpływu głodówki na zdrowie w warunkach klinicznych, a po uzyskaniu imponujących efektów postanowiła stworzyć nie tylko leczniczy plan dietetyczny, ale także zaproponować pacjentom w Polsce coś na kształt szwajcarskiej kliniki.

W 1994 r. powstał więc Ośrodek Wczasów Zdrowotnych na Kaszubach, w której kuracjusze mogli leczyć swoje dolegliwości dietą owocowo-warzywną. Aktualnie już 3 ośrodki w Polsce oferują kuracje zdrowotne, gdzie dieta dr Dąbrowskiej odgrywa najważniejszą rolę.

Dieta dr Dąbrowskiej – uzdrawiająca głodówka, która odchudza

Jak podkreśla sama autorka, jej dieta jest dwuetapowym planem żywieniowym, którego celem jest leczenie chorób cywilizacyjnych poprzez uruchomienie samoleczących mechanizmów w organizmie.

Pierwszy etap, czyli dieta warzywno-owocowa, ma za zadanie oczyścić organizm z toksyn i złogów, czyli zadziałać podobnie jak ścisła głodówka. W podstawowej odmianie dieta Dąbrowskiej w zasadzie też jest postem (a raczej pół-głodówką), ponieważ przewiduje dostarczanie jedynie od 400 do maksymalnie 800 kcal w ciągu dnia.

Niedostarczanie wraz z pożywieniem białek i tłuszczów ma według dr Dąbrowskiej spowodować, że organizm przejdzie na odżywianie wewnętrzne, a więc zacznie zużywać w pierwszej kolejności zwyrodniałe białka będące przyczyną stanów zapalnych oraz złogi tłuszczowe i cholesterol.

Właśnie dlatego jednym z głównych efektów diety jest chudnięcie i to dość szybkie. W wyniku diety organizm powinien się też zregenerować i powrócić do stanu homeostazy, czyli równowagi i zdrowia.

Leczniczy post dr Dąbrowskiej ma leczyć szereg różnych chorób m.in. zespół metaboliczny, cukrzycę, schorzenia tarczycy (np. Hashimoto), alergie, astmę, niektóre choroby neurologiczne, zaburzenia hormonalne, a nawet niepłodność.

Dieta dr Dąbrowskiej – najważniejsze zasady diety

Lecznicza dieta Ewy Dąbrowskiej składa się z dwóch etapów:

I etapoczyszczająca dieta oparta wyłącznie na warzywach i owocach

Może ona trwać od kilku dni do nawet kilkunastu tygodni, choć najlepsze efekty zdrowotne i odchudzające uzyskuje się po co najmniej 5-6 tygodniach. W czasie I etapu diety można spożywać:

  • warzywa niskoskrobiowe o niskim indeksie glikemicznym np. rzodkiew, marchewka, buraki, kapusta, dynia, cukinia, pomidory, papryka,
  • owoce niskocukrowe jabłka i grejpfruty,
  • soki z zielonych pędów roślin z natki pietruszki, szpinaku, botwinki, pokrzywy,
  • naturalne soki owocowe i warzywne bez dodatków,
  • wywary z warzyw,
  • herbaty owocowe i ziołowe, woda.

Warzywa i owoce można jeść na surowo (w postaci surówek), ale również gotowane, czy duszone. Wskazane są też wszelkie kiszonki, ponieważ regulują florę bakteryjną jelit i ułatwiają trawienie błonnika.

Przykładowy jadłospis podczas I etapu diety:

Śniadanie: 2 jabłka, szklanka soku pomidorowego i słaba herbata bez cukru

Obiad: zupa jarzynowa (na wodzie i bez śmietany!), bigos z kapusty oraz zestaw surówek

Kolacja: jabłko i herbatka ziołowa

Osoby, które interesuje dieta Dąbrowskiej przepisy na posiłki z warzyw i owoców mogą znaleźć w jej książkach oraz książce „Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej® Przepisy”, której autorką jest synowa Ewy Dąbrowskiej.

Uwaga: Wybrane przepisy znaleźć będzie można również na naszym portalu w osobnych artykułach.

II etap – wprowadzenie zasad zdrowego odżywiania

II etap diety – wprowadza stopniowo, ale na stałe zdrowe zasady żywienia. Nowy jadłospis powinien zawierać głównie warzywa, owoce, pełne ziarna zbóż, orzechy, rośliny strączkowe, dopuszczalne są także ryby i nabiał w niewielkiej ilości.

W zdrowej diecie według Ewy Dąbrowskiej powinno się dążyć do całkowitej eliminacji mięsa (ewentualnie znacznego ograniczenia jego ilości) oraz żywności oczyszczonej takiej jak cukier, sól, mąkę oraz biały ryż.

Dieta dr Dąbrowskiej - najważniejsze zasady

Zakazane produkty podczas postu

Najbardziej restrykcyjne zasady obowiązują w I etapie diety, czyli podczas głodówki oczyszczającej, gdzie dopuszczalne są w zasadzie wyłącznie wybrane warzywa i owoce. Wszelkie inne produkty są zakazane, czyli mięso, ryby, nabiał (nawet mleko!), pieczywo i wszelkie inne produkty zbożowe, orzechy, a także ziemniaki i warzywa strączkowe.

Niestety niedozwolone są również produkty mleczne oraz olej – nie można więc udusić warzyw na oleju lub zabielić zupy warzywnej śmietaną. Wykluczone jest także podczas diety spożywanie mocnej herbaty czarnej, kawy, alkoholu i palenie papierosów.

Samopoczucie podczas kuracji

Pod względem samopoczucia dieta Dąbrowskiej opinie ma bardzo różne, jednak większość osób stosujących głodówkę narzeka na szereg dolegliwości. Sama autorka diety złe samopoczucie podczas postu nazywa „kryzysem ozdrowieńczym”, czyli naturalną reakcją organizmu na proces odtruwania. Do najczęstszych dolegliwości podczas diety zalicza się:

  • ogólne osłabienie,
  • bóle głowy,
  • bóle brzucha,
  • biegunka,
  • bóle stawów i mięśni,
  • zawroty głowy,
  • bezsenność,
  • gorączka,
  • zmiany skórne.

Dodatkowo podczas odtruwania zmienia się zapach potu, moczu i kału. Zwykle wszystkie te nieprzyjemne objawy ustępują samoistnie po kilku dniach i potem z każdym dniem człowiek czuje się coraz lepiej.

Dieta dr Dąbrowskiej – ile można schudnąć?

Choć post dr Dąbrowskiej ma na celu przede wszystkim przywrócenie równowagi i zdrowia, to jednak istotnym jego efektem jest utrata wagi i trzeba przyznać, że jest ona znacząca. Prowadzone przez dr Dąbrowską badania osób stosujących jej dietę wykazały następujące prawidłowości, jeśli chodzi o skalę chudnięcia:

  • po 2 tygodniach diety: osoby szczupłe tracą 3-4 kg, osoby otyłe 4-6 kg,
  • po 4 tygodniach diety osoby z nadwagą tracą nawet 8 kg,
  • po 6 tygodniach diety osoby z nadwagą mają wagę niższą od wyjściowej średnio o 12 kg.

Warto jednak pamiętać, że warunkiem utrzymania efektów odchudzających jest przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania w II etapie diety, który tak naprawdę powinien trwać już do końca życia. Jeśli ktoś po głodówce powróci do starych nawyków żywieniowych, nie tylko szybko wróci do dawnej wagi, ale wręcz odczuje efekt jo-jo.

Przeciwwskazania do stosowania diety

Dieta dr Dąbrowskiej, zwłaszcza jej I etap, jest bardzo restrykcyjna, dlatego istnieje cały szereg przeciwwskazań do jej stosowania i są nimi np.:

  • ciąża i okres karmienia piersią,
  • nadczynność tarczycy,
  • choroby nowotworowe,
  • ciężka depresja,
  • przebyta transplantacja narządów.

Warto dodać, że dr Ewa Dąbrowska nie zaleca stosowania głodówki przez dzieci i dziewczęta w okresie dojrzewania.

Należy również pamiętać, że choć dieta dr Dąbrowskiej ma charakter leczniczy, osoby chore i przyjmujące leki nigdy nie powinny stosować tej diety bez nadzoru lekarza. W ich przypadku najlepszym rozwiązaniem są wczasy z dietą dr Dąbrowskiej w jednym z ośrodków stosujących te kuracje lub konsultacja z lekarzem oraz profesjonalnym dietetykiem.

Dieta Dąbrowskiej – opinie

Dieta dr Dąbrowskiej ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Ze względu na wysoką skuteczność pod względem odchudzania cieszy się dużym zainteresowaniem, jednak w praktyce wiele osób nie daje rady wytrwać długo na głodówce.

Pomimo że podobno już po kilku dniach nie czuje się głodu, niektóre osoby nie potrafią sobie poradzić ze złym samopoczuciem, które niekiedy uniemożliwia im wręcz normalne funkcjonowanie np. chodzenie do pracy. Właśnie dlatego na czas przeprowadzania postu, przynajmniej w pierwszym tygodniu, zaleca się wzięcie urlopu i pozostanie w domu.

Skuteczność odchudzająca diety jest wysoka, jednak należy pamiętać, że dużo trudniejsze jest późniejsze utrzymanie efektów – z tym już niekiedy bywa gorzej, ponieważ zdrowe odżywianie według dr Dąbrowskiej także jest dość restrykcyjne – zabrania w zasadzie wszelkich kulinarnych przyjemności, takich jak słodycze, wędlina czy pizza.

Niestety wielu ekspertów, również przedstawicieli środowiska lekarskiego, nie pozostawia na diecie Dąbrowskiej suchej nitki, wskazując, że głodówki wcale nie przyczyniają się do oczyszczenia organizmu. Podobno detoks w ogóle nie jest nam potrzebny, bo oczyszczaniem organizmu z toksyn zajmują się na co dzień wątroba i nerki.

Dowiedz się więcej: Dieta dr Dąbrowskiej opinie (zalety i wady diety) >>

Najwięcej kontrowersji wzbudzają „kryzysy ozdrowieńcze”, niska podaż kalorii oraz całkowita eliminacja produktów białkowych i tłuszczów – dzienna dawka 400 kcal nie wystarcza nawet na procesy myślowe (do nich zużywamy około 500 kcal) i może doprowadzić do wyczerpania organizmu, natomiast na skutek niedostarczania do organizmu wielu produktów w organizmie mogą powstać poważne niedobory np. żelaza i witamin z grupy B.

Dowiedz się więcej: Niedobór żelaza – przyczyny, objawy i dieta >>

Post Daniela a dieta dr Dąbrowskiej

Bardzo często dieta dr Dąbrowskiej nazywana jest postem Daniela, bo w istocie obie diety są do siebie bardzo podobne. Post Daniela to dieta oczyszczająco-odchudzająca, której nazwa pochodzi od postaci biblijnej.

Według Starego Testamentu (Księga Daniela) Daniel był prorokiem, który pełnił służbę na dworze u króla Nabuchodonozora. Na początku swej służby pościł dwukrotnie: najpierw przez 10 dni, jedząc wyłącznie warzywa i pijąc wodę, następnie przez 21 dni odmawiał spożywania przysmaków z królewskiego stołu (wykwintnych dań, słodkości i wina), a Bóg w zamian za to poświęcenie obdarzył go wybitnym zdrowiem i siłą.

Współczesny post Daniela powinien trwać maksymalnie 40 dni i opierać się na spożywaniu wyłącznie warzyw i owoców (dokładnie jak w diecie dr Dąbrowskiej) oraz piciu wody, herbatek i soków. Efekty takiej pół-głodówki są podobne jak w przypadku I etapu diety dr Dąbrowskiej.

Jeśli ktoś zastanawia się jak schudnąć szybko i skutecznie, to z pewnością dieta dr Dąbrowskiej może mu pomóc w osiągnięciu tego celu.

Dowiedz się więcej: Co jeść aby schudnąć – najważniejsze zasady >>

Dietę jednak należy przeprowadzić po konsultacji z lekarzem, ponieważ jest ona wyjątkowo restrykcyjna i nie nadaje się dla każdego. Z pewnością głodówkę należałoby przeprowadzić podczas urlopu, ponieważ niska podaż kalorii i złe samopoczucie mogłyby utrudnić wykonywanie obowiązków.

Być może jednak zamiast się głodzić i narażać na nieprzyjemne dolegliwości, lepiej po prostu zacząć stosować zdrową i zbilansowaną dietę, a tkankę tłuszczową spalić w dużo przyjemniejszy sposób np. podczas wycieczek rowerowych lub na pełnych pozytywnej energii zajęciach zumby?

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Katarzyna Zet Katarzyna Zet [+ info]

Ekonomistka z wykształcenia, która na co dzień także zawodowo związana jest z branżą finansową. Od kilku lat zajmuje się także pisaniem poradników i artykułów przybliżających ludziom skomplikowany świat finansów m.in. w serwisie Pozyczasz.pl. W wolnych chwilach uwielbia jeździć na rowerze i słuchać audiobooków. Jej największą pasją są jednak podróże, z których zawsze przywozi mnóstwo pięknych wspomnień i zdjęć.

Zobacz również