Dieta dr Dąbrowskiej dla sportowców - zasady

Jesteś aktywny i chcesz przejść na dietę warzywną? Sprawdź, czy dieta dr Dąbrowskiej dla sportowców to odpowiedni sposób odżywiania!

 
Dieta dr Dąbrowskiej dla sportowców - zasady
Dieta dr Dąbrowskiej a aktywność fizyczna / źródło zdjęcia: Depositphotos / esolla

Dieta warzywno-owocowa dr Dąbrowskiej to znana kuracja oczyszczająca organizm, która pozwala również skutecznie zgubić zbędne kilogramy. Choć większość diet odchudzających zaleca aktywność fizyczną, dieta dr Dąbrowskiej dla sportowców i dla osób wykonujących intensywne treningi może okazać się zbyt restrykcyjna. Poniżej wyjaśniamy dlaczego.

Dieta dr Dąbrowskiej dla sportowców dostarcza zbyt mało kalorii

Dieta oczyszczająca Dąbrowskiej jest często nazywana głodówką, ponieważ podczas jej stosowania wolno jeść wyłącznie wybrane owoce i warzywa, które dostarczają organizmowi niewielką ilość energii.

O ile normalnie dzienne zapotrzebowanie kaloryczne dorosłej osoby wynosi około 2 000 kcal, to podczas diety Dąbrowskiej dostarcza się ich zaledwie 400-800 kcal.

Tak ograniczona podaż kalorii ma wywołać określony skutek, czyli przestawienie się organizmu na odżywianie wewnętrzne, które pomaga pozbyć się wszelkich zbędnych złogów tłuszczowych, toksyn oraz zwyrodniałych komórek itp.

Niestety mała wartość kalorii dostarczanych podczas diety oznacza deficyt „paliwa” niezbędnego do wysiłku fizycznego. Osoby uprawiające regularnie sport o intensywnym natężeniu mogą nie mieć siły na wykonywanie treningów podczas diety, a nawet narazić się na niebezpieczne zasłabnięcia i omdlenia.

Dowiedz się więcej: Dieta dr Dąbrowskiej: Zasady, jadłospis, opinie >>

Niedobory ważnych składników odżywczych

Dieta dr Dąbrowskiej dla sportowców nie jest wskazana także dlatego, ponieważ nie dostarcza kluczowych składników, będących źródłem energii dla mięśni podczas wysiłku.

W diecie jest zbyt mało węglowodanów (nie ma w niej w ogóle produktów zbożowych), przez co organizm może nie poradzić sobie z odbudową zużytego podczas treningu glikogenu. To z kolei może wpłynąć na osłabienie mięśni i niezdolność do wysiłku fizycznego (węglowodany zapobiegają rozpadowi białek mięśniowych).

Dowiedz się więcej: Węglowodany w diecie – czym są zdrowe węglowodany i kiedy możemy je jeść? >>

Podczas kuracji zakazane są produkty białkowe, które przecież także wspomagają budowę i regenerację tkanki mięśniowej.

Brak tłuszczu w jadłospisie podczas postu Dąbrowskiej również może negatywnie wpłynąć na organizm osoby aktywnej fizycznie. Tłuszcze są nie tylko źródłem energii, ale na przykład kwasy omega-3 wspierają układ krążenia, łagodzą stany zapalne i wzmacniają odporność organizmu. Dzięki tłuszczom organizm jest bardziej wytrzymały na wysiłek, a także szybciej się po nim regeneruje.

Niestety dieta dr Dąbrowskiej jadłospis ma za bardzo ubogi w ważne składniki odżywcze, by można ją uznać za dobrze zbilansowaną dla osób uprawiających sport.

Dowiedz się więcej: Dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących – porady >>

Dieta dr Dąbrowskiej dla sportowców - kobieta na treningu

Dieta dr Dąbrowskiej a aktywność fizyczna

Dieta warzywna Dąbrowskiej trwa około 6 tygodni, choć dopuszczalne są również kilkudniowe kuracje oczyszczające. W tym drugim przypadku osoby regularnie uprawiające sport raczej nie powinny mieć problemów z wykonywaniem swoich ulubionych ćwiczeń, choć muszą się spodziewać większego uczucia głodu i zmęczenia po treningu.

Podczas wielotygodniowej kuracji oczyszczającej z dietą Dąbrowskiej o intensywnym wysiłku raczej należy zapomnieć, ponieważ nie pozwoli na to osłabiony organizm.

Dozwolona jest jednak podczas diety umiarkowana aktywność fizyczna – w postaci spacerów, nordic walking, jogi, czy rekreacyjnych przejażdżek rowerowych lub rekreacyjnego pływania. Właśnie taki rodzaj aktywności jest zalecany w ośrodkach uzdrowiskowych oferujących wczasy z dietą dr Dąbrowskiej.

Rodzaj i intensywność ćwiczeń zawsze należy jednak dostosować do samopoczucia – osoby ciężko znoszące głodówkę, czujące duże osłabienie i inne dolegliwości, powinny w ogóle zrezygnować z wysiłku fizycznego.

Dieta dr Dąbrowskiej dla sportowców nie jest w ogóle wskazana, chyba że na czas kuracji odpuszczą sobie intensywne treningi.

Najpierw dieta, potem powrót do treningów

Powszechnie uważa się, że dieta odchudzająca jest tylko wtedy skuteczna, gdy jest połączona z aktywnością fizyczną. W przypadku diety dr Dąbrowskiej jest nieco inaczej, ponieważ jest to rodzaj głodówki powodującej, tak czy owak, dość szybką utratę kilogramów.

Aktywność fizyczna w przypadku tej diety jest wskazana w zasadzie tylko w celach rekreacyjnych – dzięki niej można się zrelaksować i odprężyć, co pomaga np. w pokonywaniu „kryzysów ozdrowieńczych” występujących podczas kuracji i wiążących się z przykrymi dolegliwościami.

Dieta dr Dąbrowskiej dla sportowców, którym raczej nie zależy na odchudzaniu, to okazja do oczyszczenia organizmu z toksyn i jego regeneracji. Po zakończeniu kuracji powrót do intensywnych ćwiczeń jest jak najbardziej możliwy, pod warunkiem stosowania w okresie treningów odpowiednio zbilansowanej diety.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Katarzyna Zet Katarzyna Zet [+ info]

Ekonomistka z wykształcenia, która na co dzień także zawodowo związana jest z branżą finansową. Od kilku lat zajmuje się także pisaniem poradników i artykułów przybliżających ludziom skomplikowany świat finansów m.in. w serwisie Pozyczasz.pl. W wolnych chwilach uwielbia jeździć na rowerze i słuchać audiobooków. Jej największą pasją są jednak podróże, z których zawsze przywozi mnóstwo pięknych wspomnień i zdjęć.

Zobacz również