Dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących - porady

Jakie wyzwania stawia dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących i jak sobie z nimi radzić? Sprawdź, jak wytrzymać na diecie i osiągnąć jej cel!

 
Dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących - porady
Do postu Dąbrowskiej warto się dobrze przygotować! / źródło zdjęcia: Getty Images / RossHelen

Dieta dr Dąbrowskiej nie jest typową dietą odchudzającą, lecz leczniczą kuracją oczyszczającą, której jednym ze skutków jest utrata kilogramów. Kuracja jest bardzo restrykcyjna, ponieważ polega na spożywaniu nawet przez 6 tygodni wyłącznie warzyw i owoców o niskiej wartości odżywczej.

Właśnie dlatego dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących jest zwykle dużym wyzwaniem. W naszym poradniku podpowiemy, jak dobrze przygotować się do postu Dąbrowskiej, a także jak potem radzić sobie z przestrzeganiem zasad diety, aby kuracja nie sprawiała problemów oraz przyniosła oczekiwane rezultaty.

Poznaj zasady diety i zadbaj o silną motywację!

Dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących jest najtrudniejsza pod względem wytrwania jej pierwszych dni. Nagła rezygnacja z wielu dotychczas spożywanych produktów, a także drastyczne ograniczenie kalorii nie jest łatwe – większość osób odczuwa na początku silny głód i osłabienie, a także obniżenie nastroju, co wpływa negatywnie na chęć kontynuowania diety.

Przed przystąpieniem do kuracji należy więc zadbać o odpowiednią motywację. W tym celu warto przede wszystkim zapoznać się z samą ideą diety, jej zasadami oraz jej efektami zdrowotnymi – jako źródło wiedzy na ten temat polecamy choćby nasze artykuły oraz książki i publikacje autorki diety dr Ewy Dąbrowskiej.

Dowiedz się więcej: Dieta dr Dąbrowskiej: Zasady, jadłospis, opinie >>

Dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących: wyznacz cel kuracji

Mając odpowiednią wiedzę na temat potencjalnych korzyści, jakie może przynieść dieta warzywno-owocowa, warto sprecyzować swoje indywidualne cele jej przeprowadzenia. Warto je zapisać na kartce, by móc sięgać po nią w momentach kryzysowych podczas diety i wzmocnić dzięki niej swoją motywację.

Cele kuracji mogą być bardzo różne np.:

  • zmniejszenie masy ciała (sprawdź, ile możesz schudnąć na diecie: Dieta dr Dąbrowskiej a odchudzanie),
  • oczyszczenie organizmu z toksyn nagromadzonych w wyniku nieprawidłowej diety,
  • wzmocnienie organizmu i poprawa odporności,
  • poprawienie stanu zdrowia np. normalizacja poziomu cukry we krwi lub ciśnienia,
  • pozbycie się alergii lub problemów dermatologicznych,
  • zmiana nawyków żywieniowych,
  • chęć rozpoczęcia zdrowego trybu życia.

Dobrze jest, jeśli jednym z celów diety jest chęć trwałej zmiany swoich nawyków żywieniowych. Zachęca do tego sama dr Dąbrowska, która post traktuje jako I etap diety, przygotowujący organizm do jej II etapu, czyli stałego przestrzegania zasad zdrowego odżywania. Tylko w ten sposób można utrzymać osiągnięte wskutek postu efekty zdrowotne, w tym efekty odchudzania.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących - odchudzanie

Przygotuj organizm do diety

Jednym z największych problemów, jakie sprawia dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących, jest samo rozpoczęcie kuracji. Wiele osób boi się z dnia na dzień radykalnie zmienić swój jadłospis i obawy te są słuszne, ponieważ nagłe rozpoczęcie postu może okazać się prawdziwym szokiem dla organizmu.

Na taki szok narażone są szczególnie osoby, których wcześniejsza dieta była wysokokaloryczna i zawierająca duże ilości słodyczy, fast- foodów oraz używek (podczas postu Dąbrowskiej należy odstawić alkohol, kawę oraz papierosy).

Aby rozpoczęcie diety przebiegło w miarę łagodnie dla organizmu, warto odpowiednio wcześniej go do niej przygotować – oto kilka wskazówek:

  • stopniowo ograniczaj używki, aby tuż przed kuracją móc z nich całkowicie zrezygnować,
  • staraj się jeść jak najmniej fast-foodów i słodyczy,
  • ograniczaj ilość mięsa (również wędlin),
  • powoli włączaj do codziennego menu coraz więcej warzyw i owoców – szczególnie w postaci surowej, aby przystosować przewód pokarmowy do ich trawienia,
  • codziennie jedz kiszonki np. kiszone ogórki, które wzmocnią florę bakteryjną w jelitach, odgrywających kluczową rolę w procesie oczyszczania organizmu,
  • sprawdź, czy Twój organizm toleruje wszystkie produkty zalecane w diecie,
  • zamień słodzone napoje na wodę niegazowaną.

Przygotowanie do diety dr Dąbrowskiej warto rozpocząć minimum 2 tygodnie przed planowaną kuracją. Dzięki temu można złagodzić szok organizmu w pierwszych dniach diety, a także ograniczyć dolegliwości związane z detoksykacją, czyli tzw. kryzysy ozdrowieńcze.

Wybierz odpowiedni czas na przeprowadzenie kuracji

Aby dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących była jak najmniej uciążliwa, warto dobrze wybrać czas przeprowadzenia jej po raz pierwszy (kolejne głodówki są już zazwyczaj dużo łatwiejsze).

Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę, że za pierwszym razem może być trudno wytrzymać pełny okres kuracji, czyli 6 tygodni. Dobrym rozwiązaniem jest więc na początku przetestowanie diety np. przez kilka dni – dzięki temu można poznać reakcję swojego organizmu na głodówkę i dzięki temu lepiej przygotować się na pełną, kilkutygodniową kurację.

Optymalny czas na przeprowadzenie postu jest wtedy, gdy:

  • przez pierwsze dni postu możesz pozostać w domu (czyli np. wziąć urlop),
  • jesteś całkowicie zdrowy i nie bierzesz żadnych leków,
  • nie masz żadnych poważnych problemów (w domu i pracy),
  • w okresie kuracji nie planujesz żadnych wyjazdów.

Jeśli chodzi o najlepszą porę roku na post Dąbrowskiej, nie ma tu specjalnych zaleceń. Warzywa i owoce dozwolone w diecie są dzisiaj dostępne w sklepach niemal przez cały rok w postaci świeżej bądź mrożonej.

Dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących - sałatka

Wskazówki dotyczące przyrządzania posiłków

Warto pamiętać, że dieta warzywno- owocowa wymaga samodzielnego przyrządzania posiłków. Są to przede wszystkim: surówki, sałatki, koktajle i soki, zupy warzywne oraz bigosy, gulasze warzywne itp. Przepisy na różnorodne dania znaleźć można na stronie internetowej dr Ewy Dąbrowskiej (sprawdź tutaj), a także w naszych artykułach m.in.: Dieta dr Dąbrowskiej w podróży.

Aby poradzić sobie z przyrządzaniem posiłków ściśle według zasad, warto przede wszystkim:

  • wydrukować sobie listę dozwolonych produktów i powiesić ją w kuchni,
  • jadłospis planować z wyprzedzeniem (np. w zeszycie),
  • niektóre dania robić w większej ilości i je wekować w słoikach (np. leczo, gulasz, bigos) lub mrozić,
  • zaopatrzyć się w niezbędne akcesoria: sokowirówkę, blender, dobrą obieraczkę do warzyw, patelnię z powłoką nieprzywieralną (podczas diety nie wolno używać tłuszczu!), dobrej jakości pojemniki do przechowywania żywności, ewentualnie urządzenie do gotowania na parze itp.

Kobiety powinny koniecznie przygotować sobie na czas postu sok z kiszonych buraków, ponieważ będzie to dla nich główne źródło żelaza i witamin z grupy B (w tym kwasu foliowego).

Dowiedz się więcej: Niedobór żelaza – przyczyny, objawy i dieta >>

Dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących – czego się spodziewać?

Warto mieć świadomość, że choć dieta warzywno-owocowa jest bardzo restrykcyjna, to jednak najtrudniejsze są jej pierwsze dni. To wtedy organizm może się buntować przeciwko zbyt małej ilości kalorii w postaci silnego uczucia głodu, rozdrażnienia i osłabienia.

Pierwszy okres diety to także występowanie tzw. kryzysów ozdrowieńczych, związanych z oczyszczaniem się organizmu z toksyn oraz przechodzenia na odżywianie wewnętrzne. Wiele osób odczuwa wtedy bóle i zawroty głowy, ma dolegliwości ze strony układu pokarmowego (wzdęcia, zaparcia, biegunki), problemy ze snem, a także nasilenie zmian trądzikowych.

Właśnie dlatego pierwszy okres diety dobrze jest spędzić w domu. Aby przyśpieszyć oczyszczanie organizmu z toksyn, warto pić jak najwięcej niegazowanej wody mineralnej.

Przydadzą się również zioła i przyprawy, które złagodzą dolegliwości układu pokarmowego np. aby zapobiegać wzdęciom, warto do potraw dodawać kminek. Z kolei z uczuciem głodu najlepiej sobie poradzić jedząc często, a po trochu.

Już po pierwszym tygodniu wszelkie dolegliwości powinny ustąpić. Praktycznie nie odczuwamy już wtedy głodu, a według większości osób, które przeszły kurację, można także zauważyć przypływ energii i poprawę nastroju.

Prawidłowe wyjście z postu dr Dąbrowskiej

Bez względu na to jak długo trwała kuracja, nie wolno tuż po jej zakończeniu po prostu wrócić do normalnego sposobu odżywiania. To również może być szokiem dla organizmu, który przez czas kuracji odzwyczaił się od wielu produktów i substancji odżywczych.

Warto więc zapamiętać podstawową zasadę: wychodzenie z diety powinno trwać dokładnie tyle, ile trwała kuracja oczyszczająca.

Jeśli dieta trwała 6 tygodni, aż tyle powinno zajmować wyjście z diety. Polega ono na stopniowym zwiększaniu kalorii oraz stopniowym wprowadzaniu produktów wyeliminowanych podczas kuracji.

Bardzo ważna jest przy tym kolejność dołączania do jadłospisu poszczególnych produktów – ta powinna wyglądać następująco:

  • warzywa i owoce zakazane podczas kuracji (np. warzywa strączkowe),
  • tłuszcze (najlepiej zacząć od oliwy z oliwek),
  • pełnoziarniste zboża, orzechy i pestki,
  • nabiał, w tym jajka,
  • chude mięso i ryby.

Następnie należy wdrożyć zasady zdrowego odżywiania, czyli na stałe wyeliminować lub przynajmniej znacznie ograniczyć z jadłospisu cukier, białą mąkę, żywność przetworzoną, mięso.

Wciąż podstawą menu powinny być warzywa i owoce, a także pełne ziarna zbóż. Dzięki temu można trwale utrzymać pozytywne efekty zdrowotne głodówki, a także uniknąć efektu jo-jo. Ten ostatni jest niemal gwarantowany w przypadku, gdy po zakończeniu postu wrócimy do starych i niezdrowych nawyków żywieniowych!

Ze względu na rygorystyczne zasady dieta dr Dąbrowskiej dla początkujących może wydawać się prawdziwym wyzwaniem. Kluczem do sukcesu, czyli wytrwania na diecie i osiągnięcia dzięki niej zakładanych celów, jest zrozumienie całej idei kuracji, którą jest nie tyle odchudzanie, co przywrócenie równowagi całego organizmu przy pomocy właściwego odżywiania.

Zanim zdecydujemy się na post Dąbrowskiej, warto poznać jego wszystkie aspekty, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Dowiesz się o nich więcej z naszego artykułu: Dieta dr Dąbrowskiej opinie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również