11 darmowych rzeczy, o które możesz poprosić obsługę w hotelu

Wybierasz się w podróż i planujesz nocleg w hotelu? Sprawdź, o jakie rzeczy możesz poprosić obsługę w hotelu i które z nich otrzymasz za darmo!

 
11 darmowych rzeczy, o które możesz poprosić obsługę w hotelu
Wiele rzeczy dostępnych jest w hotelu dopiero wtedy, gdy poprosimy o nie w recepcji / źródło zdjęcia: Getty Images/BrianAJackson

Decydując się na nocleg w hotelu, zazwyczaj oczekujemy, że w pokoju zastaniemy wyposażenie zaspokajające nasze wszystkie potrzeby. Nie zawsze tak jest, ponieważ zakres udogodnień zależy przede wszystkim od kategorii obiektu. Warto wiedzieć, że o brakujące w pokoju rzeczy można po prostu poprosić obsługę w hotelu, która w wielu przypadkach dostarczy je nam całkowicie bezpłatnie.

Zakres usług i wyposażenie a kategoria hotelu

Zanim przejdziemy do kwestii, o jakie darmowe rzeczy można poprosić obsługę w hotelu, warto wyjaśnić, że wyposażenie hotelu, podobnie jak zakres świadczonych w nim usług, zależy od kategorii obiektu.

Kategorie hoteli niemal na całym świecie określane są liczbą gwiazdek, zazwyczaj od 1 do 5, gdzie 1 gwiazdka oznacza standard najniższy, a 5 gwiazdek standard najwyższy, luksusowy.

Jakie są różnice między hotelami o najmniejszej i największej liczbie gwiazdek najlepiej sprawdzić na przykładzie.

Wyposażenie łazienki w hotelu 1- i 5-gwiazdkowym – różnice

Według obowiązujących w Polsce reguł w hotelu 5-gwiazdkowym gość powinien mieć w łazience do dyspozycji co najmniej: mydło w kostce lub w płynie, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklankę lub kubek jednorazowy, wagę oraz… telefon.

Z kolei gość hotelu 1-gwiazdkowego musi się zadowolić tym, że w ogóle ma dostęp do łazienki (może ona mieścić się w korytarzu), a także ręcznikiem, szklanką lub kubkiem jednorazowym oraz mydłem.

Warto jednak podkreślić, że są to wymagania minimalne, a więc poszczególne hotele o tej samej liczbie gwiazdek mogą oferować nieco inny zakres usług. Co więcej, standardy dla poszczególnych kategorii hoteli różnią się w poszczególnych krajach. Dlatego zawsze warto wcześniej sprawdzić wyposażenie i zakres usług np. na stronie internetowej obiektu lub dopytać o szczegóły na miejscu. Niestety popularne wyszukiwarki hoteli nie zawsze prezentują wszystkie informacje na ten temat.

Dowiedz się więcej: Meble hotelowe pud lupą, czyli jak rozpoznać dobry nocleg

O co możemy poprosić obsługę w hotelu? To zależy od kategorii obiektu!

źródło zdjęcia: Getty Images / Imilian

O jakie dodatkowe rzeczy można poprosić obsługę w hotelu?

Przed podróżą każdy z nas stara się spakować do walizki wszystkie najważniejsze rzeczy, jednak w praktyce niemal zawsze okazuje się, że o czymś zapomnieliśmy. Dobrze wiedzieć, że w wielu przypadkach o poszczególne rzeczy możemy poprosić obsługę w hotelu, o ile nie znajdziemy ich w pokoju. Poniżej przedstawiamy listę rzeczy, które są dostępne w większości hoteli i za które z reguły nie trzeba płacić.

1. Pasta i szczoteczka do zębów

W hotelowych łazienkach zazwyczaj znaleźć można różne kosmetyki w wersji mini i wśród nich jest przede wszystkim mydło (w kostce lub płynie). W obiektach o wyższym standardzie znajdziemy również szampon, odżywkę, żel pod prysznic, a nawet balsam do ciała.

Niezwykle rzadko w takim zestawie znajduje się natomiast pasta do zębów, czy szczoteczka. Te artykuły goście hotelowi powinni mieć własne. Jeśli jednak nie uda im się ich spakować do walizki, mogą w hotelowej recepcji otrzymać zwykłą szczoteczkę jednorazową oraz mini pastę do zębów – nie we wszystkich obiektach są one jednak dostępne za darmo.

Dowiedz się więcej: Niezbędnik w podróży: Co zabrać ze sobą w podróż?

2. Artykuły piśmiennicze

W hotelach o wyższym standardzie notatnik, papeteria oraz podstawowe artykuły piśmiennicze znajdują się zwykle w pokoju na biurku lub stoliku. W pozostałych obiektach o takie rzeczy można poprosić w recepcji. Większość hoteli jest przygotowana na taką prośbę i dysponuje np. długopisami z logo hotelu, które są rozdawane gościom gratis.

3. Woda butelkowana

Według polskich przepisów w hotelach oznaczonych co najmniej 3 gwiazdkami w każdym pokoju powinna być woda butelkowana – dla każdego gościa po jednej. Podobne reguły obowiązują w wielu krajach europejskich. Jeśli nie znajdziemy takiej wody w pokoju, wystarczy o nią poprosić w recepcji. Warto także pamiętać, że coraz częściej w pokojach hotelowych do dyspozycji gości jest czajnik elektryczny oraz kawa i herbata w torebkach, z których korzystanie jest wliczone w cenę pokoju.

4. Leżaki i parasole plażowe, sprzęt sportowy

Wybierając się na wczasy za granicę np. do Grecji lub Hiszpanii, w zasadzie możemy mieć pewność, że w hotelu będziemy mogli bezpłatnie wypożyczyć leżak oraz parasol plażowy. Dotyczy to zarówno obiektów z dostępem do własnej plaży, jak i hoteli nieposiadających takiego dostępu.

Nieco inaczej wygląda sprawa ze sprzętem sportowym – ten zazwyczaj jest na wyposażeniu jedynie hoteli w miejscowościach wypoczynkowych lub obiektów oferujących usługi SPA. Za darmo można pożyczyć w nich czasami kijki do nordic walking, czy maty do jogi, natomiast wypożyczenie rowerów, czy sprzętu do uprawiania sportów wodnych z reguły wymaga uiszczenia dodatkowej opłaty.

5. Suszarka do włosów, żelazko

Suszarka do włosów w łazience jest dzisiaj obecna już w większości obiektów hotelowych, jednak jeśli jej nie ma, można o nią zapytać w recepcji. Podobnie jest z żelazkiem i deską do prasowania – jeśli nie znajdziemy jej w szafie w przedpokoju, zwykle istnieje możliwość zamówienia takiego sprzętu w recepcji. Warto jednak pamiętać, że w wielu hotelach zamiast możliwości wypożyczenia takiego sprzętu oferowana jest odpłatna usługa prasowania. Cennik dodatkowych usług znaleźć można zazwyczaj na stoliku w pokoju.

6. Łóżeczko dla niemowlęcia

Z reguły pobyt w hotelu dla dziecka do 2 lat jest gratis, o ile śpi ono w łóżku z rodzicami. Coraz więcej hoteli oferuje jednak darmowe łóżeczko dla dziecka (trzeba o nie poprosić obsługę w hotelu), a nawet bezpłatną dostawkę dla starszych dzieci do lat 12. Na takie udogodnienia można liczyć przede wszystkim w hotelach znanych sieci np. Sofitel, gdzie darmowe łóżeczko dostają dzieci do lat 2. W niektórych hotelach za łóżeczko trzeba dodatkowo zapłacić, a w jeszcze innych rodzinom z dziećmi oferuje się specjalne pokoje rodzinne (np. w sieci hoteli Ibis).

Dowiedz się więcej: Rodzaje łóżeczek turystycznych dla dzieci

7. Dodatkowa poduszka, koc lub wieszaki

Standardowe wyposażenie każdego pokoju hotelowego obejmuje pościel, która jednak nie zawsze spełnia nasze oczekiwania. Problemem jest najczęściej zbyt mała poduszka albo za cienka kołdra. W krajach takich jak Grecja, czy Hiszpania często można spotkać się w ogóle z brakiem kołdry, którą w sezonie letnim zastępuje jedynie prześcieradło lub cienka narzuta.

Jeśli nakrycie łóżka okazuje się niewystarczające, o dodatkowe rzeczy, takie jak poduszka, kołdra, czy koc możemy poprosić obsługę w hotelu, która powinna nam je dostarczyć bezpłatnie w ramach opłaty za pokój. Podobnie wygląda sprawa z wieszakami na ubranie – szafa powinna być uzupełniona o dodatkowe sztuki przez obsługę hotelu gratis.

8. Gazety i czasopisma

W dobie Internetu popularność tradycyjnych gazet spada – goście hotelowi częściej niż o gazety pytają o hasło do darmowego Wi-Fi, które umożliwia im sprawdzenie aktualnych informacji choćby na własnym smartfonie. Jednak w hotelach kilkugwiazdkowych wciąż udostępniane są gościom także tradycyjne gazety i czasopisma papierowe.

W najlepszych obiektach stojak z aktualną prasą lokalną oraz zagraniczną stoi zwykle w holu koło recepcji. Jeśli nie, o lokalną gazetę można poprosić obsługę w hotelu, najlepiej właśnie w recepcji.

9. Plan miasta

Plan miasta otrzymamy za darmo w większości hoteli w całej Europie i to bez względu na standard obiektu. Zazwyczaj jest on wręczany w recepcji już podczas rejestracji, a jeśli nie, można w każdej chwili o niego poprosić obsługę w hotelu.

Hotele w popularnych miastach zwykle oferują gościom także darmowe mini przewodniki po okolicy, a nierzadko także wsparcie w zorganizowaniu wycieczki do lokalnych atrakcji poprzez udzielenie informacji na temat godzin otwarcia obiektu, sposobów dojazdu, czy możliwości wynajęcia przewodnika.

10. Parasolka

W hotelach wyższej kategorii w przypadku deszczowej aury goście mogą często liczyć na możliwość bezpłatnego wypożyczenia parasola. Czasami jest on na wyposażeniu pokoju, jednak częściej należy o niego poprosić w recepcji.

11. Zabawki dla dzieci

Rodziny z dziećmi coraz częściej mogą skorzystać ze specjalnych usług oferowanych w hotelach dla najmłodszych. W niektórych sieciach tworzone są specjalne sale zabaw dla dzieci, istnieje też możliwość wynajęcia opiekunki do dziecka (odpłatnie). W większości obiektów (również w Polsce) można za darmo pożyczyć gry planszowe i zabawki dla dzieci – można o nie poprosić obsługę w hotelu, najlepiej w recepcji.

Dowiedz się więcej: Wakacje z dzieckiem – najciekawsze gadżety do podróżowania z maluchem

O większość rzeczy w hotelu możemy poprosić w recepcji

źródło zdjęcia: Getty Images / macniak

To nie wszystkie darmowe rzeczy, o które możemy poprosić obsługę w hotelu. Największy zakres usług i dostęp do dodatkowego sprzętu oferują hotele 4- i 5- gwiazdkowe, ale i w obiektach niższej kategorii możemy zostać zaskoczeni przygotowaniem recepcji na różne potrzeby gości. Wszelkie takie potrzeby należy zgłaszać właśnie w recepcji (można to zrobić telefonicznie lub osobiście) – jej pracownicy z pewnością znajdą rozwiązanie każdego problemu. Warto także pamiętać, że w wielu obiektach dodatkowe usługi są płatne – właśnie dlatego ich zakres oraz cennik warto sprawdzić na stronie internetowej hotelu jeszcze przed wyjazdem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również