Czym jest komosa ryżowa i jak ją przygotować?

Komosa ryżowa, znana także jako quinoa, to wszechstronna „kasza”, która podbija serca … i żołądki kulinarnych smakoszy. Co należy wiedzieć o tym produkcie?

 
Czym jest komosa ryżowa i jak ją przygotować?
Quinoa jest zdrowa i pyszna

Komosa ryżowa to pseudozboże o naprawdę szerokim zastosowaniu. Można jej używać jako zamiennika niemal wszystkich innych kasz, zbóż czy ziemniaków. Jest bardzo wszechstronną rośliną, gdyż wyśmienicie smakuje nie tylko w wersji wytrawnej, ale i na słodko. Ponadto charakteryzują ją wysoka wartość odżywcza, niski indeks glikemiczny oraz brak glutenu.

Komosa ryżowa – wyjątkowe pseudozboże

Komosa ryżowa (quinoa) to roślina pochodząca z Ameryki Południowej. Była tam uprawiana od tysięcy lat – na obszarach górskich Inkowie zastępowali nią kukurydzę. Nie jest zbożem pod względem botanicznym, jednak stosuje się takie nazewnictwo ze względu na sposób jej przygotowania. Podobnie jak zboża, przed podaniem należy ją ugotować.

Quinoa i jej charakterystyczne cechy

To pseudozboże jest nie tylko smaczne, ale i bardzo odżywcze. Czym się wyróżnia quinoa?

  • Posiada lekko orzechowy posmak,
  • Nie zawiera glutenu – to idealny składnik dań dla osób stosujących dietę bezglutenową,
  • Posiada niski indeks glikemiczny ,
  • Może być uniwersalnym składnikiem posiłków – z powodzeniem zastępuje ryż i kasze,
  • 100g komosy ryżowej to prawie 60 g węglowodanów, niecałe 15 g białka, 5 g tłuszczy i aż 7 g błonnika pokarmowego,
  • Jest doskonałym źródłem białka nie tylko ze względu na ilość, ale również skład – zawiera lizynę (aminokwas, którego organizm sam nie jest w stanie wytworzyć),
  • Jest dobrym źródłem wapnia, żelaza, fosforu i cynku,
  • Zawiera witaminy z grupy B,
  • Jest źródłem przeciwutleniaczy (zwłaszcza kwercetyny i kemferolu).

Czym jest komosa ryżowa?

Odmiany botaniczne komosy ryżowej

Komosę można spotkać w trzech wersjach kolorystycznych – wyróżnia się odmianę białą, czerwoną i czarną. Można przyjąć, że im ciemniejszy kolor komosy, tym bardziej wyrazisty smak posiada.

I tak komosa biała (białe ziarna) jest dość subtelna w smaku, dzięki czemu świetnie się skomponuje w daniach wytrawnych i słodkich. Ta odmiana jest też najbardziej dostępna na sklepowych półkach, a co za tym idzie – najtańsza.

Czerwona quinoa (czerwone ziarna) po ugotowaniu jest nieco twardsza niż biała oraz posiada bardziej charakterystyczny smak. Dzięki temu dobrze komponuje się np. w sałatkach warzywnych. Nie bez znaczenia jest również jej aspekt wizualny, prezentuje się niezwykle dekoracyjnie – ugotowana quinoa o barwie czerwonej z białymi ogonkami przyciąga wzrok i zachęca do skosztowania.

Z kolei czarna quinoa (czarne ziarna) to odmiana, która najmniej pęcznieje podczas gotowania. Dzięki temu jest bardzo twarda i chrupiąca. Czarna komosa, podobnie jak czerwona posiada charakterystyczny smak, który dobrze podkreśli charakter dania. Również prezentuje się pięknie na talerzu, może być składnikiem, który nada daniu oryginalności.

Komosa ryżowa - gotowanie

Komosa ryżowa – jak gotować?

Przed ugotowaniem komosy warto ją delikatnie przepłukać pod bieżącą wodą – nie ma potrzeby jej uprzedniego namaczania. Ilość wody można ustalić z proporcji: na 1 szklankę quinoa należy przygotować 1,5-2 szklanki wody.

Na gotowanie komosy należy przeznaczyć ok. 10 minut, przy czym poszczególne jej odmiany posiadają różne czasy gotowania. Te o ciemniejszych kolorach potrzebują kilka minut więcej, w porównaniu do odmiany białej.

Pomysł na przygotowanie quinoa można zaczerpnąć z bloga Alicji Janowicz, która podczas gotowania komosy dodaje do niej sól i kurkumę, dzięki czemu pseudozboże zyskuje wyrazisty, żółty kolor. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podczas gotowania dodać także inne przyprawy, które wzbogacą smak i kolor dania.

Quinoa można serwować zarówno na ciepło, jak i na zimno. Ma delikatny, lekko orzechowy smak, dzięki czemu dobrze komponuje się zarówno w daniach wytrawnych, jak i słodkich. Może więc być akompaniamentem dania, składnikiem zupy, sałatek, zapiekanek, a nawet deserów.

Komosa ryżowa – przepisy

Jak przygotować komosę

Quinoa świtnie komponuje się z różnego rodzaju warzywami, zwłaszcza z bakłażanem, cukinią, cebulą, papryką czy pomidorem. Możemy ją najpierw ugotować, a następnie połączyć z duszonymi lub pieczonymi warzywami, ewentualnie całość polać sosem.

Prosty i smaczny przepis właśnie na taką komosę z warzywami znajdziemy na blogu Prawo do gotowania z pasją, gdzie autorka dzieli się z czytelnikami pomysłem na bezmięsny obiad. Oczywiście danie to może równie dobrze stanowić akompaniament do pieczonego kurczaka bądź innego mięsa.

Warto także zainspirować się przepisem ze strony Make Cooking Easier, gdzie quinoa podawana jest nie tylko z warzywami, ale także z podsmażanymi kawałkami tofu. Co ciekawe znajdziemy tu także wskazówki, jak krok po kroku przygotować domową oliwę czosnkowo-pietruszkową.

Komosę ryżową możemy także użyć do faszerowania warzyw: papryki, pomidorów, a nawet cebuli. Takie dania z quinoa są oryginalne i smaczne, a zarazem pięknie się prezentują. Na blogu bananowepole.pl znajdziemy przepis właśnie na cebulę faszerowane komosą. Takie danie można śmiało podać na uroczystym obiedzie rodzinnym bądź przygotować jaką przekąskę na grilla. Polecamy wypróbować!

Jak widać quinoa, a właściwie przepisy z nią związane są naprawdę różnorodne i smaczne. Warto włączyć ją do codziennego menu, jako zdrowy i smaczny dodatek, a zarazem urozmaicenie dla popularnych ziemniaków, ryżu czy kasz.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 

 
Zobacz również