Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding, inaczej nazywany „finansowaniem społecznościowym”, to forma zbiórki środków na realizację rozmaitych projektów, który staje się coraz popularniejszy w Polsce.

Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding z definicji określany jest jako rodzaj gromadzenia i alokacji kapitału przekazywanego na rzecz rozwoju określonego przedsięwzięcia w zamian za określone świadczenie zwrotne.

Polskie Towarzystwo Crowdfundingu promuje określenie „finansowanie społecznościowe” jako polską nazwę dla tego zjawiska. Ten sposób zbiórki środków zyskuje coraz większą popularność z uwagi na jego wysoką atrakcyjność względem innych możliwości finansowania projektów dostępnych na rynku.

Crowdfunding – rys historyczny

Za początek tego zjawiska powszechnie uważa się subskrypcję, która rozwinęła się w XVIII wieku i była popularna jeszcze w wieku XIX. Polegała ona na proponowaniu zamożnym miłośnikom muzyki zakupu utworów, będących dziełem określonego kompozytora. Gdy wymagana suma została uzbierana, autor zlecał wydruk utworu muzycznego.

Współczesny crowdfunding narodził się w Stanach Zjednoczonych. Miało to miejsce w 1997 roku i było skutkiem działalności fanów zespołu rockowego Marillion. Projekt polegał na uzbieraniu niezbędnych środków w celu zorganizowania trasy koncertowej. Na ten cel zebrano ponad 60 tys. dolarów amerykańskich.

Rozwój współczesnych platform crowdfundingowych

Zjawisko to zostało dostrzeżone i już wkrótce pojawiły się platformy internetowe, umożliwiające zbiórkę środków na wsparcie twórczości muzycznej.

  • Na potrzeby realizacji tych działań w 2000 roku powstał portal ArtistShare.com.
  • Przełomem był rok 2008, w którym pojawił się portal Indiegogo, umożliwiający pozyskanie finansów na realizację projektów – nie tylko muzycznych.
  • W 2009 roku narodził się Kickstarter, obecnie największa platforma crowdfundingu na świecie.
  • W 2010 roku zaczęły powstawać ich europejskie odpowiedniki.

Crowdfunding – zasady działania i rodzaje

Jak już wcześniej wspomniano, crowdfunding jest zjawiskiem polegającym na zbiórce środków na realizację określonych projektów. Obecnie w ten sposób finansowane są ciekawe przedsięwzięcia z obszarów: kultury, inicjatyw społecznych i obywatelskich, sztuki, a nawet biznesowych.

System działania jest prosty – osoba z interesującym pomysłem opisuje go na łamach określonej platformy. Środki przekazywane są przez innych użytkowników, którym konkretna idea przypadła do gustu.

Wyróżnia się crowdfunding udziałowy i nieudziałowy:

  • Finansowanie społecznościowe udziałowe polega na tym, że każdy kto wpłaca środki na konkretny projekt, staje się później jego udziałowcem. Wiąże się to z korzyścią w postaci współdzielenia zysków.
  • Crowdfunding nieudziałowy polega na oferowaniu rozmaitych nagród (rzeczowych, finansowych lub innych) w zamian za wsparcie pomysłu dowolną kwotą. Z tego rodzaju korzystają m.in. twórcy filmowi, którzy w zamian za wsparcie oferują np. wymienienie wszystkich wspierających z imienia i nazwiska w końcowych napisach filmu.

Dowiedz się więcej: Start-up a dofinansowanie – gdzie szukać pomocy finansowej >>

Crowdfunding Polska

W Polsce finansowanie społecznościowe również zyskuje coraz większą popularność. Do jednych z popularniejszych platform crowdfundingu należy m.in. Wspieram.to. Oferuje możliwość zorganizowania zbiórki na projekty z bardzo wielu dziedzin, m.in. dotyczących muzyki, książek, nowych technologii, gier komputerowych, edukacji, mody, podróży, start up’ów oraz wielu innych.

Ponadto, na terenie Polski funkcjonują jeszcze inne platformy crowdfundingu:

  • Beesfund.com – udziałowy i nieudziałowy,
  • Wspolnyprojekt.pl – nieudziałowy,
  • Crowdangels.pl – udziałowy,
  • PolakPotrafi.pl – nieudziałowy,
  • Wspieramkulture.pl – nieudziałowy, projekty kulturalne.

Dowiedz się więcej: Działalność gospodarcza – to musisz wiedzieć >>

Czym jest crowdfunding? - platformy

Crowdfunding jest szczytny w koncepcji swojego działania. Polega na tym, że społeczność wspiera pomysły, które im się podobają. Dzięki temu istnieje możliwość realizacji projektów z bardzo różnych obszarów, które w rynkowych okolicznościach nie miałyby racji bytu.

Finansowanie społecznościowe umożliwia realizację nawet najśmielszych pomysłów, bez konieczności korzystania m.in. z grantów instytucji, kredytów, środków na rozpoczęcie działalności oraz innych możliwości finansowania przedsięwzięć, dostępnych na rynku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również