Czego nie jeść w ciąży - jakich potraw i składników unikać?

Będąc w ciąży trzeba szczególnie na siebie uważać. Kobieta ciężarna powinna więc odpowiednio zadbać o swoje zdrowie i dietę. Czego nie jeść w ciąży i jakie produkty ograniczać?

 
Czego nie jeść w ciąży - jakich potraw i składników unikać?

Czego nie jeść w ciąży? Z różnych przyczyn pewne produkty należy całkowicie wykluczyć z codziennego jadłospisu przyszłej mamy, a innych zdecydowanie unikać. Ciąża to przecież okres, kiedy kobieta w szczególności powinna zadbać o swoją dietę.

Żywność naturalna i nieprzetworzona powinna tu stanowić bazę jadłospisu. Nie dla przyszłej mamy więc takie produkty jak paluszki rybne czy hamburgery. Na liście zakazanych produktów będą też lody domowej roboty, sery pleśniowe czy nawet sushi. Jakich innych produktów należy unikać w ciąży i dlaczego?

Czego nie jeść w ciąży – produkty, które należy wyeliminować z diety

Odpowiednia dieta w ciąży jest bardzo ważna dla prawidłowego rozwoju płodu, a nawet całego przyszłego życia dziecka. Oto lista produktów, których przyszła mama powinna unikać.

Surowe jaja

Mogą być źródłem Salmonelli. W ciąży należy więc odstawić przykładowo: domowy majonez, ciastka z kremem, domowe lody, tiramisu czy sernik na zimno. Lepiej wyeliminować z jadłospisu również jajka na miękko.

Czego nie jeść w ciąży - surowe jaja

Surowe i niedopieczone mięso oraz surowe wędliny

Te produkty mogą być przyczyną zarażenia toksoplazmozą.

Koniecznie należy wyeliminować takie przetwory mięsne, jak: krwiste steki, tatar, włoską szynkę parmeńską, hiszpański jamon i chorizo oraz portugalskie presunto.

Czego nie jeść w ciąży - surowe mięso

Surowe ryby i owoce morza

Mogą być źródłem bakterii chorobotwórczych oraz pasożytów.

Czego nie jeść w ciąży? Z jadłospisu należy więc wyeliminować: sushi, anchois, tatar z łososia, ostrygi i inne owoce morza.

Czego nie jeść w ciąży - surowe ryby i owoce moża

Ryba rybie nierówna

Choć ryby zawierają bardzo ważne dla płodu kwasy tłuszczowe (kwas DHA), pewnych gatunków należy się w ciąży wystrzegać. Największe zagrożenie stanowią ryby długożyjące i drapieżne. Kumulują w swoich ciałach groźne substancje (dioksyny i metale ciężkie), takie jak np. rtęć.

Uwaga! Tych gatunków ryb nie należy spożywać w ciąży: tuńczyk, rekin, miecznik, marlin.

Spośród ryb morskich również ryba maślana i węgorz mają tendencję do kumulowania rtęci, a wśród ryb słodkowodnych należy uważać na takie gatunki, jak okoń oraz płoć.

Kobieta ciężarna powinna wybierać małe, krótko żyjące i niedrapieżne ryby. Takie okazy będą zawierać mniej szkodliwych substancji, a związane jest to z ich krótszą długością życia.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Czego nie jeść w ciąży - niektóre gatunki ryb

Niepasteryzowane mleko i jego przetwory

Mogą być źródłem zarażenia listeriozą wywoływaną przez bakterię Listeria monocytogenes. Przenika ona do płodu przez łożysko i stwarza ryzyko poronienia lub groźnych powikłań u dziecka.

Uwaga! Kobiety ciężarne są o wiele bardziej podatne na zarażenie tą chorobą niż inne osoby dorosłe (nawet dwudziestokrotnie!).

Takie produkty posiadają niepewną jakość mikrobiologiczną, stąd z menu kobiety ciężarnej należy wykluczyć np.: oscypki, ser brie, ser typu feta czy camembert, a także domowy twaróg.

Czego nie jeść w ciąży - niektóre rodzaje sera

Produkty wysokoprzetworzone

Zawierają one znaczne ilości substancji dodatkowych, takich jak konserwanty, sztuczne barwniki czy aromaty.

Szczególnie należy uważać na: konserwy, głęboko mrożone wyroby mięsne, głęboko mrożone wyroby warzywno-mięsne, koncentraty zup, przetworzone mrożonki rybne (np. paluszki rybne), chipsy i oczywiście wszelkiego rodzaju fast-foody.

Czego nie jeść w ciąży - fast food

Słodziki

Zawierają one sztuczne substancje słodzące (np. aspartam), których działanie nie jest dokładnie przebadane jeżeli chodzi o oddziaływanie na płód. Lepiej więc dmuchać na zimne i omijać tego typu produkty z daleka.

Czego nie jeść w ciąży - słodziki

Kawa, słodzone napoje gazowane i energetyczne

Zawierają duże ilości cukru, aromatów i barwników, które mogą źle wpływać na przebieg ciąży.

Ponadto takie napoje jak coca-cola czy popularne energetyki zawierają bardzo dużo kofeiny, która może być przyczyną poronienia. Z tego względu również kawa oraz mocna herbata powinny zostać wyeliminowane z menu kobiety ciężarnej.

Czego nie jeść w ciąży - kawa i napoje energetyczne

Ryzykowne zioła

Niektóre zioła posiadają właściwości rozkurczające, co może być przyczyną bólu brzucha, krwotoków, a nawet poronienia. Należy uważać na takie zioła, jak: cząber, tymianek, lubczyk, mięta, rozmaryn, żeń-szeń.

Czego nie jeść w ciąży - zioła

Alkohol

Czego nie jeść w ciąży? Na samym końcu wypada wspomnieć również o kategorycznym zakazie spożywania alkoholu w ciąży! Może on być przyczyną zniekształcenia płodu, nieuleczalnych chorób lub nawet poronienia.

Ciąża to również jak najbardziej właściwy moment na rzucenie palenia papierosów.

Czego nie jeść w ciąży - alkohol

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również