Co jeść aby schudnąć – najważniejsze zasady

Wiele osób zadaje sobie pytanie: co jeść aby schudnąć? Oto nasz „przepis” na piękne ciało i dobre samopoczucie.

Co jeść aby schudnąć – najważniejsze zasady

Co jeść aby schudnąć? Odpowiedź na to pytanie nie jest aż tak skomplikowana, jakby się mogło wydawać. Wystarczy mądrze komponować składniki codziennego jadłospisu i nie dać się zwariować wśród natłoku wielu sprzecznych ze sobą informacji. Od czego zacząć?

Co jeść aby schudnąć – krótki przewodnik

Kaloria kalorii nierówna

Żmudne liczenie każdej kalorii to jeden z najczęściej popełnianych błędów diety redukcyjnej. Całkowita wartość energetyczna dziennego menu oczywiście jest istotna, jednak o wiele ważniejsza jest “jakość” poszczególnych kalorii.

Organizm zupełnie inaczej będzie się czuł po spożyciu przykładowo 1800 kcal pochodzących z pełnowartościowych posiłków, niż po spożyciu 1800 kcal z tak zwanego śmieciowego jedzenia, nie wnoszącego niczego poza pustymi kaloriami.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Dobrze skomponowany posiłek:

  • dostarczy wszystkich niezbędnych składników odżywczych,
  • pozytywnie wpłynie na regulację metabolizmu,
  • zniweluje uczucie głodu,
  • doda energii,
  • zmotywuje do kontynuacji zdrowego stylu życia.

Dowiedz się więcej: Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej >>

Co jeść aby schudnąć - kalorie

Drastyczne zmiany i ich skutki

Decyzja o rozpoczęciu odchudzania często wiąże się z drastyczną dietą i podjęciem zabójczej dla rozleniwionego ciała aktywności fizycznej. Skutkuje to najczęściej szybkim porzuceniem narzuconych sobie postanowień, demotywacją oraz niechcianym efektem jo-jo.

Tak wiele zmian w bardzo krótkim czasie prowadzi więc po prostu do buntu organizmu. Przyzwyczajenia utrwalane przez wiele miesięcy, a nawet lat najlepiej jest niwelować stopniowo. Zmiany nawyków żywieniowych niech nie idą więc w parze z jednoczesnym rozpoczęciem uprawiania sportu. Wszystko w swoim czasie. Organizm należy przyzwyczajać do zmian małymi kroczkami.

Dowiedz się więcej: Dieta paleo a odchudzanie >>

W pierwszym tygodniu może to być rezygnacja z obfitych, późnych kolacji, w drugim natomiast przygotowanie zdrowych przekąsek do pracy, a dopiero w trzecim tygodniu delikatny jogging czy jazda na rowerze.

Szybkie zmiany to ryzyko równie szybkiej rezygnacji z postanowień, natomiast powolne modyfikacje to gwarancja sukcesu , a przede wszystkim wyrobienia dobrych nawyków.

Dowiedz się więcej: Ciasteczka owsiane – zdrowe słodycze? >>

Co jeść aby schudnąć - dobre nawyki

Co z ulubionymi przekąskami?

Aby zredukować masę ciała nie trzeba rozstawać się raz na zawsze ze swoimi ulubionymi smakołykami, a przynajmniej nie od razu. Jeżeli życie bez czekolady traci sens, warto zastanowić się czym i jak ją zastąpić. Na początku dobrym rozwiązaniem będzie stopniowe zmniejszenie ilości spożywanych kawałków i przejście na jej ciemny odpowiednik.

Smażone frytki można zastąpić tymi przygotowanymi w piekarniku (wraz z innymi warzywami typu pietruszka, burak, marchew) i skropionymi oliwą z oliwek, niezdrowe chipsy – świeżymi paskami warzywnymi, a ulubione fast-foody na mieście wymienić na te, przygotowane własnoręcznie – ze zdrowymi zamiennikami w roli głównej.

Dowiedz się więcej: Czym można posłodzić herbatę – najlepsze zamienniki cukru >>

Co jeść aby schudnąć - pieczone warzywa

Co jeść aby schudnąć – slogany reklamowe wprowadzające w błąd

Coraz częściej można natrafić na wiele obiecujące hasła typu: „3 kg w tydzień”, „20 kg mniej w 1 miesiąc”, „dieta błyskawiczna”, „co jeść aby schudnąć raz na zawsze”. Tego typu obietnice zrzucenia dużej ilości kilogramów w bardzo krótkim czasie w rzeczywistości prowadzą do wielu negatywnych skutków.

Głodówki i diety-cud są bardzo niebezpieczne dla organizmu, niosą ryzyko wielu niedoborów pokarmowych oraz powiązanych z nimi chorób (niekoniecznie ujawniających się od razu), a także pogorszenia samopoczucia i spadku energii do życia.

Lepiej powoli, ale skutecznie i zdrowo eliminować błędne nawyki żywieniowe, niż dążyć do natychmiastowych efektów, które niosą ze sobą więcej złego niż dobrego. Co jeść aby schudnąć?

Zbilansowana, smaczna dieta oparta o niewielką redukcję dotychczasowego bilansu energetycznego przyniesie trwałe efekty, satysfakcję i chęci do dalszych zmian na lepsze. Do tego odrobina sportu, uśmiech i dobry sen – organizm z pewnością odwdzięczy się doskonałym wyglądem i pełnią zdrowia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również