Ciche opony letnie - jak i które wybrać?

Jak wybrać ciche opony letnie? Jakie są najcichsze modele i czy warto rozważać zakup ogumienia z klasy budżetowej? Wybór opon letnich jest szeroki na rynku, jednak jeżeli komfort akustyczny jest dla nas najistotniejszy, warto mieć świadomość tego, na co zwrócić uwagę, by nasze oczekiwania były spełnione.

 
Ciche opony letnie - jak i które wybrać?
Ciche opony letnie wpływają na komfort użytkowania auta

Ciche opony letnie to niewątpliwie wysoki komfort użytkowania – zwłaszcza dla kierowców, którzy dużo podróżują w okresie wakacyjnym. Wybierając letnie ogumienie warto zastanowić się, czego tak naprawdę oczekujemy, jaki jest nasz styl jazdy i jak wiele kilometrów pokonujemy. Dzięki temu będziemy bardziej zdecydowani w zakresie naszych potrzeb, a to ułatwi wybór najlepszych opon, które będą posiadały optymalne parametry.

Z czego wynika hałas podczas jazdy?

Istnieją zasadniczo trzy elementy, które decydują o powstawaniu hałasu komunikacyjnego:

  1. Pierwszym jego źródłem są mechaniczne części w samochodzie. Przede wszystkim dotyczy to układu wydechowego – jeżeli jest on zaniedbany i skorodowany, wówczas emituje większy hałas. Kluczowy wpływ mają również inne części mechaniczne w aucie (m.in. układ hamulcowy), a także rodzaj jednostki napędowej oraz wytłumienia. Z reguły silniki Diesla pracują głośniej, niż auta z napędem benzynowym. Najcichsze są samochody elektryczne oraz hybrydowe.
  2. Istotne znaczenie ma również stan drogi po jakiej porusza się auto. Im jest bardziej chropowata, tym większy hałas powstaje podczas styku opony z nawierzchnią.
  3. Trzecim elementem jest ogumienie. Część producentów świadomie rezygnuje z komfortu akustycznego na rzecz innych parametrów – w takich przypadkach profil klocków bieżnika nie będzie przystosowany do cichej pracy.

Dowiedz się więcej: Opony zimowe latem – czy taka jazda jest dozwolona? >>

Ciche opony letnie – co jest ważne?

Za najbardziej komfortowe opony uważa się te o wysokim profilu. Wynika to z faktu, że lepiej amortyzują nierówności na drodze, co wpływa na niższy hałas, jaki generują.

Ciche opony letnie powinny być również stosunkowo małe – im są szersze i mają większą średnicę, tym są głośniejsze.

Warto również dostosować indeks nośności* adekwatnie do naszych potrzeb. Im wyższy ten indeks, tym dane ogumienie generuje więcej hałasu.

*Indeks nośności informuje nas o dopuszczalnym obciążeniu danego modelu opony podczas jazdy z prędkością maksymalną, określoną przez producenta ogumienia.

Dostępne na rynku klasy opon

Generalnie na rynku występują trzy klasy opon – ekonomiczna, średnia oraz wyższa. Różnią się one nie tylko ceną, ale również jakością.

Opony letnie w klasie ekonomicznej np. będą bardziej podatne na zjawisko aquaplanningu (czyli utraty przyczepności opon do nawierzchni jezdni pokrytej warstwą wody), będą również głośniejsze, a także będą miały co do zasady niższe oceny w testach oraz rankingach.

Warto jednak mieć świadomość, że ciche opony letnie można znaleźć w każdej klasie ogumienia, wystarczy wiedzieć na co zwrócić uwagę.

Typ bieżnika a komfort akustyczny

Na rynku powszechnie występują trzy typy bieżnika: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Każdy z nich posiada zarówno swoje wady i zalety. Warto je poznać, zanim dokonamy wyboru odpowiedniego dla nas modelu.

Opony letnie z bieżnikiem symetrycznym

Bieżnik symetryczny można rozpoznać po tym, że obie połowy opony są identyczne. Główną ich zaletą jest wysoki komfort akustyczny, wynikający z faktu, że ogumienie posiada niewielkie opory toczenia. Wpływa to pozytywnie również na spalanie oraz wydłuża czas użytkowania opon.

Zalecane są do aut małolitrażowych lub średniolitrażowych. Jeżeli chcemy zakupić ciche opony letnie i nie posiadamy auta o dużej mocy, wówczas dobrym rozwiązaniem będzie ogumienie z symetrycznym bieżnikiem.

 

Bieżnik asymetryczny a ciche opony letnie

Ciche opony letnie to również te z bieżnikiem asymetrycznym. Można je rozpoznać po tym, że rzeźba obu połów jest różna. Z reguły zewnętrzna część odpowiada za odprowadzanie wody, wewnętrzna zaś odpowiada za przyczepność i stabilność jazdy.

Wyróżniają się one cichą i ekonomiczną pracą, dzięki czemu kierowca zyskuje wysoki komfort akustyczny oraz niższe spalanie. W odróżnieniu od bieżnika symetrycznego, opony asymetryczne można stosować do aut o wyższej mocy.

Dowiedz się więcej: Opony kierunkowe czy asymetryczne – które wybrać? >>

 

Opony kierunkowe

Opony z bieżnikiem kierunkowym mają charakterystyczny wygląd. Bieżnik układa się w literę V, zaś samo ogumienie przeznaczone jest do użytkowania w autach o dużej mocy. Do ich zalet można zaliczyć przede wszystkim dobre odprowadzanie wody, a także lepsze parametry podczas hamowania i przyspieszania.

Jeżeli jednak zależy nam na wysokim komforcie akustycznym, to bieżnik kierunkowy nie będzie niestety dobrym wyborem.

Dowiedz się więcej: Czy opony bieżnikowane są warte zakupu >>

 

Ciche opony letnie – opony całoroczne?

Wybierając ciche opony letnie warto unikać opon całorocznych. Z reguły uniwersalne rozwiązania cechują się niższym komfortem akustycznym, chociaż istnieją wyjątki od tej reguły.

Warto wiedzieć: Ciekawostką jest opór toczenia, jaki powstaje w przypadku opon całorocznych Goodyear Vector 4seasons. Według etykiety UE, generują one hałas na poziomie 66 dB, co pozwala je zaklasyfikować jako oponę cichą. Warto przy tym jednak zwrócić uwagę, że opony te cechują się wysokim komfortem akustycznym wyłącznie w przypadku małych rozmiarów. Biorąc pod uwagę bardziej popularne rozmiary, np. 225/45 R17, emitują one hałas już na poziomie 71 dB.

Dowiedz się więcej: Opony wielosezonowe – czy to się opłaca? >>

Zamienniki opon

Wymiana opon odbywa się z reguły według zaleceń producenta auta, który zaleca stosowanie ogumienia o określonych parametrach. Jednak w niektórych przypadkach można stosować zamienniki opon, pod warunkiem, że spełniają one wymagania konkretnego modelu auta.

Jednak jeżeli zdecydujemy się na takie rozwiązanie, warto mieć świadomość konsekwencji, jakie może to za sobą nieść. Przede wszystkim prędkościomierz może wskazywać błędną prędkość, z jaką się poruszamy. Różnica ta wynika z faktu, że zamienniki opon mają inne parametry niż te zalecane przez producenta – a tym samym są inne niż parametry opony w oparciu, o które regulowano pomiar prędkości.

Ciche opony letnie – jakie modele wybrać?

Ciche opony letnie to dosyć wąski wybór na rynku. Producenci w branży oponiarskiej kładą nacisk głównie na inne parametry, takie jak hamowanie na mokrej powierzchni czy podatność na auqaplanning.

Szukając rozwiązań z najlepszym komfortem akustycznym warto zwrócić uwagę na opony Goodyeara, w których zastosowano najnowszą technologię SoundComfort. Dzięki niej hałas wynikający z oporu toczenia spada nawet o 11 dB. Zastosowano ją np. w oponach Eagle F1 Assymmetric 3, dzięki czemu m.in. w modelach w rozmiarze 225/45 R17 udało się osiągnąć komfort akustyczny na poziomie 68 dB.

Warto również zwrócić uwagę na takie opony Michelin Primacy 4, które w rozmiarze 225/45 R17 generują 68 dB.

Okazuje się jednak, że naprawdę ciche opony letnie są produkowane przez firmy mające w ofercie rozwiązania budżetowe. Hałas na poziomie 66 dB emitowany jest przez następujące ogumienia: Sava Intensa UHP 2 oraz nasza rodzima Dębica Presto UHP 2.

Wśród opon klasy średniej warto zwrócić uwagę na model Ultrac Vento produkowany przez Vredestein oraz SP Sport marki Dunlop. W obu przypadkach generowany jest hałas na poziomie 67 dB. Taki sam komfort akustyczny oferuje model SportControl produkoany przez Fuldę.

Ciche opony letnie wpływają znacząco na odczuwany komfort w trakcie jazdy. Generowany wysoki hałas w wyniku dużego oporu toczenia może wpływać na poziom zmęczenia w trakcie długiej podróży. Jest to kluczowe w okresie wakacyjnym, podczas którego większość kierowców przemierza długie odcinki, udając się np. na wakacje.

Warto jednak mieć świadomość, że wysoki komfort akustyczny osiągany jest kosztem innych parametrów – szczególnie w przypadku rozwiązań klasy budżetowej. Dlatego zanim dokonamy wyboru warto dokładnie przeanalizować nasz styl jazdy, przemierzane odległości oraz to, czy więcej jeździmy w trasie czy po mieście.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również