Ciągłe zmęczenie i stres - 11 alarmujących sygnałów ciała

Odczuwasz ciągłe zmęczenie, a jednocześnie nie możesz spać? Sprawdź, jak rozpoznać symptomy, które powinny Cię zaniepokoić.

 
Ciągłe zmęczenie i stres - 11 alarmujących sygnałów ciała
Objawy przemęczenia a alarmujące sygnały ciała

Stres i zmęczenie są nieodłącznymi towarzyszami naszego życia. Lekkie zdenerwowanie jest codziennym napędem do działania i pozwala na szybką mobilizację sił w celu wykonania jakiejś czynności. Często bywa jednak tak, że stres zaczyna nas paraliżować i odczuwamy ciągłe zmęczenie. Nasze ciało nie radząc sobie ze stanem ciągłej gotowości do działania zaczyna wysyłać nam sygnały, które powinny być dla nas znakiem ostrzegawczym z napisem Wyluzuj! Jak więc odczytywać symptomy naszego organizmu?

Ciągłe zmęczenie i stres – jak odbijają się na naszym ciele?

1. Stan skóry

Największy ludzki organ jakim jest skóra bardzo często jest odzwierciedleniem stanu naszej psychiki. Osoby narażone na chroniczny stres często borykają się np. z nasilonymi zmianami trądzikowymi. Pod wpływem silnych emocji gorzej goją się także wszelkie rany. Pacjenci chorujący na różnorodne choroby skóry skarżą się często na nasilenie objawów zwłaszcza w sytuacjach stresowych.

Również ciągłe zmęczenie można z łatwością wyczytać z twarzy. Skóra staje się szara i matowa, pojawiają się podkrążone oczy i opuchnięcia spowodowane często dodatkowo przez  problemy ze snem.

Ciągłe zmęczenie i stres a stan skóry

2. Problemy z wagą

Przewlekłe narażenie na stres  i uczucie ciągłego zmęczenia odbija się bardzo często na naszej wadze. Dodatkowe kilogramy pojawiają się nie tylko przez popularne „zajadanie stresu”, ale także na spowolnioną pracę układu trawiennego.

Nasz organizm odbierając stres jako odpowiedź na pojawiające się zagrożenie, wydziela kortyzol, który zmusza komórki tłuszczowe do magazynowania zapasów. Będąc zdenerwowanym sięgamy także częściej po słodycze, które podnosząc szybko poziom cukrów we krwi poprawiają nam na chwilę nastrój.

Niektórzy jednak w stresujących sytuacjach tracą wagę. Przyczyną tego może być zwiększone wydzielanie hormony adrenaliny, który znacznie przyspiesza metabolizm.

Ciągłe zmęczenie i stres a wahania wagi

3. Częste infekcje

Ciągłe zmęczenie i stres mogą skutkować większą podatnością na infekcje. Sygnały płynące z układu nerwowego wyciszają nasz układ odpornościowy przez co zahamowana zostaje aktywność limfocytów T. Zanim więc zaczniemy obwiniać o częste przeziębienia pogodę lub klimatyzację, warto przyjrzeć się swojej psychice.

Dowiedz się więcej: Sprawdzone domowe sposoby na przeziębienie >>

Ciągłe zmęczenie i stres a podatność na infekcje

4. Bóle mięśni

Doskwierające nam bóle mięśni mogą mieć podłoże w stresie. Niepokój psychiczny powoduje uwalnianie się hormonów nakazującym naszym mięśniom być stale napiętymi i gotowymi do ucieczki przed zagrożeniem.

Dowiedz się więcej: Joga: skuteczna walka ze stresem >>

Ciągłe zmęczenie i stres a ból mięśni

5. Problemy z koncentracją

Badania  wskazują na destrukcyjny wpływ napięcia psychicznego na zdolność do przetwarzania i analizowania informacji. Kiedy się denerwujemy nasz mózg traci umiejętność odróżniania rzeczy istotnych od tych błahych.

Będąc zmęczonym, nie potrafimy skupić się na jednej rzeczy, gdyż w głowie pojawiają się tysiące myśli. Doniesienia ze świata nauki wskazują także, że przewlekły stres może zwiększać ryzyko zapadnięcia na chorobę Alzheimera.

Ciągłe zmęczenie i stres a problemy z koncentracją

6. Zaburzony rytm menstruacjyjny

W przypadku kobiet chroniczny stres i zmęczenie może skutkować problemami z menstruacją. Miesiączki albo stają się zbyt obfite, albo całkowicie zanikają. Naukowcy wskazują także na związek pomiędzy nasilonym zespołem napięcia przedmiesiączkowego, a sytuacjami stresującymi.

Ciągłe zmęczenie i stres a problemy z menstruacją

7. Bezsenność

Kiedy liczenie owiec ani ciepłe mleko nie pomagają, a zamiast błogiego snu przychodzą długie, nieprzespane noce, to warto zastanowić się czy wina nie tkwi w naszej głowie. Bezsenność spowodowana nerwowymi sytuacjami lub przewlekłym zmęczeniem wywołuje efekt błędnego koła: im mniej śpimy, tym bardziej jesteśmy drażliwi, co nie ułatwia wyjścia ze stanu chronicznego stresu.

Ciągłe zmęczenie i stres a bezsenność

8. Nadmierne wypadanie włosów

Popularne powiedzenie rwać sobie włosy z głowy ze zdenerwowania wcale nie mija się z prawdą. Badania dowodzą, że długotrwały stres może objawiać się stopniową utratą włosów, a nawet skutkować łysieniem. Jeżeli więc zauważymy, że na naszej szczotce zostaje coraz więcej pukli, to warto zacząć myśleć o zmianie naszego nastawienia lub sposobie na uniknięcie wywołujących w nas stres sytuacji.

Dowiedz się więcej: Sprawdzone sposoby na wypadanie włosów >>

Ciągłe zmęczenie i stres a wypadanie włosów

9. Spadek libido

Negatywne emocje pojawiające się w naszej głowie często skutecznie hamują nasz popęd seksualny. Zmniejszona ochota na intymne zbliżenia z partnerem może być sygnałem, że stres i ciągłe zmęczenie trwają zbyt długo.

Ciągłe zmęczenie i stres a spadek libido

10. Zwiększona wrażliwość na ból

Silniejsze niż zwykle odczuwanie bólu może być wynikiem stanu naszej psychiki. Nasze naturalne mechanizmy przeciwbólowe działają w takiej sytuacji znacznie gorzej, a organizm zaczyna fałszywie odczytywać bodźce. Jeżeli więc zauważymy, że nasz ból zaczyna być niewspółmiernie wysoki do dolegliwości, warto przyjrzeć się bliżej naszym emocjom.

Ciągłe zmęczenie i stres a podatność na ból

11. Problemy z sercem

Stres jest największym wrogiem naszego serca. W stanie podwyższonej gotowości do działania nasz puls drastycznie przyspiesza, a ciśnienie krwi wzrasta. Może to w prosty sposób prowadzić do zaburzeń rytmu serca i nieprzyjemnego kołatania. Osoby zmagające się ze stresującymi sytuacjami mogą narazić się nawet na nerwicę serca.

Ciągłe zmęczenie i stres a ból serca

Stres i zmęczenie a nasz organizm

Stres jest jednym z nieodłącznych składników naszego funkcjonowania. Mała porcja poddenerwowania jest normalną, zdrową reakcją na bodźce płynące z otoczenia i mobilizacją do podejmowania określonych działań. Kluczowym czynnikiem, określającym czy stres będzie miał na nas pozytywny czy negatywny wpływ, jest jego poziom oraz czas trwania.

Dowiedz się więcej: Pozytywny stres – jak go efektywnie wykorzystać? >>

W sytuacji stresowej zaangażowane są mechanizmy całego ciała, które przygotowują je do sprostania wyzwaniu. Układ nerwowy, hormonalny i odpornościowy zaczynają wykonywać określone zadania, które mają na celu zmobilizowanie sił i uniknięcie niebezpieczeństwa. Psychoneuroimmunologia, czyli nauka badająca wpływ naszej psychiki na ciało (a dokładniej na układ nerwowy i immunologiczny), podkreśla, jak destrukcyjny wpływ na nasz organizm może mieć przewlekły stres i wynikające z niego ciągłe zmęczenie.

W zamierzchłych czasach, kiedy na człowieka zewsząd czyhały niebezpieczeństwa, np. w postaci groźnych drapieżników, stres był stymulatorem, dzięki któremu nasze ciało kierowało całą swoją moc na ucieczkę lub atak. Dlatego ewolucyjnie w sytuacji zagrożenia nasz organizm reaguje w specyficzny sposób.

Układ hormonalny rozpoczyna wydzielanie do krwi adrenaliny i kortyzolu. Mają one na celu zwiększenie wydajności naszego serca, magazynowanie tłuszczu, a także zwiększenie dopływu glukozy do mózgu i mięśni. Wszystkie te procesy miały nam zapewnić jak najwięcej siły na przetrwanie.

Poprzez określone działanie hormonów uaktywniają się także procesy naszego układu odpornościowego, który wycisza swoje działanie by magazynować siły do walki. Ten wyjątkowy stan gotowości w przeszłości, a także dzisiaj skutecznie ratuje nas w sytuacjach zagrożenia życia.

Jednak w przypadku, gdy stres zaczyna towarzyszyć nam coraz dłużej mechanizmy, które normalnie bronią nas przed niebezpieczeństwem zaczynają działać na naszą niekorzyść. Przewlekły stres i chroniczne zmęczenie mogą być dla naszego organizmu wyniszczające. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej sygnałom płynącym z naszego ciała, które informują nas o tym, że dzieje się z nami coś złego.

Dowiedz się więcej: 7 sposobów na to, jak być szczęśliwym – z naukowego punktu widzenia >>

Stres może być naszym przyjacielem, ale tylko na krótko. Im dłużej trwa i im jest silniejszy, tym zmęczenie organizmu staje się większe, a nasze ciało zaczyna wysyłać nam niepokojące sygnały ostrzegawcze. Warto więc przyglądać się bacznie temu, co chce powiedzieć nam nasz organizm, by móc w porę zareagować i uchronić się od destrukcyjnego wpływu psychiki na nasze ciało.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Mariola Krzyżak Mariola Krzyżak [+ info]

Cyfrowy nomada, kreatywna poszukiwaczka inspiracji, podróżuje wszędzie tam, gdzie można znaleźć miejsca idealne do pisania. Absolwentka filologii polskiej z zamiłowaniem buszująca po półkach księgarni i kolekcjonująca stare książki. Codziennie przelewa na ekran natłok myśli pozwalając im płynąć w świat. Nie może żyć bez porannej dawki nowinek ze świata polityki i nauki. Uwielbia dźwięk ruszającego samolotu, pieczenie chleba, malowanie ścian i przesiadywanie z laptopem w kawiarniach na całym świecie.

Zobacz również