Błonnik - na skuteczne odchudzanie i nie tylko

Błonnik – słyszy się o nim wiele, lecz gdzie go konkretnie znaleźć i jak działa?

 
Błonnik - na skuteczne odchudzanie i nie tylko

Błonnik pokarmowy to składnik niezmiernie ważny dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zapobiega zaparciom i chroni przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi. Ponadto skuteczna dieta odchudzająca opiera się właśnie na obecności włókna pokarmowego. Gdzie występuje błonnik i jak właściwie działa na organizm?

Czym jest błonnik pokarmowy?

Błonnik pokarmowy (włókno pokarmowe) to najprościej mówiąc część składników żywności, która nie jest trawiona ani wchłaniania przez przewód pokarmowy człowieka. Części roślinne oporne na działanie enzymów trawiennych są jednak bardzo ważne dla działania organizmu. Dlaczego?

Błonnik nie jest pojedynczą substancją, lecz składa się z kilku związków. Taka budowa pozwala na wyróżnienie dwóch rodzajów włókna pokarmowego.

1. Błonnik rozpuszczalny w wodzie

Błonnik rozpuszczalny w wodzie (gumy, pektyny, śluzy roślinne, niektóre hemicelulozy) – znajduje się w nasionach roślin strączkowych, warzywach i owocach.

Głównym zadaniem tej frakcji błonnika jest wychwytywanie i zapobieganie wchłanianiu toksycznych substancji, wiązanie cholesterolu, tłuszczów (obniżanie poziomu cholesterolu LDL), cukrów (spowalnianie wchłaniania glukozy) i innych składników pokarmowych.

2. Błonnik nierozpuszczalny w wodzie

Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (celuloza, niektóre hemicelulozy i ligniny) – głównym źródłem tego rodzaju błonnika są pełnoziarniste produkty spożywcze i otręby.

Jego główną funkcją jest utrzymanie drożności jelit, poprzez zwiększenie ich perystaltyki. Wiąże on wodę w przewodzie pokarmowym, zapewnia uczucie sytości, zmniejsza wartość energetyczną diety i zwiększa liczbæ wypróżnień.

Pełni więc bardzo ważną rolę w codziennej diecie. Dodatkowo warto wspomnieć, że właśnie ta frakcja błonnika wpływa znacząco na skuteczne odchudzanie.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Błonnik a prewencja wielu chorób

Skuteczne odchudzanie tak często powiązane z obecnością włókna pokarmowego w diecie to nie jedyny powód dla którego warto sięgać po ten składnik.

Na obecność błonnika w diecie szczególnie powinny zwrócić uwagę również osoby mające problemy z regularnym wypróżnianiem lub miewające częste zaparcia. Włókno pokarmowe zwiększa objętość stolca i usprawnia czas pasażu jelitowego.

Ponadto dieta bogata w błonnik wywiera ogromną rolę w prewencji wielu chorób cywilizacyjnych takich jak m.in: polipy jelit, uchyłkowatość jelit, żylaki odbytu, nowotwory jelita grubego, cukrzyca, miażdżyca czy kamica żółciowa.

Dowiedz się więcej: Zdrowy jarmuż – przepisy, które pokochasz >>

Błonnik w diecie

Za dużo błonnika?

Tak jak w przypadku wielu składników pokarmowych, spożywanie włókna pokarmowego w nadmiarze również nie jest korzystne dla organizmu. Skutkiem tego mogą być bóle brzucha, wzdęcia czy biegunki. Nadmiar błonnika utrudni również wchłanianie z przewodu pokarmowego witamin i składników mineralnych oraz może podrażnić błonę śluzową żołądka.

Nie ma się jednak czego obawiać, przeciętna osoba spożywa zdecydowanie zbyt mało błonnika w ciągu dnia. Normą dla osoby dorosłej jest spożycie od 20 g do 40 g włókna pokarmowego na dzień. Większym zmartwieniem powinna więc być jego niedostateczna ilość w codziennym jadłospisie.

Włókno pokarmowe w diecie – jak zwiększyć jego zawartość?

  • Białe pieczywo lepiej zamienić na pełnoziarniste.
  • Zamiast płatków śniadaniowych lepiej przygotować owsiankę na mleku z dodatkiem nasion słonecznika i ulubionych orzechów.
  • Dodatkiem o każdego obiadu powinna być porcja warzyw w postaci surówki lub sałatki.
  • Koktajle owocowo-warzywne to świetne źródło błonnika pokarmowego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również