Asertywność w pracy - jak radzić sobie z nadmiarem obowiązków?

Asertywność można wyćwiczyć! Oto szybka lekcja wyrażania własnego zdania w pracy  - w sposób stanowczy i kulturalny.

Asertywność w pracy - jak radzić sobie z nadmiarem obowiązków?

Asertywność to umiejętność, którą można wytrenować. Przyda się między innymi w pracy, kiedy presja ze strony szefa, nadmiar obowiązków czy  rywalizacja z innymi współpracownikami doprowadza do skrajnych emocji i pozbawia energii do dalszego działania. Jak walczyć o swoje w sposób skuteczny i niekonfliktowy?

Asertywność – sposób na zawodowe spełnienie

Bycie asertywnym to umiejętność wyrażania siebie, swoich przekonań i myśli, bronienia swojego zdania w sposób kulturalny i niekonfliktowy. Jest sztuką, której opanowanie zwiększy poczucie własnej wartości. Pozwoli również zdobyć uznanie w oczach przełożonego oraz zyskać sympatię kolegów z pracy.

Asertywność w pracy - porady

Jeszcze pasywność, czy już agresja?

Asertywność to bycie sobą przy jednoczesnym pozostaniu w neutralnej strefie pomiędzy pasywnością, a nadmierną agresją.

Pasywni pracownicy wykazują skłonność do poddawania się i ustępowania innym, mimo tego, że w głębi duszy bardzo chcieliby wykrzyczeć swoją opinię. Na dłuższą metę prowadzi to do niezadowolenia z siebie i obniżenia poczucia własnej wartości.

Z kolei agresywne osoby nie uznają kompromisu i idą po trupach do celu, dyskretnie niszcząc koleżeńskie stosunki. Mkną do przodu pozostawiając za sobą niezdrową atmosferę.

W odróżnieniu od tych dwóch skrajnych przypadków, asertywna osoba dąży do wyrażania własnego zdania i osiągnięcia celu poprzez rzeczowość i podkreślenie swoich racji – przy jednoczesnym zachowaniu zdrowej atmosfery. Opiera się na relacji wygrana-wygrana (z ang. „win-win”), czyli rozwiązania sytuacji poprzez zapewnienie zysku każdej stronie konfliktu i jego pozytywnym zakończeniu.

Dowiedz się więcej: Manipulacja a toksyczni ludzie. Jak rozpoznać manipulatora? >>

Asertywność w pracy - agresywność i pasywność

Sposoby na bycie asertywnym w pracy

Co zrobić w sytuacji kiedy z dnia na dzień przybywa nowych obowiązków, a ich wykonanie w terminie staje się po prostu niemożliwe? Warto asertywnie porozmawiać z przełożonym na ten temat i wytłumaczyć jak wygląda sytuacja. Poniżej porady, które pomogą rozwiązać nużący problem.

Rzeczowa argumentacja

Otwarte i jasne wyrażenie swoich racji poparte mocnymi argumentami pozwoli zrozumieć szefowi w czym tkwi problem. Stanowczo należy przedstawić przełożonemu swój punkt widzenia oraz dodatkowo zaproponować nową strategię działania. W ten sposób pracownik ma szansę na jasne zaprezentowanie dręczącego go problemu oraz na jego proaktywne rozwiązanie.

Podkreślenie swojej obecności

Co zrobić gdy już sama myśl spotkania z szefem w cztery oczy wywołuje panikę? Wówczas najlepiej zastosować inną technikę – asertywność krok po kroku.

Można zacząć od prostego zakomunikowania swojej obecności w biurze. Zadanie kilku kluczowych pytań na zebraniu i okazanie zainteresowania nowym projektem pomoże przezwyciężyć początkową nieśmiałość oraz zademonstrować motywację do pracy.

Myśl przewodnia

W sytuacjach stresowych bardzo łatwo zapomnieć o rzeczowym podejściu do sprawy. Omijanie problematycznego tematu to normalne zachowanie – w takiej sytuacji może pomóc formułowanie krótkich zdań wyrażających tylko najważniejsze informacje.

Taką główną myśl można porównać do nagłówka z gazety, który zawsze trafia w sedno sprawy. W kluczowym momencie, kiedy rozmowa schodzi na inny tor, należy pamiętać o tym nagłówku i dążyć do zwięzłego przekazania treści.

Przykładowe zachowanie w pracy

Spotkanie z szefem w celu rozmowy na temat nadmiernej ilości pracy w ostatnich miesiącach.

  • Postawa pasywna: Rozmowa z szefem schodzi na inny temat, niedotyczący sedna sprawy. Czekasz na powrót do właściwego tematu, nieśmiało nawiązujesz do nadmiaru pracy, jednak brak zainteresowania szefa zbija cię z tropu. Czekasz na dogodniejszy moment do rozmowy na ten temat i coraz bardziej się denerwujesz.
  • Postawa agresywna: Informujesz szefa, że dodatkowe zadania są niemożliwe do wykonania z perspektywy pełnionego obecnie stanowiska. Nakreślasz swoją osobę jako niezastąpioną i prosisz o awans. W przeciwnym razie informujesz przełożonego o chęci zmiany firmy na taką, w której wreszcie docenią twoje zaangażowanie i doświadczenie.
  • Postawa asertywna: Rzeczowo informujesz o nadmiarze obowiązków, których wykonanie nie jest możliwe w tak krótkim czasie. Spokojnie, lecz konkretnie wyjaśniasz zaistniałą sytuację i proponujesz nową strategię działania. Wykazujesz zrozumienie dla działań szefa i rozwoju firmy, jednak pragniesz konkretnego planu na przyszłość np. zatrudnienia dodatkowej osoby w zespole lub awansu.

Asertywna postawa pozwala na wyrażenie swojej opinii, konkretnym przedstawieniu problemu, ale też i sposobu jego rozwiązania. Podkreśla przywiązanie do firmy i motywację pracownika oraz jasno ukazuje jego ambicje i chęć rozwoju.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również