5 sposobów na posiłki dla niejadków

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce jeść? Jak rozplanować posiłki dla niejadków? Zamiast zmuszać do jedzenia, lepiej podjąć inną strategię.

5 sposobów na posiłki dla niejadków

Posiłki dla dzieci powinny być odpowiednio zbilansowane, aby dostarczyły pociechom jak największej ilości składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego. Tak przygotowane dziecięce menu zapewni najmłodszym energię do nauki i zabawy.

Teoria jest piękna, jednak w praktyce, najmłodsi członkowie rodziny to często najwięksi smakosze. Trudno dogodzić tak wyrafinowanym gustom. Pięknie podany posiłek z pewnością zachęci niejadka i zaostrzy jego apetyt. Jak przygotować smaczne i zdrowe posiłki dla niejadków? Jak poradzić sobie z dzieckiem, które nie chce jeść?

Posiłki dla dzieci – 5 sposobów na niejadków

1. Zmuszanie do jedzenia nie pomaga, wręcz szkodzi

Pierwszą bardzo ważną zasadą, która należy wprowadzić w życie, jest niezmuszanie dziecka do jedzenia. Rozkazy tylko pogłębią awersję niejadka do danego produktu.

Ponadto, dziecko zmuszane do jedzenia będzie próbowało uniknąć danego posiłku w przyszłości, w efekcie czego będzie kształtować złe nawyki żywieniowe już od najwcześniejszych lat życia. Być może niejadek zje „na siłę” dany owoc lub kaszę, ale gdy podrośnie, na pewno nie sięgnie z własnej woli po tego typu jedzenie. Co więc zrobić?

Najlepiej spróbować „przemycić” dany produkt w jedzeniu, tak aby dziecko nie zorientowało się, co je. Warto zaczynać od minimalnych ilości, aby następnie stopniowo zwiększać objętość produktu w posiłku i powoli uświadamiać dziecko, co zawiera jego danie.

W praktyce, można postawić na zupy i koktajle, gdyż bardzo łatwo „ukryć” w takich daniach niewielkie ilości danego produktu. Odrobina szpinaku do koktajlu mleczno-owocowego nie zmieni jego smaku, a ulubiona zupa z niewielką ilością zmiksowanego brokułu nie wywoła u dziecka paniki.

2. Wygląd posiłku dla dziecka

Aromatyczne, piękne podane dania zaostrzają apetyt. Estetyka podania posiłków jest bardzo ważna – im bardziej kolorowo i wesoło, tym lepiej. Nie każdy musi posiadać zdolności artystyczne w tym kierunku. Czasami wystarczy talerzyk z wizerunkiem ulubionego zwierzątka czy zamiana zwykłej zupy warzywnej, o nieciekawym kolorze, na dyniową – odznaczającą się pięknym kolorem.

Jeżeli rodzic czuje się na siłach, może przygotować posiłki w formie zwierzątek. Przy braku czasu lub zdolności, nic straconego – odpowiednia kompozycja kolorystyczna może zdziałać cuda. Jajko przystrojone rzodkiewką i odrobiną koperku lub sałatka warzywna pełna kolorów to posiłki dla niejadków, które mogą pomóc w polepszeniu apetytu malucha.

5 sposobów na posiłki dla niejadków

3. Posiłki dla niejadków – dokonywanie wyborów

Każdy, czy to osoba dorosła, czy dziecko, lubi decydować o tym, co pojawia się na talerzu. Jednym ze sposobów na niejadka jest pozwolenie mu na podejmowanie decyzji. Oczywiście nie jakichkolwiek.

Jeżeli w planie jest kanapka, warto spróbować zaproponować dziecku wybór: czy woli kanapkę z twarożkiem i szczypiorkiem czy też z jajkiem i papryką? Jaki woli owoc: jabłko czy pomarańczę?

  • Ważne, aby dziecko dokonywało wyborów jedynie spośród zdrowych produktów, wcześniej zaplanowanych przez rodziców.

Jeżeli nie jesteśmy pewni, na jakie produkty szczególnie zwrócić uwagę – z pomocą przyjdzie Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży (dostępna tutaj).

Dowiedz się więcej o: Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej >>

4. Dieta dla dzieci – rodzic największym autorytetem

Kiedy dziecko nie chce jeść, najlepszym przykładem prowadzenia zdrowej diety powinna być rodzina. To właśnie rodzice powinni dawać dobry przykład i w naturalny sposób uczyć co jest zdrowe i dlaczego warto jeść taki, a nie inny produkt. Nie chodzi tu tylko o teorię.

To co ląduje na talerzu u niejadka, powinno również znaleźć się w menu dorosłego. Jeżeli rodzic zmusza dziecko do jedzenia warzyw, a sam preferuje smażone frytki z keczupem – na efekty takiego zachowania nie trzeba będzie długo czekać, niestety.

Warto propagować zdrowy styl życia i wprowadzać do swojego menu kolorowe dania, dopasowane do wieku, które z apetytem zje każdy z członków rodziny.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

5. Przepisy dla dzieci – posiłki dla niejadków

Co zaserwować dzieciom, aby posiłek zjadły z apetytem? Oto przykładowe przepisy do wypróbowania.

Naleśniki z mąki pełnoziarnistej

Składniki:

  • mąka pszenna pełnoziarnista – 1 szklanka
  • mąka kokosowa – ½ szklanki
  • mleko – 300 ml
  • rozpuszczony olej kokosowy – 3 łyżki
  • jajko – 2 szt.
  • soda oczyszczona – ½ łyżeczki
  • miód – 1 łyżka
  • szczypta soli
  • kakao – 1 łyżeczka

Sposób przygotowania:

Białka jaj i sól połączyć ze sobą, ubić na sztywną pianę. Pozostałe składniki wymieszać ze sobą, aż do uzyskania jednolitej masy. Na koniec dodać wcześniej ubitą pianę i delikatnie połączyć z przygotowaną masą.

Naleśniki smażyć beztłuszczowo. Na patelnię można nakładać nieduże porcje ciasta, aby uzyskać formę placuszków. Podawać, przykładowo, z twarożkiem, świeżymi owocami i wiórkami gorzkiej czekolady.

Śniadaniowa jaglanka z bananem

Składniki:

  • kasza jaglana
  • ulubione mleko (np. owsiane lub migdałowe)
  • banan – 1 szt
  • kakao i wiórki kokosowe – do dekoracji

Sposób przygotowania:

Kaszę jaglaną ugotować na mleku. Dodać plasterki banana i udekorować szczyptą wiórków kokosowych i kakao.

5 sposobów na posiłki dla niejadków

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również