Anna Wezgraj da Silva
Anna Wezgraj da Silva
10 Lip, 2017 - 12:49
5 sposobów na posiłki dla niejadków

5 sposobów na posiłki dla niejadków

Anna Wezgraj da Silva

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce jeść? Jak rozplanować posiłki dla niejadków? Zamiast zmuszać do jedzenia, lepiej podjąć inną strategię.

Posiłki dla dzieci powinny być odpowiednio zbilansowane, aby dostarczyły pociechom jak największej ilości składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego. Tak przygotowane dziecięce menu zapewni najmłodszym energię do nauki i zabawy.

Teoria jest piękna, jednak w praktyce, najmłodsi członkowie rodziny to często najwięksi smakosze. Trudno dogodzić tak wyrafinowanym gustom. Pięknie podany posiłek z pewnością zachęci niejadka i zaostrzy jego apetyt. Jak przygotować smaczne i zdrowe posiłki dla niejadków? Jak poradzić sobie z dzieckiem, które nie chce jeść?

Posiłki dla dzieci – 5 sposobów na niejadków

1. Zmuszanie do jedzenia nie pomaga, wręcz szkodzi

Pierwszą bardzo ważną zasadą, która należy wprowadzić w życie, jest niezmuszanie dziecka do jedzenia. Rozkazy tylko pogłębią awersję niejadka do danego produktu.

Ponadto, dziecko zmuszane do jedzenia będzie próbowało uniknąć danego posiłku w przyszłości, w efekcie czego będzie kształtować złe nawyki żywieniowe już od najwcześniejszych lat życia. Być może niejadek zje „na siłę” dany owoc lub kaszę, ale gdy podrośnie, na pewno nie sięgnie z własnej woli po tego typu jedzenie. Co więc zrobić?

Najlepiej spróbować „przemycić” dany produkt w jedzeniu, tak aby dziecko nie zorientowało się, co je. Warto zaczynać od minimalnych ilości, aby następnie stopniowo zwiększać objętość produktu w posiłku i powoli uświadamiać dziecko, co zawiera jego danie.

W praktyce, można postawić na zupy i koktajle, gdyż bardzo łatwo „ukryć” w takich daniach niewielkie ilości danego produktu. Odrobina szpinaku do koktajlu mleczno-owocowego nie zmieni jego smaku, a ulubiona zupa z niewielką ilością zmiksowanego brokułu nie wywoła u dziecka paniki.

2. Wygląd posiłku dla dziecka

Aromatyczne, piękne podane dania zaostrzają apetyt. Estetyka podania posiłków jest bardzo ważna – im bardziej kolorowo i wesoło, tym lepiej. Nie każdy musi posiadać zdolności artystyczne w tym kierunku. Czasami wystarczy talerzyk z wizerunkiem ulubionego zwierzątka czy zamiana zwykłej zupy warzywnej, o nieciekawym kolorze, na dyniową – odznaczającą się pięknym kolorem.

Jeżeli rodzic czuje się na siłach, może przygotować posiłki w formie zwierzątek. Przy braku czasu lub zdolności, nic straconego – odpowiednia kompozycja kolorystyczna może zdziałać cuda. Jajko przystrojone rzodkiewką i odrobiną koperku lub sałatka warzywna pełna kolorów to posiłki dla niejadków, które mogą pomóc w polepszeniu apetytu malucha.

5 sposobów na posiłki dla niejadków

3. Posiłki dla niejadków – dokonywanie wyborów

Każdy, czy to osoba dorosła, czy dziecko, lubi decydować o tym, co pojawia się na talerzu. Jednym ze sposobów na niejadka jest pozwolenie mu na podejmowanie decyzji. Oczywiście nie jakichkolwiek.

Jeżeli w planie jest kanapka, warto spróbować zaproponować dziecku wybór: czy woli kanapkę z twarożkiem i szczypiorkiem czy też z jajkiem i papryką? Jaki woli owoc: jabłko czy pomarańczę?

  • Ważne, aby dziecko dokonywało wyborów jedynie spośród zdrowych produktów, wcześniej zaplanowanych przez rodziców.

Jeżeli nie jesteśmy pewni, na jakie produkty szczególnie zwrócić uwagę – z pomocą przyjdzie Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży (dostępna tutaj).

Dowiedz się więcej o: Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej >>

4. Dieta dla dzieci – rodzic największym autorytetem

Kiedy dziecko nie chce jeść, najlepszym przykładem prowadzenia zdrowej diety powinna być rodzina. To właśnie rodzice powinni dawać dobry przykład i w naturalny sposób uczyć co jest zdrowe i dlaczego warto jeść taki, a nie inny produkt. Nie chodzi tu tylko o teorię.

To co ląduje na talerzu u niejadka, powinno również znaleźć się w menu dorosłego. Jeżeli rodzic zmusza dziecko do jedzenia warzyw, a sam preferuje smażone frytki z keczupem – na efekty takiego zachowania nie trzeba będzie długo czekać, niestety.

Warto propagować zdrowy styl życia i wprowadzać do swojego menu kolorowe dania, dopasowane do wieku, które z apetytem zje każdy z członków rodziny.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

5. Przepisy dla dzieci – posiłki dla niejadków

Co zaserwować dzieciom, aby posiłek zjadły z apetytem? Oto przykładowe przepisy do wypróbowania.

Naleśniki z mąki pełnoziarnistej

Składniki:

  • mąka pszenna pełnoziarnista – 1 szklanka
  • mąka kokosowa – ½ szklanki
  • mleko – 300 ml
  • rozpuszczony olej kokosowy – 3 łyżki
  • jajko – 2 szt.
  • soda oczyszczona – ½ łyżeczki
  • miód – 1 łyżka
  • szczypta soli
  • kakao – 1 łyżeczka

Sposób przygotowania:

Białka jaj i sól połączyć ze sobą, ubić na sztywną pianę. Pozostałe składniki wymieszać ze sobą, aż do uzyskania jednolitej masy. Na koniec dodać wcześniej ubitą pianę i delikatnie połączyć z przygotowaną masą.

Naleśniki smażyć beztłuszczowo. Na patelnię można nakładać nieduże porcje ciasta, aby uzyskać formę placuszków. Podawać, przykładowo, z twarożkiem, świeżymi owocami i wiórkami gorzkiej czekolady.

Śniadaniowa jaglanka z bananem

Składniki:

  • kasza jaglana
  • ulubione mleko (np. owsiane lub migdałowe)
  • banan – 1 szt
  • kakao i wiórki kokosowe – do dekoracji

Sposób przygotowania:

Kaszę jaglaną ugotować na mleku. Dodać plasterki banana i udekorować szczyptą wiórków kokosowych i kakao.

5 sposobów na posiłki dla niejadków

ZOBACZ RÓWNIEŻ