Wymiana opon - przewodnik

Wymiana opon to nieodłączny element użytkowania auta. Zazwyczaj tę czynność wykonujemy dwa razy w roku. Jak jednak rozpoznać zużycie opony i konieczność ich wymiany na nowe? Podpowiadamy.

Wymiana opon - przewodnik

Wymiana opon wiąże się z szeregiem wiadomości, które obowiązkowo należy przyswoić. Należą do nich m.in. informacje dotyczące zużycia opon oraz mandatu, jaki grozi za zbyt duże wyeksploatowanie ogumienia. Trzeba również wiedzieć kiedy używać opon letnich i zimowych, a kiedy można się pokusić o opony wielosezonowe. Obowiązują również ściśle określone zasady w zakresie wymiany tylko jednej pary opon.

Wymiana opon – jak rozpoznać zużycie?

Zużycie opon jest kwestią uregulowaną prawnie w Polsce. Obowiązuje tzw. wskaźnik zużycia TWI, który określa minimalną wysokość bieżnika. Wynosi on obecnie 1,6 mm. Oznaczenie takie znajduje się w kilku miejscach na oponie. Często umieszczane jest z boku ogumienia i występuje jako napis „TWI”. Może przyjmować również inne formy, np. Michellin umieszcza ludzika Bibendum, który jest symbolem tej marki.

Jeżeli bieżnik jest niższy, niż 1,6 mm oznacza to, że konieczna jest wymiana opon. W praktyce jednak zaleca się dokonanie tej czynności w sytuacji, gdy wskaźnik TWI wynosi nawet 3 mm – poniżej tej wysokości znacząco spada bezpieczeństwo jazdy. Ogumienie nie zapewnia już deklarowanego przez producenta odprowadzania wody, a tym samym przyczepności pojazdu do jezdni.

Dowiedz się więcej: Autostrady w Polsce – jak jeździć bezpiecznie i kulturalnie >>

Mandat za zużycie opon

Warto również pamiętać o tym, że za łyse opony możemy zostać ukarani mandatem. Jeżeli funkcjonariusz policji w trakcie kontroli stwierdzi, że przekroczono wskaźnik TWI lub określi inne wady uniemożliwiające dalsze użytkowanie ogumienia, może nałożyć mandat w wysokości 500 złotych. Ma również prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego auta.

Dowiedz się więcej: Jak zapłacić mandat? >>

Przeciwwskazania do dalszego używania opon

Poza wskaźnikiem TWI istotny jest również wiek ogumienia. W praktyce nie zaleca się używania tych produktów, które są starsze niż 10 lat. Wymiana opon będzie konieczna również w następujących sytuacjach:

  • odklejenie się bieżnika lub pojawienie się innych rozwarstwień,
  • deformacja konstrukcji składającej się z drutów lub jej widoczność,
  • zniszczenie boku opony,
  • wystąpienie plam wewnątrz opony.

W każdym przypadku obowiązkowa będzie wymiana opon.

Dowiedz się więcej: Najlepsze marki opon samochodowych – TOP 5 >>

Wymiana tylko jednej pary opon

W sytuacji, gdy dostrzegliśmy wadę tylko jednej pary ogumienia, musimy pamiętać o kilku kwestiach. Wymiana opon musi być dokonywana parami na jednej osi (przód lub tył). Jeżeli istnieją wady dyskwalifikujące np. tylko na przedniej prawej oponie, koniecznie musimy wymienić obie opony na przedniej osi. Takie postępowanie wynika również z regulacji prawnych. Motywowane to jest zachowaniem bezpieczeństwa jazdy. Stabilność pojazdu jest zachowana wówczas, gdy wysokość bieżnika oraz jego kształt na przedniej lub tylnej osi są takie same lub podobne.

Pamiętajmy również, że za bezpieczeństwo i stabilność jazdy odpowiada przednia oś. Dlatego zaleca się, by nowe ogumienie lub to w lepszym stanie technicznym zawsze zakładać na przód.

Dowiedz się więcej: Koło dojazdowe czy zapasowe – co jest lepsze? >>

Sezonowa wymiana ogumienia

Nie tylko zużycie bieżnika wskazuje na konieczność wymiany ogumienia. Należy tego dokonywać również w określonych sezonach. Opony letnie są zalecane do jazdy w miesiącach uważanych za cieplejsze. Producenci nie zalecają korzystania z takiego ogumienia, kiedy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jeżeli warunki atmosferyczne powodują spadek temperatury poniżej tej wartości, wówczas należy zmienić opony na zimowe. Na rynku istnieją także opony wielosezonowe, które w obliczu łagodnych zim w ostatnim czasie stają się rozsądnym rozwiązaniem.

Dowiedz się więcej: Ciśnienie w oponach – to musisz wiedzieć >>

Wymiana opon to kwestia, która rozważana jest przez kierowców zazwyczaj na początku listopada lub pod koniec sezonu zimowego. Warto jednak pamiętać również o tym, że zmiana ogumienia może być konieczna również w przypadku stwierdzenia defektów, uniemożliwiających ich dalsze użytkowanie. Zaliczamy do nich m.in. wskaźnik zużycia bieżnika TWI, odklejenie bieżnika lub rozwarstwienie innych elementów opony, a także boczne uszkodzenia np. rozcięcia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również