Wycena auta do sprzedaży krok po kroku

Wycena auta to najtrudniejszy moment sprzedaży pojazdu. Cena nie może być ani za niska, ani zbyt wysoka. Na co zwrócić uwagę przy wykonywaniu tej czynności?

Wycena auta do sprzedaży krok po kroku
Jak wycenić samochód do sprzedaży?

Wycena auta jest działaniem niezbędnym podczas sprzedaży własnego samochodu. Jest wiele elementów decydujących o tym, jaka jest realna cena rynkowa konkretnego pojazdu – sztuką jest nie ustalić zbyt wysokiej lub zbyt niskiej. Przy podaniu zbyt małej wartości możemy stracić nawet kilkaset złotych, zaś przy ustaleniu zbyt wysokiego pułapu cenowego naszego samochodu, po prostu go nie sprzedamy. Jak tego dokonać właściwie?

Cena rynkowa samochodu – co na nią wpływa?

Ceny samochodów używanych warunkowane są wieloma czynnikami. Przede wszystkim kupujący zwraca uwagę na rocznik, pakiet wyposażenia, przebieg oraz awaryjność. Nie bez znaczenia pozostaje kwestia faktycznego stanu konkretnego pojazdu.

Dowiedz się więcej: Kupno i sprzedaż samochodu – przewodnik >>

Ogólny wygląd auta – stan karoserii

Decydujący wpływ ma stan blacharsko-lakierniczy – to on wpływa na początkową ocenę kupującego. Wszelka rdza, widoczne zarysowania, obtłuczenia czy inne defekty karoserii powodują, że pierwsze wrażenie klienta z oglądanym pojazdem będzie bardzo niekorzystne. Wpłynie to od razu na obniżenie wartości o kilkanaście procent.

Wycena samochodu a stan techniczny

Poza wyglądem i stanem karoserii, drugim elementem mocno wpływającym na cenę rynkową samochodu jest stan elementów mechanicznych. Kupujący największą uwagę przykłada do silnika. Czy pali na dotyk? Czy kopci na niebiesko lub na biało po odpaleniu? Czy widoczne są pęcherzyki powietrza w oleju? Czy olej przedostaje się do układu chłodzącego? Te objawy mogą świadczyć o poważnych problemach z jednostką napędową. Tym samym będą decydować obniżeniu wartości sprzedaży.

Równie istotna jest sprawność układów elektrycznych. Współczesne samochody posiadają bogate wyposażenie oraz mają zainstalowanych wiele czujników. Naprawy związane z tym układem to koszt niekiedy kilku tysięcy złotych. Dlatego wszelkie zaobserwowane usterki lub awarie z nim związane skutecznie odstraszą potencjalnego klienta lub będą mocnym argumentem do obniżenia ceny sprzedaży.

Klimatyzacja oraz pakiet wyposażenia

Duży wpływ na cenę rynkową samochodu ma również to, czy auto posiada klimatyzację. W większości nowszych samochodów takie wyposażenie jest już standardem. Jeżeli sprzedawany egzemplarz nie posiada tego układu, należy się spodziewać, że jego realna wartość będzie niższa niż innych aut – nawet w podobnym stanie, tym samym roczniku i ze zbliżonym przebiegiem.

Ceny samochodów używanych zależne są również od pakietu wyposażenia. Nie bez znaczenia pozostaje kwestia elektrycznych szyb, podgrzewanych lusterek oraz siedzeń itp. Im bogatsza wersja auta, tym teoretycznie więcej warty jest na rynku.

Dowiedz się więcej: Klimatyzacja samochodowa – na co zwracać uwagę? >>

Jak dobrze wycenić swoje auto?

Planując sprzedaż auta na własną rękę, przy ustalaniu ceny najbardziej pomocne będą ogłoszenia na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Wycena auta w takim przypadku polega na wyszukaniu takich samych modeli aut w takim samym roczniku, ze zbliżonym przebiegiem i podobnym pakietem wyposażenia.

Wycena auta polegająca na porównywaniu ofert egzemplarzy zbliżonych do sprzedawanego musi być jednak przeprowadzona rozważnie. Przede wszystkim, nie wszystkie ceny podane w ogłoszeniu są ceną rynkową. Nie bez powodu wiele aut jest wystawionych przez wiele miesięcy – prawdopodobnie świadczy to albo o niezgodności opisu z faktycznym stanem, albo o zawyżonej cenie.

Wycena auta a lokalizacja

Wpływ na cenę rynkową samochodu ma również miejsce, w jakim je sprzedajemy. Na terenach górskich wyżej cenione są samochody z napędem 4×4, natomiast w mieście lepszą cenę dostaniemy np. za kabriolety.

Znaczenie ma również województwo. Ciekawostką jest to, że najtańsze samochody dostępne są w okolicach woj. śląskiego oraz lubuskiego, najdroższe zaś – w woj. pomorskim.

Wycena auta po przejściach

Osobnym tematem jest to, czy nasz samochód jest bezwypadkowy. Klienci z reguły odrzucają auta po poprawkach lakierniczych, w trakcie których nałożono warstwę szpachli wyrównującej. Trzeba być przygotowanym na to, że kupujący może dysponować miernikiem lakieru i szybko sprawdzić faktyczny stan karoserii auta. Tego typu defekty musimy więc uwzględnić przy dokonaniu wyceny samochodu, zaś fakt ich występowania powinien się znaleźć w ogłoszeniu.

Podstawową zasadą jest, że samochód z poprawkami lakierniczymi jest wart tyle, ile klient jest skłonny za niego zapłacić. Warto mieć również świadomość tego, że nie każdy kupujący będzie miał takie same oczekiwania w tym aspekcie. Dla niektórych w ogóle fakt występowania szpachli będzie wadą dyskwalifikującą zakup, a dla niektórych będzie to kompletnie bez znaczenia.

Dowiedz się więcej: Samochody używane – na co zwrócić uwagę przy zakupie >>

Wycena u handlarza czy rzeczoznawcy samochodowego?

Nie należy wychodzić z założenia, że wycena auta dokonana przez handlarza będzie ceną rynkową samochodu. Należy brać w takim przypadku pod uwagę, że ustali on cenę, za którą sam z chęcią odkupiłby pojazd z myślą o jego dalszej odsprzedaży. Co do zasady, kwota zaproponowana przez handlarza będzie na tyle zaniżona, że bez problemu w tej cenie sprzedalibyśmy auto z prywatnego ogłoszenia.

Bardziej obiektywnej wyceny samochodu dokona rzeczoznawca samochodowy. Profesjonalista uwzględni wszystkie wady oraz zalety naszego auta: dokona analizy stanu technicznego, oceni także stan wizualny, wyceni wartość wyposażenia oraz uwzględni przebieg auta. Na tej podstawie poda wartość rynkową samochodu. Należy jednak pamiętać o tym, że w wielu przypadkach rzeczoznawca samochodowy opiera się o cenniki np. Eurotax. Takie katalogi mogą podawać wartości zawyżone lub zaniżone w przypadku niszowych i mniej popularnych modeli.

Wycena auta – na co uważać

Chcąc sprzedać auto, należy zawsze dokładnie określić jego cenę w ogłoszeniu. Jeżeli tego nie zrobimy lub napiszemy, że jest „do negocjacji”, to taka oferta zostanie najprawdopodobniej albo zignorowana, albo ktoś zaproponuje nam mocno zaniżoną kwotę.

Nie warto również sugerować się wartością, na jaką wycenił nasze auto zakład ubezpieczeniowy. Zazwyczaj cena taka jest zawyżona, co ma na celu sprawić, że płacona przez nas składka będzie wyższa.

Nie zaleca się też zostawienia samochodu w rozliczeniu. Wynika to z faktu, iż interesy kupującego oraz sprzedającego w tym przypadku są rozbieżne. Sprzedający chce uzyskać możliwie jak najwyższą cenę, kupujący na odwrót – nabyć za jak najniższą wartość, by odsprzedać z zyskiem. Taką wycenę można potraktować jako punkt wyjściowy, jednak nie należy ją traktować jako ostateczną.

Podstawowym błędem jest natomiast sumowanie nakładów, jakie poczyniliśmy w związku z posiadanym samochodem. Zasadą jest, że do ceny auta nie dodajemy np. kosztu wymiany paska rozrządu, naprawy skrzyni biegów, sprzęgła czy zawieszenia. To są naprawy związane z eksploatacją, które należy przyjąć, że są już ujęte „w cenie”.

Dowiedz się więcej: Jak szybko sprzedać samochód >>

Wycena auta jest najważniejszą czynnością podczas jego sprzedaży. Nie bez powodu część ogłoszeń widnieje w Internecie nawet po kilka miesięcy, podczas gdy inne egzemplarze sprzedają się niemal w momencie wystawienia oferty. Samochód najkorzystniej sprzedamy, jeżeli zrobimy to osobiście. Korzystanie z usług handlarzy może i jest wygodne, ale nie jest najbardziej opłacalne.

Najbardziej obiektywnej wyceny samochodu dokona rzeczoznawca samochodowy – za taką usługę jednak musimy zapłacić. Dobrym pomysłem jest również przeglądanie ofert sprzedaży w Internecie. Pod warunkiem, że porównujemy pojazdy ze zbliżonym przebiegiem, takim samym rocznikiem, podobnym wyposażeniem i w podobnym stanie technicznym. Warto pamiętać jednak o tym, że ostatecznej wyceny i tak dokona kupujący.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również