Właściwa dieta w czasie zimy

Czy wiesz, że właściwa dieta zimą zapewni Ci energię do działania i świetne samopoczucie? Dowiedz się, co należy spożywać w mroźne dni, aby tryskać energią.

Właściwa dieta w czasie zimy
Odpowiednio skomponowany zimowy jadłospis to gwarancja energii i dobrego samopoczucia

Zadbanie o odpowiednią dietę w okresie zimowym jest szczególnie ważne, a jednocześnie bardziej bagatelizowane. Latem więcej osób dba o to, co znajduje się na ich talerzu, jest to bowiem dużo łatwiejsze – mamy lepszy dostęp do mnóstwa pysznych i świeżych warzyw i owoców. Z kolei zimą chętniej sięgamy po słodycze, gotowe dania i niezdrowe przekąski. Warto to zmienić, aby zimą być zdrowym i pełnym energii!

Oto kilka praktycznych wskazówek na temat zimowej diety – zastosowanie się do nich gwarantuje wspaniałe samopoczucie i silną odporność.

Wzmacniaj układ odpornościowy

Teoretycznie nasze zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest jednakowe, bez względu na porę roku. Jednak warto pamiętać, że zimą czyha na nas znacznie więcej wirusów i bakterii, dlatego też nasz system odpornościowy powinien być silniejszy.

Aby go wspomóc, warto dostarczać sobie odpowiedniej dawki witamin i składników mineralnych, nawet więcej niż latem. Szczególną uwagę należy zwrócić na witaminę A (beta-karoten), witaminy z grupy B, witaminę D oraz cynk. Zimą warto więc jeść  jak najwięcej warzyw i owoców, mimo, iż o tej porze roku jest ich mniej.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wzmocnić odporność, odsyłam do artykułu: Jak wzmocnić odporność – moje sposoby i sprawdzone porady >>

Dieta w czasie zimy - sałatka

Zwiększ spożycie warzyw i owoców

Jak to zrobić zimą, kiedy jest znacznie mniej sezonowych warzyw i owoców? Postaw na warzywa korzeniowe (marchewka, buraki, ziemniaki, rzepa, seler, pietruszka) oraz łatwo dostępne zimą brokuły, dynię, paprykę, bataty, awokado, jarmuż i kapustę.

Warzywa te zawierają bardzo dużo witamin i związków mineralnych, działają rozgrzewająco i wzmacniają układ odpornościowy. Z owoców sięgaj po jabłka, gruszki, banany, pomarańcze, mandarynki i grejpfruty.

Nie bój się również mrożonych warzyw i owoców – mają nieco mniej składników odżywczych niż świeże, jednak zimą są niezastąpione.

Dieta w czasie zimy - warzywa

Sięgaj po kiszonki

Kiszone warzywa są niezbędne do utrzymania dobrego stanu naszej mikroflory jelitowej, co z kolei ma niebagatelny wpływ na naszą odporność. Można powiedzieć, że jelita to nasz drugi mózg i od ich kondycji zależy stan całego naszego organizmu.

Zimą szczególnie więc sięgaj po kiszone ogórki, kapustę, buraki, paprykę i inne warzywa. Jeśli nie przygotowałeś samodzielnych zapasów kiszonek, kupisz je bez problemu na targach i w warzywniakach – najlepiej jeśli będziesz wybierał kiszone warzywa z beczki – są zazwyczaj przyrządzane przez właściciela, a więc jak domowe.

W ostateczności możesz sięgnąć po kapustę, czy ogórki sklepowe (np. ze słoika), zwracaj jednak uwagę na etykiety – ogórki lub kapusta kwaszona to nie kiszonki! Jeśli warzywa są kwaszone, nie podlegają naturalnemu procesowi fermentacji, podczas którego powstają dobroczynne bakterie, tylko są sztucznie zakwaszane, np. octem.

Dieta w czasie zimy - ogórki kiszone

Spożywaj ciepłe śniadania

Ciepłe śniadanie wspaniale rozgrzeje Twój układ trawienny o poranku – spożywanie ciepłych posiłków powoduje, że organizm musi zużyć na ich trawienie mniej energii, więc zostaje jej więcej dla Ciebie.

Świetnym pomysłem będzie:

  •  gotowana kasza jaglana z owocami, cynamonem i pestkami lub orzechami,
  • rozgrzewająca owsianka na mleku roślinnym z owocami,
  • pełnoziarniste tosty z pastą warzywną i świeżymi warzywami,
  • omlet z cebulą, papryką, szpinakiem i kawałkami brokułu, posypany świeżymi kiełkami.

Dieta w czasie zimy - jaglanka

Pokochaj zupy

Nie ma nic przyjemniejszego niż powrót do domu z zimowego spaceru i talerz rozgrzewającej zupy. Dodatkowym atutem jest możliwość przemycenia w tym daniu naprawdę dużej ilości warzyw oraz fakt, że przygotowuje się ją szybko i łatwo.

Dodaj do zupy rozgrzewające przyprawy, takie jak kardamon, kurkuma, czy imbir, a będzie jeszcze lepsza i zdrowsza. Na zimowe dni polecam zupę dyniową, marchewkową, z soczewicą, fasolową, krem z batatów, tradycyjny rosół lub krupnik.

Dieta w czasie zimy - zupa dyniowa

Nie rezygnuj z soków i koktajli warzywno-owocowych

Jest to jeden z najlepszych sposobów jakie znam na zwiększenie spożycia warzyw i owoców. Co prawda zimą mamy większą ochotę na ciepłe posiłki i rozgrzewające napoje, a nie na soki i koktajle, warto jednak się przemóc i je spożywać – dzięki braku obróbki termicznej zachowują więcej witamin i są wręcz napakowane samymi dobrymi składnikami dla naszego organizmu.

Warto dodawać do nich zielone warzywa liściaste, np. jarmuż lub szpinak. Możliwości ich przyrządzenia jest naprawdę dużo, ja polecam super koktajl z buraka, marchewki, banana, garści świeżego szpinaku i wody – pyszny, zdrowy i sycący!

Dieta w czasie zimy - koktajle

Nie zapomnij o białku, produktach pełnoziarnistych i zdrowych tłuszczach

Zimą warto sięgać po warzywa strączkowe, takie jak fasola, soja, soczewica, groch i ciecierzyca – zawierają dużo pełnowartościowego białka, które jest dobrze i łatwo przyswajalne, działają również rozgrzewająco i są sycące.

Spożywaj również produkty pełnoziarniste: kasze, pieczywo razowe, makarony pełnoziarniste. Mają w sobie bowiem duże ilości witamin z grupy B, niezbędnych do zachowania silnego układu odpornościowego.

Bardzo ważne są również źródła zdrowego tłuszczu, czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) – odpowiadają one za prawidłową pracę całego organizmu oraz zachowanie jego równowagi.

NNKT znajdziesz w:

  • pestkach i orzechach,
  • olejach roślinnych tłoczonych na zimno,
  • siemieniu lnianym,
  • nasionach chia,
  • awokado,
  • tłustych rybach morskich.

Dieta w czasie zimy - łosoś

Unikaj cukru

Zimą mamy większą ochotę na słodycze, częściej też podjadamy i ogólnie spożywamy więcej kalorii. O ile dawniej zwiększona ilość kalorii zimą była uzasadniona, o tyle w obecnych czasach już niekoniecznie: pracujemy w ogrzewanych pomieszczeniach, jeździmy samochodem albo autobusem, w domu mamy ciepło… nie ma potrzeby więc przyjmować więcej kalorii.

Dodatkowo, zimą zwykle jesteśmy mniej aktywni fizycznie, dlatego lepiej unikać słodyczy i podjadania, bo wiosną może być nam trudno zrzucić zbędne kilogramy.

Sklepowe słodycze oraz tradycyjne ciasta z białej mąki, cukru i margaryny możemy zastąpić:

  • koktajlami owocowymi (szczególnie słodkie są te z bananami lub mango),
  • domowymi wypiekami na bazie mąki pełnoziarnistej, miodu i orzechów,
  • rozgrzewającymi napojami z przyprawami korzennymi, miodem i sokiem z pomarańczy.

Dieta w czasie zimy - słodycze

Pamiętaj o nawodnieniu

Wbrew pozorom zimą znacznie łatwiej się odwodnić niż latem. Jest to spowodowane tym, że w ciepłe i upalne dni często odczuwamy pragnienie. Natomiast gdy robi się chłodniej, rzadziej sięgamy po wodę, bo możemy nie czuć takiej potrzeby, a jeśli już, to pewnie chętniej pijemy herbatę czy kawę. Tymczasem picie wody zimą jest równie ważne jak latem i lepiej pić wodę o temperaturze pokojowej, a nie zimną.

Dieta w czasie zimy - picie wody

Powyższe wskazówki można wprowadzać do swojej diety stopniowo – nagła rewolucja kulinarna może być trudna do przeprowadzenia. Naprawdę warto zwrócić uwagę na wymienione wyżej produkty, spożywać jak najwięcej warzyw, owoców, roślin strączkowych, kasz, świeżych soków i koktajli.

Zapewni nam to zdrowy i silny organizm, który bez problemu obroni się przed wirusami i bakteriami, będziemy pełni energii i nawet nie odczujemy negatywnych skutków zimowej aury.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Natalia Stós Natalia Stós [+ info]

Natalia Stós - autorka bloga Naturalnie Niebanalnie, miłośniczka zdrowego i naturalnego stylu życia. Uważa, że człowiek nie może żyć w oderwaniu od natury, ponieważ jest jej częścią. To właśnie ona najlepiej wie, co jest dobre dla naszego organizmu i zdrowia, dlatego tak ważne jest, aby nie eliminować jej z naszego życia. Mimo, iż we współczesnym świecie życie w zgodzie z naturą może wydawać się trudne, na swoim blogu pokazuje, że można to zrobić w sposób przyjemny i skuteczny. Dzieli się swoją wiedzą, aby pomóc Czytelnikom lepiej zrozumieć swój organizm oraz jego powiązania ze środowiskiem naturalnym. Na blogu można znaleźć mnóstwo porad z zakresu profilaktyki, dietetyki, ziołolecznictwa i medycyny naturalnej.

Zobacz również