Witamina B12 - objawy i przyczyny niedoboru

Witamina B12 wpływa na szybkość uczenia się, poprawia odporność naszego organizmu i zapobiega powstawaniu anemii. Jak rozpoznać jej niedobory i dlaczego są tak bardzo niebezpieczne?

Witamina B12 - objawy i przyczyny niedoboru

Dieta oparta o zdrowe odżywianie powinna być bogata we wszystkie składniki odżywcze, spośród których bardzo ważną rolę pełni m.in. witamina B12. Jej niedobory mogą poważnie wpływać na nasze zdrowie i być przyczyną wielu dolegliwości oraz poważnych chorób. Jak rozpoznać, że właśnie tej witaminy nam brakuje i jakie mogą być tego konsekwencje?

Jakie funkcje pełni witamina B12 w organizmie?

Witamina B12 (kobalamina) to jedna z witamin z grupy B, zaliczana do rozpuszczalnych w wodzie. Jej główną funkcją w organizmie jest regulacja produkcji czerwonych ciałek krwi (erytrocytów) oraz udział w procesie syntezy kwasów nukleinowych w komórkach (m.in. szpiku kostnego).

Ponadto, jest też bardzo ważnym składnikiem wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie naszego układu nerwowego – pełni funkcję ochronną dla neuroprzekaźników i komórek nerwowych, poprzez udział w tworzeniu ich otoczki mielinowej.

Kobalamina odgrywa więc ogromną rolę w zapewnieniu równowagi psychicznej naszego organizmu: wpływa na regulowanie hormonów, utrzymuje nasz dobry nastrój, pomaga w koncentracji i wzmaga zdolność uczenia się, a nawet kontroluje apetyt.

Spośród innych zadań tej witaminy można również wymienić wspomaganie prawidłowego rozwoju układu kostnego, podwyższanie odporności organizmu czy po prostu zapewnienie odpowiedniej dawki energii każdego dnia.

Witamina-B12-objawy-i-przyczyny-niedoboru - energia a wit. B12

Przyczyny niedoboru witaminy B12

Niedobór witaminy B12 najczęściej kojarzony jest z osobami, które nie jedzą mięsa. Wegetarianie i weganie z pewnością należą do grupy największego ryzyka, jednak nie tylko oni.

Na niedobory tej witaminy narażone są również osoby starsze – przyswajalność witaminy B12 zmniejsza się wraz z wiekiem.

Warto również pamiętać, że im niższa zawartość żelaza i witaminy B6 w naszej diecie, tym przyswajalność kobalaminy również będzie mniejsza.

Niedobór witaminy B12 – objawy

Brak odpowiedniej ilości wit. B12 w naszej diecie najczęściej kojarzony jest z niedokrwistością, która z kolei uwidacznia się m.in. poprzez uczucie ciągłego zmęczenia i spadek odporności.

Niedobór tej witaminy może doprowadzić do wielu innych, niebezpiecznych powikłań na tle neurologicznym i psychiatrycznym. Z powodu dość „uniwersalnych” objawów, nie zawsze łatwo rozpoznać, że przyczyna danej choroby tkwi właśnie w niedostatecznej podaży witaminy B12.

Inne objawy niedoboru witaminy B12 to:

  • pogorszenie samopoczucia,
  • zmienność nastrojów,
  • otępienie i apatia,
  • depresja,
  • notoryczne zmęczenie,
  • zaburzenia hormonalne ujawniające się np. poprzez nieregularne miesiączki,
  • zaburzenia trawienia objawiające się np. poprzez częste wymioty i biegunki,
  • problemy skórne,
  • zawroty głowy,
  • palpitacje serca i spłycone oddychanie,
  • osłabione czucie w palcach,
  • osłabienie mięśni ramion i nóg mogące ujawniać się poprzez ich drętwienie lub uczucie mrowienia,
  • u osób starszych: obniżenie sprawności umysłowej, uczucie dezorientacji, występowanie psychoz i urojeń.Witamina B12 - objawy i przyczyny niedoboru - zmęczenie

Dieta bogata w witaminę B12

Najlepszym źródłem kobalaminy w diecie jest mięso – jej największe ilości zawiera szczególnie wątróbka (wołowa, wieprzowa, drobiowa). Dobrym źródłem kobalaminy są również ryby (np. makrela, sardynki, śledź) i owoce morza (np. małże, ostrygi).

Osoby będące na diecie wegańskiej bądź wegetariańskiej powinny zadbać o odpowiednią suplementację tej witaminy. Dawka powinna zostać ustalona na podstawie wizyty u lekarza, gdyż nie tylko niedobór wit. B12 jest szkodliwy dla zdrowia – jej nadmiar jest również możliwy, choć zdarza się dość rzadko.

Witamina B12 - objawy i przyczyny niedoboru - żywność

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również