Uszczelka pod głowicą - objawy uszkodzenia

Masz podejrzenia, że uszkodzona została uszczelka pod głowicą? Objawy są podobne do wielu innych usterek i awarii. Upewnij się, zanim zaczniesz panikować.

Uszczelka pod głowicą - objawy uszkodzenia
Uszczelka pod głowicą - objawy uszkodzenia nie zawsze są proste do zdiagnozowania.

Uszkodzona uszczelka pod głowicą – objawy związane z tą awarią są powodem do paniki wielu kierowców. Powodem jest bardzo kosztowna i wymagająca zaawansowanych prac naprawa. Zanim jednak zrobi się nam duszno po przeczytaniu kilku postów na forum motoryzacyjnym – upewnijmy się, czy objawy wskazują na pewno na tę awarię.

Uszczelka pod głowicą – przyczyny awarii

Do przepalenia uszczelki pod głowicą może dojść w wyniku kilku czynników. Najczęściej dochodzi do niej w sytuacji przegrzania silnika. Jest to konsekwencją niesprawnego układu chłodzenia jednostki napędowej. Przyczyną może być również np. awaria wtryskiwaczy (zbyt wysoka temperatura spalania), spalanie stukowe (zła regulacja składu mieszanki w silniku benzynowym), a także niepoprawnie skalibrowana instalacja LPG.

Dowiedz się więcej: Instalacja LPG – czy to się opłaca? >>

Istnieją również inne okoliczności, w których zostanie przepalona uszczelka pod głowicą. Objawy najbardziej „spektakularne” związane są z usterką układu chłodzenia lub stosowania wody w miejsce płynu. Wówczas będziemy świadkami kłębów białego dymu wydzielających się spod maski lub z rury wydechowej. Z kolei przegrzania stukowego nie da się zaobserwować. Do przepalenia uszczelki w wyniku tej przyczyny dochodzi bardzo powoli.

Skutek jednak pozostaje wciąż ten sam – przepalona uszczelka pod głowicą. Objawy jednak są podobne dla wielu innych usterek, a nawet związane są z naturalnym zachowaniem w pełni sprawnego auta. Zanim zrobi się nam słabo, upewnijmy się, czy rzeczywiście czeka nas zaawansowana i kosztowna naprawa.

Uszkodzona uszczelka pod głowicą – objawy

Do najczęstszych objawów należy wydzielanie się kłębów białego dymu spod maski lub z tyłu pojazdu. Może być on również związany z naturalnymi zachowaniami auta. Niektóre samochody wyposażone w filtr cząsteczek stałych, kopcą na biało w momencie wypalania się zanieczyszczeń. Do takiej sytuacji może dojść również np. w momencie odpalania zimnego Diesla w mroźne dni.

Przepalona uszczelka pod głowicą największe objawy daje również w układzie chłodzenia. W celu wykonania prawidłowej diagnostyki, należy zajrzeć do zbiornika wyrównawczego. Jeżeli zauważamy przedmuchy, tzn. widzimy bąble powietrza w płynie lub chłodziwo wyrzucane jest na zewnątrz – może być to przesłanką awarii uszczelki pod głowicą. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na to, czy w płynie widoczne są tłuste plamy z oleju oraz czy pod wlewem zbiera się tłusta substancja – tzw. „majonez”.

Dowiedz się więcej: Jak odpowietrzyć hamulce >>

Pęknięcie głowicy – objawy

Kosztowna i wymagająca specjalistycznej wiedzy naprawa będzie konieczna, gdy zdiagnozowane zostanie pęknięcie głowicy. Objawy są bardzo podobne, jak w przypadku przepalenia uszczelki – z tą różnicą, że w przypadku uszkodzenia samej głowicy, płyn chłodniczy będzie wyciekał na zewnątrz. Może również dostawać się do samego silnika – taką okoliczność rozpoznamy po obecności kropelek chłodziwa na bagnecie od oleju.

Niezależnie od tego, czy podejrzewamy przepalenie uszczelki pod głowicą czy pęknięcie głowicy, należy jak najszybciej udać się do serwisu samochodowego. Najlepszym wyjściem jest odholowanie pojazdu, ponieważ każde jego użytkowanie może doprowadzić do jeszcze większych uszkodzeń – np. uszkodzić tłoki.

Natomiast jeżeli w trakcie jazdy zapali się kontrolka układu chłodniczego lub silnik rozgrzeje się powyżej zalecanej temperatury, należy natychmiast przerwać dalszą jazdę, by nie doprowadzić do przepalenia uszczelki.

Uszczelka pod głowicą – objawy nie zawsze z nią związane

Powyższe kwestie nie zawsze świadczą o tym, że została przepalona uszczelka pod głowicą. Objawy są podobne w przypadku np. uszkodzonego zaworu EGR. Gdy ulegnie rozszczelnieniu, spaliny dostaną się do układu chłodzenia. W efekcie zaobserwujemy charakterystyczne bąblowanie oraz tłuste plamy oleju w płynie.

Wymiana uszczelki pod głowicą

Jak zostało już wspomniane, wymiana uszczelki pod głowicą wiąże się z kosztownymi i zaawansowanymi pracami naprawczymi. Warto zadbać o to, by mechanik wykonał planowanie głowicy, która zawsze się odkształci po wyjęciu. Dobrą praktyką jest również przeczyszczenie wężyków w układzie chłodzenia, w którym w trakcie awarii zaczyna zalegać olej. Zmniejsza on przepustowość przewodów, a tym samym obniża jego sprawność.

Przepalona uszczelka pod głowicą daje objawy, które są bardzo charakterystyczne – chociaż nie zawsze wskazują na wystąpienie tej awarii. Jeżeli mamy podejrzenia wystąpienia takiej okoliczności, najlepiej udać się do serwisu samochodowego, który zdiagnozuje problem. Szanujący się warsztat powinien m.in. dysponować sprzętem do pomiaru kompresji silnika czy analizatorem spalin. Należy przede wszystkim pamiętać o tym, by usunąć nie tylko skutki awarii, ale znaleźć również jej przyczyny. Pozwoli nam to uniknąć ponownej naprawy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również