Skuteczne panowanie nad emocjami - najlepsze sposoby

Panowanie nad emocjami może uchronić Cię przed wieloma nieprzyjemnymi sytuacjami. Poznaj skuteczne techniki na opanowanie silnych emocji.

Skuteczne panowanie nad emocjami - najlepsze sposoby
Panowanie nad emocjami a techniki relaksacyjne.

Gdyby panowanie nad emocjami było proste, na świecie byłoby mniej kłótni i więcej uśmiechniętych ludzi. To właśnie intensywne emocje sprawiają, że wybuchamy – mówimy i robimy rzeczy, których potem żałujemy. Dlatego warto nauczyć się nad nimi panować. Jak? Spróbujmy znaleźć odpowiedź na to pytanie.

O emocjach słów kilka

Emocje powstają w naszych wnętrzach – są wypadkową okoliczności, w jakich się znajdujemy i ich indywidualnych interpretacji. Dlatego mamy na nie realny wpływ. Emocje możemy tłumić i intensyfikować, a także usuwać – choć wymaga to wprawy. Sprawdźmy kilka sztuczek, które sprawią, że panowanie nad emocjami nie będzie już dla nas problemem!

Panowanie nad emocjami – poziom podstawowy

W panowaniu nad emocjami mogą nam pomóc między innymi proste techniki relaksacyjne. Sprawdzają się zawsze wtedy, kiedy potrzebujemy się wyciszyć, odizolować czy uspokoić.

Bardzo dobre efekty przynoszą min. ćwiczenia oddechowe.  Zamknięcie oczu i kilka głębokich wdechów to najprostszy i najszybszy sposób na zmniejszenie poziomu stresu, opanowanie gniewu czy uśpienie strachu. Ćwiczenie to daje nam też czas np. na przemyślenie czegoś lub podjęcie ważnej decyzji.

Instynktownie…

Równie banalne co ćwiczenia oddechowe są drobne formy aktywności fizycznej, mające na celu uwolnienie emocji. Kojarzymy je jako odruchy bezwarunkowe, z których dobrodziejstwa częściej korzystaliśmy w dzieciństwie, niż dorosłym życiu.

Zaliczamy do nich min. tupanie nogami czy stukanie palcami w stół (a także, niestety: obgryzanie paznokci). Aktywności te dają ujście nagromadzonej w naszym wnętrzu energii i pozwalają na zmniejszenie emocji do bezpiecznego poziomu.

Panowanie nad emocjami – własne sposoby

Każdy człowiek może także panować nad emocjami w indywidualny sposób. Są osoby, którym w redukcji stresu pomaga muzyka relaksacyjna lub inna, z ulubionego gatunku.

Niektórzy uwalniają emocje takie jak gniew czy strach uprawiając sport, czytając książki czy rysując. Najlepiej jednak znaleźć własny sposób na panowanie nad emocjami – im bardziej uniwersalny, tym lepiej.

Dowiedz się więcej: Sposoby na stres – kolorowanki dla dorosłych >>

Zapobiegawczo

Abyśmy nie musieli panować nad emocjami zbyt często, powinniśmy unikać  ich nadmiaru. Dlatego, w miarę możliwości usuńmy ze swojego życia bodźce, budzące w nas konkretne emocje lub nauczmy się je inaczej interpretować (względnie: ignorować).

Jeśli np. wychodzimy z domu o 6:30 i notorycznie irytuje nas wścibska sąsiadka wypytująca o nasze życie prywatne, wychodźmy kilkanaście minut wcześniej – tak, by jej nie spotykać i się niepotrzebnie nie denerwować.

Sprytna sztuczka na opanowanie emocji

Gdy targają nami silne emocje, powinniśmy je przede wszystkim zaakceptować. Odrzucając je, skłaniamy umysł do wewnętrznej walki, przez co jeszcze trudniej nam się uspokoić i np. podjąć sensowne negocjacje.

Po zaakceptowaniu emocji, możemy zastosować pewien trik – zintensyfikować je do granicy absurdu. Przykład? Widzimy na ulicy podejrzanych typów. Boimy się, że mogą nas zaczepiać. Akceptujemy ten fakt. Wyobrażamy sobie, że nie tylko nas zaczepiają, ale i biją, aby okraść, przez co lądujemy w szpitalu. Nasz mózg automatycznie uznaje nasze obawy za niedorzeczne, przez co usuwa pierwotne uczucie strachu. Proste, prawda? Uwaga! Technika wymaga ćwiczeń.

W skutecznym panowaniu nad emocjami pomagają rzeczy proste – jak ćwiczenia oddechowe czy naturalne odruchy uwalniające od napięcia. Do walki ze stresem i gniewem można też użyć muzyki relaksacyjnej czy zdecydować się na uprawianie sportu. Warto też unikać sytuacji, które nas stresują i denerwują oraz akceptować emocje i wzmacniać je aż do przesady – to naprawdę pomaga się z nimi uporać.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Sylwia Łysak Sylwia Łysak [+ info]

Prywatnie – mama energicznego dwulatka i przyszła żona muzykującego kucharza. Zadeklarowana ateistka o kontrowersyjnych poglądach, wierząca w astrologię i neurolingwistyczne programowanie. Artystyczna dusza uwielbiająca muzykę, poezję, film i design. Zawodowo - copywriter, redaktor internetowy, specjalista SEO i doradca e-marketingowy z pięcioletnim doświadczeniem.

Zobacz również