Recenzja z jazdy testowej Fiat 500

Niesamowite wrażenia, powiew świeżości, równo pracujący silnik… Miejska moc w niewielkim opakowaniu. Oto wrażenia z jazdy testowej Fiat 500.

Recenzja z jazdy testowej Fiat 500
Fiat 500 - prezentacja na targach samochodowych.

Poznaj wnętrze „Pięćsetki”

Recenzję z jazdy testowej Fiat 500 rozpoczniemy od analizy wnętrza pojazdu. Karoseria auta zdecydowanie przyciąga uwagę. Ten samochód zdecydowanie czaruje swoim wyglądem. Piękne światła przednie, niewielki grill z przodu, ładny kształt podkreślający tradycje tego auta to niewątpliwe jego atuty. W ofercie pojawiły się także, wraz z odnowieniem designy modelu, nowe kolory lakierów  i zmienione reflektory wyposażone z taśmę świateł LED do jazdy dziennej.

Wsiadając do Fiata 500 uwagę zwraca przede wszystkim przyjazne wnętrze auta. Wzrok cieszy wysoki poziom estetyki: chromowane elementy, dwukolorowe siedzenia, zaokrąglone elementy sterowania czy deska rozdzielcza współgrająca kolorystycznie z barwą nadwozia. Wnętrze samochodu to również nawiązanie do panujących w modzie trendów – zastosowane tu wzory i materiały wykorzystywane są powszechnie na najmodniejszych pokazach modowych. Dlatego też zastosował liczne schowki i dodatki typu dozowniki zapachów.

Mnie szczególnie przypały do gustu okrągły cyfrowy zegar oraz okrągłe przyciski do elektrycznego sterowania szybami. Niezwykle wygodnym rozwiązaniem, wbrew pozorom nie tak powszechnym, jest miejsce na smartphone mieszczone w zasięgu ręki w okolicach drążka zmiany biegów – ten detal sprawia, że nie zostawia się telefonu w torebce, na siedzeniu czy w kieszeni, przez co zawsze bezpiecznie można po niego sięgnąć w trakcie jazdy. W zasięgu ręki zaprojektowano także uchwyty na napoje, które pomieszczą półlitrową butelkę.

Recenzja z jazdy testowej Fiat500 - deska rozdzielcza

Deska rozdzielcza Fiata 500.

Udogodnienia dla użytkownika

Pięćsetka jest nie tylko piękna i stylowa, ale również funkcjonalna. Na desce rozdzielczej znajdziesz:

  • zamykany schowek,
  • tunel środkowy z portami USB,
  • wygodny uchwyt na kubek.

Niewątpliwe wrażenie zrobił na mnie cyfrowy zegar. Na czytelnym wyświetlaczu prezentowane są najważniejsze parametry pracy samochodu, jak: prędkość, temperatura, wskazania obrotomierza, informacje na temat biegów i sugestią wyboru najwłaściwszego, przejechana odległość, średnie zużycie paliwa itp. Na nim także wyświetlają się informacje związane z wykorzystanym trybem jazy (normalnym i sport) oraz wskaźniki turbo i eco. Jasno pokazują dynamikę jazdy czy jak ekonomicznie się jedzie zachęcając do jazdy optymalnej dla środowiska naturalnego (zmniejszony pobór benzyny i najniższa emisja CO2).

W trakcie  jazdy testowej Fiat 500 korzystałam z modelu wyposażonego w dotykowy wyświetlacz z nawigacją TomTom– to udogodnienie dostępne jest w płatnej opcji. Pozwala ono dodatkowo na swobodne zarządzanie wszystkimi znajdującymi się w aucie urządzeniami multimedialnymi, także tymi przenośnymi.

Fiat 500 to samochód mały – może pomieścić kierowcę i 3 pasażerów. Miejsca dla kierowcy i przedniego pasażera jest wystarczająco dużo – przynajmniej dla osób o niewielkim wzroście – moje 160 cm czuło się w nim doskonale. W recenzji z jazdy testowej Fiatem 500 trudno nie wspomnieć także o minusach – z tyłu kanapa już tak bardzo nie zachęca – po prostu jest tu dość ciasno, chociaż przy stosunkowo krótkich, miejskich podróżach nie powinno to sprawiać nikomu problemu.

Bez wątpienia jego zaletą nie jest bagażnik – 185 litrów pojemności sprawdzi się na zakupy, ale o dwutygodniowej wycieczce z rodziną można zapomnieć (chyba, że planujesz wziąć przyczepkę lub duży, dodatkowy bagażnik).

Mnie osobiście zaskoczył układ pedałów – wydają się być ustawione w taki sposób, aby ułatwić prowadzenie paniom, które ubrały buty na wysokich obcasach – zatem jest to wspaniałe auto dla elegantek – teraz nie trzeba do kierowania zmieniać obuwia.

Z kolei nie podoba mi się miejsce zamocowania lusterka wstecznego – według mnie ogranicza widoczność przez przednią szybę. Ta cecha jednak nie powinna dziwić – przy tak niewielkim pojeździe lusterko wsteczne będzie zajmować procentowo dużo miejsca.

Bezpieczeństwo

Pięćsetka to nie tylko funkcjonalność. W ramach recenzji z jazdy testowej Fiatem 500 odniesiemy się także do względów bezpieczeństwa.  wysoki jego poziom potwierdza otrzymanie 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Jakie elementy gwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa w aucie? Jest ich co najmniej kilka. Najważniejsze z nich to 7 poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtyny powietrzne, poduszka chroniąca kolana kierowcy). Fiat 500 jako jedyny w swojej klasie posiada je w wyposażeniu seryjnym. Ponadto auto wyposażono w nadwozie z wytrzymałej na zgniecenia stali oraz kabinę pasażerską wzbogaconą o mechanizm kontrolujący strefy zgniotu.

Działanie mechanizmów wspomagających bezpieczną jazdę uzupełniają też dodatkowe rozwiązania. Wśród nich wymienić należy: urządzenie Hazard – pozwalające na automatyczne uruchomienie świateł awaryjnych w trakcie hamowania, a także standardowo stosowane zaczepy Isofix do fotelików dziecięcych.

Fiat 500 to samochód dość wysoki i krótki zarazem. Tę budowę czuje się szczególnie podczas bocznych podmuchów wiatru.

To jedziemy!

W trakcie tworzenia recenzji z jazdy testowej  Fiat 500 korzystałam z modelu wyposażonego w silnik benzynowy typu twinair o mocy 105kM. Ten samochód gwarantuje żwawą jazdę po mieście oraz niezwykle wygodne parkowanie. Porusza się sprawnie po drogach w obszarze zabudowanym, łatwo przyśpiesza. Jest bardzo elastyczny – nie trzeba często zmieniać biegów – na drugim biegu rozpędzi się nawet do 75 km/h. Przy parkowaniu tylko trzeba uważać na zbyt głęboki wjazd przy wysokich krawężnikach z powodu niskiego zwisu z przodu (można się zawiesić).

Recenzcja-z-jazdy-testowej-Fiat-500

Fiat 500 – wersja trzydrzwiowa.

Nie przypadł mi do gustu system stop and start, który odpowiedzialny jest za obniżenie zużycia paliwa. Generalnie działa trochę zbyt leniwie, tj. samochód wolno zbiera się do jazdy w sytuacji ruszania na światłach – ten element będzie przeszkadzał szczególnie tym, którzy lubią dynamikę i szybki start. Samochodem jeździłam jedynie z pasażerem – mogę powiedzieć, że 105 koni mechanicznych zdecydowanie wystarcza do jazdy z przyjemnością po mieście.

Fiat 500 jest stosunkowo oszczędny w zakresie zużycia paliwa – w obszarze zabudowanym pali 7-8 litrów, poza nawet 4 litry. Sprawia to, że przy baku mieszczącym 35 litrów benzyny, trzeba go tankować co mniej więcej 500 km.

Moje wrażenia po jeździe Fiatem 500

Podsumowując jazda testowa Fiatem 500 pozwala odkryć szeroką listę zalet samochodu. Ten mały, zwrotny i bezpieczny samochód jest godną uwagi propozycją na rynku motoryzacyjnym. Doskonały do miasta i w okolica podmiejskie. Nie sprawia problemów przy parkowaniu. Pełna wersja wyposażona w nawigację pozwala doskonale czuć się nawet na nieznanej trasie. W mieście dynamiczny i zwrotny. Na dłuższych trasach oferuje niskie spalanie.

Na komfort podróżowania wpływa też poczucie bezpieczeństwa kreowane m.in. przez 7 poduszek powietrznych czy dwustopniowe wspomaganie kierownicy DualDrive. Spora ilość nowoczesnych rozwiązań również powoduje, że recenzja z jazdy testowej Fiat 500 wypada pozytywnie.

Zostając posiadaczem Fiata 500 możemy być pewni, że nabywamy wygodę i bezpieczeństwo, a w pakiecie otrzymujemy prawdziwie włoską, wysublimowaną stylistykę rzucającą się w oczy. Wygląd zewnętrzny zdecydowanie zasługuje na wyróżnienie. Tym bardziej, że niektóre jego elementy, jak chociażby zaznaczona linia boczna o delikatnym zakończeniu z przodu auta, wskazują na trwałość konstrukcji, a także na dynamikę nadwozia.

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Urszula Stanisławska-Hunek Urszula Stanisławska-Hunek [+ info]

Politolog i dziennikarka stale poszukująca w życiu smaku. Podchodząca do życia z dystansem i lekkim przymrużeniem oka. Miłośniczka sportów zimowych i tenisa ziemnego. Stale poszukująca nowych rozwiązań, które pozwalają czynić życie łatwiejszym i przyjemniejszym. Z rozwagą podchodząca do finansów – także tych domowych. Specjalizuje się w sprawach związanych z branżą nieruchomości i budownictwa. Jej wielką pasją są podróże – te dalekie i bliskie.

Zobacz również