Prawa pasażera bez tajemnic: odwołany lub opóźniony lot

Opóźniony lot lot to nic przyjemnego! W takiej sytuacji dobrze jest znać swoje prawa, aby ewentualnie domagać się odszkodowania.

Prawa pasażera bez tajemnic: odwołany lub opóźniony lot

Podróże kształcą, umożliwiają poznawanie nowych kultur i miejsc, a także pozwalają na oderwanie się od codziennych zajęć. Atrakcyjne ceny i nowe połączenia lotnicze oraz możliwość szybkiego przemieszczania się powodują, że za środek transportu coraz częściej wybieramy samolot.

Czasami zdarzyć się jednak mogą nieprzyjemne sytuacje, do których z pewnością można zaliczyć odwołany lub opóźniony lot. Czy w takiej sytuacji przysługuje nam rekompensata finansowa w postaci odszkodowania?

Prawa pasażera linii lotniczych

W przypadku opóźnionego lotu lub jego anulacji należy kierować się wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu dotyczącym praw pasażerów linii lotniczych (WE nr 261/2004 – sprawdź tutaj) obowiązującym na terenie Unii Europejskiej, a właściwie na europejskiej przestrzeni powietrznej.

Odwołany lub opóźniony lot – poznaj swoje prawa

Jeżeli minęły 2 godziny od momentu odwołania lub opóźnienia lotu, wówczas przewoźnik powinien wręczyć nam pisemną informację o prawach pasażera. Jeżeli z jakiegoś powodu tego nie zrobi – sami powinniśmy upomnieć się o taki dokument.

Ponadto, niezależnie od okoliczności, w przypadku znacznego opóźnienia lotu lub jego odwołania, przewoźnik powinien nam zapewnić odpowiednią opiekę.

Polega ona na otrzymaniu posiłków oraz napojów (ich liczba uzależniona jest od czasu oczekiwania pasażera na lot), możliwości skorzystania z dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych lub możliwości wysłania dwóch wiadomości e-mail. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, przewoźnik powinien również zaopiekować się pasażerami poprzez zorganizowanie im zakwaterowania i transportu do hotelu.

Dowiedz się więcej: Lot samolotem – jak spakować kosmetyczkę do bagażu podręcznego? >>

Odszkodowanie za opóźniony lot

W przypadku opóźnienia lotu wynoszącego co najmniej 2 godziny, mamy również prawo do ubiegania się o finansową rekompensatę. Wysokość odszkodowania za opóźniony lot wynosi od 250 EUR do 600 EUR – uzależniona jest od czasu opóźnienia i odległości planowanego przelotu.

Warto wiedzieć: Jeżeli przewoźnik zaproponuje nam lot zastępczy, który nie różni się zbytnio od pierwotnego planu, wówczas wysokość odszkodowania może zostać obniżona o połowę.

Ile wyniesie wysokość odszkodowania za opóźniony lot?

  • 250 EUR (loty do 1 500 km) –opóźnienie o 2 godziny lub więcej;
  • 400 EUR (loty wewnątrzwspólnotowe dłuższe niż 1 500 km lub inne loty od 1 500 km do 3 500 km) – opóźnienie o 3 godziny lub więcej;
  • 600 EUR (loty dłuższe niż 3 500 km)opóźnienie o 4 godziny lub więcej.

Uwaga! Odszkodowanie nie dotyczy opóźnień spowodowanych sytuacją nadzwyczajną, na które linie lotnicze nie mają wpływu np. w przypadku zagrożenia terrorystycznego, strajku czy złych warunków atmosferycznych.

Odszkodowanie za odwołany lot

Podobnie, jak w przypadku opóźnionego lotu, również w wyniku anulacji lotu możemy starać się o rekompensatę pieniężną w wysokości od 250 EUR do 600 EUR (ta również uzależniona jest od odległości planowanego przelotu).

Warto wiedzieć: Odszkodowanie nie dotyczy odwołań spowodowanych sytuacją nadzwyczajną, jednak w takim przypadku przewoźnik musi:

  • zapewnić pasażerom zwrot kosztów za bilet (kwota całkowita lub kwota za niewykorzystaną część biletu)
  • lub jak najszybciej zapewnić alternatywny transport do planowanego celu podróży
  • lub umożliwić dogodną rezerwację lotu w innym terminie.

Ile wyniesie wysokość odszkodowania za odwołany  lot?

  • 250 EUR (loty do 1 500 km);
  • 400 EUR (loty wewnątrzwspólnotowe dłuższe niż 1 500 km lub inne loty od 1 500 km do 3 500 km);
  • 600 EUR (loty dłuższe niż 3 500 km).

Uwaga! Odszkodowanie za odwołany lot nie dotyczy osób, których o anulacji lotu poinformowano z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem.

Powyższe kwoty odszkodowania mogą zostać pomniejszone o 50%, jeżeli zaproponowany przez przewoźnika lot alternatywny nie przekracza planowanego czasu przylotu dla pierwotnie zaplanowanego lotu:

  • o 2 godziny (loty do 1 500 km);
  • o 3 godziny (loty wewnątrzwspólnotowe dłuższe niż 1 500 km lub inne loty od 1 500 km do 3 500 km);
  • o 4 godziny (loty dłuższe niż 3 500 km).

Czy można się ubiegać o odszkodowanie w przypadku lotów łączonych?

Wszystko zależy tutaj od opóźnienia całkowitego odnoszącego się do lotniska początkowego i końcowego widniejącego na bilecie.

  • Jeżeli zakupiliśmy bilety łączone dokonane na jednej rezerwacji – przeloty i związane z nimi opóźnienia lub odwołania również będą traktowane w sposób łączny.
  • Jeżeli zakupiliśmy bilety łączone dokonane na oddzielnych rezerwacjach u tego samego lub u różnych przewoźników – każdy lot będzie rozpatrywany jako osobna podróż.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również