Piszczące klocki hamulcowe - co się dzieje?

Klocki hamulcowe są elementem odpowiadającym za bezpieczeństwo jazdy. Niekiedy jednak słyszymy pisk podczas hamowania. Może to oznaczać konieczność naprawy układu hamowania.

Piszczące klocki hamulcowe - co się dzieje?

Klocki hamulcowe odpowiadają w znacznym stopniu za bezpieczeństwo jazdy. Wraz tarczami, zaciskami oraz płynem hamulcowym tworzą układ hamowania. Jego sprawność jest decydująca w kryzysowych sytuacjach. Jeżeli hamowaniu towarzyszy pisk, może to oznaczać konieczność udania się do warsztatu lub serwisu.

Zasada działania klocków hamulcowych

Układ hamowania współtworzony jest zarówno przez płyn hamulcowy, klocki oraz tarcze hamulcowe. Zjawisko hamowania wywołane jest zaciskaniem się klocków na tarczach, w czym pomaga płyn w układzie. O sprawności tego działania decyduje stan wszystkich elementów. Wydobywający się pisk może wskazywać na nadmierne wyeksploatowanie któregoś z nich.

Pisk podczas hamowania – przyczyny

Pisk towarzyszący hamowaniu może wynikać z wad układu hamowania. Najczęściej powodowany jest przez następujące czynniki:

  • Zły stan zacisku hamulca – nadmierne nagromadzenie brudu, brak smarowania czy zakrzywienie powodują, że klocki nie zaciskają się na tarczy hamulcowej tak, jak powinny. Wpływa to negatywnie na sprawność całego układu.
  • Zużyte tarcze hamulcowe – jest to część, która wolniej się zużywa, niż klocki. Zdarza się, że dochodzi do sytuacji w której klocki hamulcowe pracują na częściowo zużytej tarczy. Zaczepiając o rant dochodzi do drgań, co objawia się w postaci pisku.
  • Wyeksploatowana wkładka antywibracyjna – między klockiem a tarczą hamulcową znajduje się wkładka antywibracyjna, eliminująca drgania podczas zatrzymywania auta.

Wymiana klocków hamulcowych

Mając na uwadze, że na hamowanie wpływa znacznie więcej elementów, niż klocki hamulcowe, podczas ich wymiany należy zadbać o przegląd pozostałych części. W szczególności dotyczy to takich części, jak tarcze hamulcowe, zaciski oraz wkładka antywibracyjna. Sprawne elementy nie generują pisków, zatem gdy je usłyszymy – udajmy się do warsztatu. Nie ma co liczyć na to, że same ustaną.

Dowiedz się więcej: Jak odpowietrzyć hamulce >>

Klocki hamulcowe – piski wynikające z konstrukcji

Może się okazać, że klocki hamulcowe piszczą z powodu wad konstrukcyjnych auta. Ten problem jest szczególnie nagminny w niektórych modelach (np. Peugeot 206). Piszczenie towarzyszy również niektórym modelom klocków hamulcowych – nawet w sprawnych układach.

Klocki hamulcowe są ważnym elementem odpowiadającym za bezpieczeństwo jazdy. Wydobywające się piski mogą świadczyć o nadmiernym zużyciu którejś części całego układu hamowania. Przyczyny mogą być również konstrukcyjne.

Niemniej, jeżeli usłyszymy taki dźwięk, należy niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego. Problem sam nie ustanie, a może być tragiczny w swoich konsekwencjach – jeżeli przyczyna tkwi w stanie technicznym tarczy lub klocków hamulcowych, wkładki antywibracyjnej lub zacisków.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również