Joga śmiechu - co to takiego?

Joga śmiechu staje się coraz bardziej popularna. Sprawdź, co się kryje za tą wdzięczną nazwą i czy warto zainteresować się tym rodzajem aktywności.

Joga śmiechu - co to takiego?
Joga śmiechu to ćwiczenia, które uczą prawdziwego, szczerego śmiechu.

Joga śmiechu to po prostu gimnastyka. Gimnastyka, która łączy specjalne ćwiczenia wywołujące śmiech z ćwiczeniami oddechowymi. Idea wspólnego śmiania narodziła się w roku 1995 w Indiach.

Joga śmiechu – na czym polega?

Joga śmiechu, najkrócej mówiąc, polega na tym, by uczyć się śmiać – ale tak szczerze, głośno i długo. Każdy zapewne zgodzi się z tym, że w miarę dorastania, śmiejemy się coraz rzadziej. Jest to w pewnym stopniu zrozumiałe, dorosłość niesie przecież ze sobą nowe wyzwania, a często i problemy, które niejako „kradną” powody do śmiechu. A nawet jeśli te powody są, to dorośli zazwyczaj śmieją się cicho i krótko, tak jakby inaczej nie wypadało.

Dowiedz się więcej: 7 błędów w radzeniu sobie ze stresem >>

A nie jest przecież tajemnicą, że śmiech to zdrowie. Dlaczego tak mówimy? Jak wpływa na nas śmiech?

  • Poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego,
  • Wentyluje płuca,
  • Dotlenia mózg, a dotleniony mózg wytwarza więcej endorfin uważanych za naturalne substancje przeciwzapalne,
  • Wzmacnia odporność organizmu, gdyż zwiększa produkcję limfocytów T, które niszczą wirusy,
  • Redukuje poziom hormonów stresu, takich jak kortyzol i adrenalina,
  • Rozładowuje stres, łagodzi objawy depresji,
  • Poprawia nastrój, dodaje sporą dawkę pozytywnej energii,
  • Uaktywnia pracę mięśni (i nie chodzi tylko o mięśnie twarzy) – podczas szczerego, głośnego śmiechu pracuję też mięśnie przepony, brzucha czy ramion,
  • Sprawia, że jesteśmy korzystniej postrzegani przez otoczenie. Ludzie weseli zazwyczaj nie narzekają na samotność czy brak przyjaciół, cieszą się też większym stopniem zaufania.

Pamiętając o powyższych korzyściach, podczas zajęć jogi śmiechu wykorzystuje się ćwiczenia, które pobudzają nas właśnie do głośnego śmiania się. Przechodzi się w nich od śmiechu wywołanego na życzenie (troszkę sztucznego, udawanego) do śmiechu szczerego, naturalnego. Czynność ta jest jest zaraźliwa, efektem tych ćwiczeń jest więc głośny, prawdziwy śmiech uczestników jogi.

Dowiedz się więcej: Jak radzić sobie ze stresem w pracy i szkole >>

Joga śmiechu – gdzie się ją wykorzystuje?

Uwzględniająca pozytywne efekty śmiechu, joga śmiechu zyskuje coraz większą popularność. Wykorzystuje się ją w przeróżnych miejscach i grupach. Jej pasjonatów, którzy własnym przykładem chcą do niej przekonać innych, znajdziemy nawet w publicznych parkach.

Wykorzystywana jest ona coraz częściej również w szkołach i na uniwersytetach. Są też firmy, które oferują tego typu zajęcia swoim pracownikom. Ćwiczenia jogi śmiechu praktykuje się także w szpitalach, więzieniach czy domach spokojnej starości, czyli wszędzie tam, gdzie ludzie potrzebują odprężenia.

Dowiedz się więcej: Jak radzić sobie ze stresem w czasie egzaminów? >>

 Ajurweda a joga śmiechu

Joga śmiechu bywa niekiedy utożsamiana z ajurwedą. Ale czy słusznie?

Ajurweda jest systemem hinduskiej wiedzy medycznej, która dba o kondycję fizyczną i psychiczną człowieka. W tym celu wykorzystuje różne techniki – również jogę. Joga, w tym także joga śmiechu, jest zatem jednym z narzędzi medycyny ajurwedyjskiej.

Joga w domu

Joga śmiechu może być dobrym wstępem do praktykowania jogi w domu. Wykonywanie ćwiczeń jogi w domu ma na pewno swoje zalety. Jest nią na przykład swoboda czasowa. Ćwiczenia jogi możemy wykonywać po prostu wtedy, gdy akurat mamy ku temu możliwość. Z drugiej strony joga w domu ma też i wady. W zaciszu domowym sami musimy korygować ewentualne wady postawy i pozycji. Na zajęciach grupowych pilnuje tego instruktor.

Dowiedz się więcej: Sposoby na stres – joga w domu >>

Trzeba przyznać, że joga dla początkujących, również w wersji domowej, zakłada wykonywanie nieskomplikowanych ćwiczeń. Można je opanować z pomocą dobrego podręcznika lub kursów jogi na video.

Obecne tempo życia sprawia, że jesteśmy mniej radośni, a bardziej zestresowani i zmęczeni. Różni ludzie w różny sposób próbują sobie radzić z takimi emocjami. Joga śmiechu może być nowym pomysłem na nasze troski i złe samopoczucie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Hintigo Hintigo [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również