Jak ćwiczyć w domu, czyli od czego zacząć i jak wytrwać

Poszukujesz mocnej motywacji do regularnych treningów? Sprawdź, jak ćwiczyć w domu, by wytrwać w swoich postanowieniach na długi czas!

Jak ćwiczyć w domu, czyli od czego zacząć i jak wytrwać
Jak ćwiczyć w domu - odpowiednia motywacja do treningu to podstawa

Jak ćwiczyć w domu, by wytrwać w swoim postanowieniu jak najdłużej? Na tak postawione pytanie nie ma jednej właściwej odpowiedzi. Każdy z nas jest inny i potrzebuje innego rodzaju motywacji do regularnych treningów. Istnieje jednak kilka zasad, których warto przestrzegać, by nie ulec pokusie siedzenia na kanapie. Co robić, by zapewnić sobie porcję ruchu każdego dnia i nie zwątpić w swe działania?

Dlaczego warto ćwiczyć w domu?

Wstępem do uprawiania regularnej aktywności fizycznej mogą być ćwiczenia wykonywane w domu. Dla wielu osób może być to początkowo najlepsze rozwiązanie. W zaciszu własnych czterech kątów nie będziemy narażeni na spojrzenia innych osób, które dla wielu z nas bywają często krępujące.

Do tego ćwiczenia w domu można wykonywać o każdej porze, nie tracąc czasu np. na dojazdy na siłownię. W każdym pomieszczeniu można także wygenerować niewielką ilość miejsca, która będzie nam potrzebna np. do rozłożenia maty. Małym nakładem kosztów i czasu będziemy mogli oddać się ćwiczeniom, które zapewnią nam zdrowie i piękny wygląd.

Treningi w domu są także świetnym sposobem na powrót do formy dla młodych mam, które nie mają możliwości pozostawienia bobasa pod opieką innych.

Dowiedz się więcej: Joga w ciąży – dlaczego warto i jak ją praktykować >>

Jak ćwiczyć w domu - joga

Jak ćwiczyć w domu – pierwsze kroki

Wybieramy aktywność fizyczną

Podstawowym krokiem do zmotywowania się do treningów w domu jest wybór odpowiedniego stylu ćwiczeń. Warto więc poszperać nieco w Internecie i dowiedzieć się, jakie rodzaje aktywności sprawdzą się w zaciszu czterech ścian.

Z pewnością doskonałym pomysłem, zwłaszcza dla pań, będzie wybór zajęć fitness z ulubioną instruktorką. Wiele osób z pewnością słyszało o programach przygotowywanych przez kompetentnych trenerów, które nadają się do wykonywania we własnym domu.

Do udziału w profesjonalnym treningu będziemy potrzebować jedynie laptopa lub telewizora oraz maty i odrobiny miejsca. Decydując się na ćwiczenia z autorytetem w dziedzinie aktywności fizycznej, nasza motywacja do ukończenia cyklu z pewnością wzrośnie i spotęguje apetyt na więcej.

Wybierając rodzaj ćwiczeń, warto także zastanowić się nad tym, jaki jest właściwy cel naszej aktywności.

  • Jeżeli zależy nam na relaksie i odprężeniu po ciężkim dniu, to warto zdecydować się np. na jogę.

Dowiedz się więcej: Sposoby na stres – joga w domu >>

  • W przypadku, gdy chcemy zrzucić zbędne kilogramy lub poprawić kształt naszej sylwetki sięgajmy po programy treningowe o większej intensywności.

Dowiedz się więcej: Aerobiczna 6 Weidera – ćwiczenia na płaski brzuch >>

Kupujemy potrzebne akcesoria

Jak ćwiczyć w domu, by nie poddać się już po kilku próbach? Dobrym sposobem może być zainwestowanie pieniędzy w kilka akcesoriów uprzyjemniających trening.

Aktywność fizyczna w czterech kątach z powodzeniem może obyć się bez gadżetów, jednak ładne przyrządy czy strój mogą okazać się doskonałą motywacją do podjęcia wyzwania. Założenie ulubionych, wygodnych butów czy chwycenie kolorowych hantli może pomóc nam się przełamać.

Plan treningowy kluczem do sukcesu

Chcąc zwiększać naszą codzienną motywację do ćwiczeń, warto już na samym początku przygotować konkretny, szczegółowy plan naszej aktywności. Można sporządzić go samodzielnie na kartce papieru lub zdecydować się na skorzystanie z popularnych aplikacji.

W sklepach operatorów komórkowych z łatwością odnajdziemy aplikacje do tzw. self-trackingu, które ułatwią nam kontrolowanie naszych postępów. Codzienne odhaczanie zaplanowanych wcześniej ćwiczeń będzie wzbudzać w nas poczucie dumy, a pozytywne wzmacnianie motywacji jest najlepszym sposobem na osiągnięcie własnych celów.

Dowiedz się więcej: Darmowe aplikacje dla miłośników zdrowego trybu życia >>

W naszym planie warto dokładnie określić godziny w jakich chcemy ćwiczyć oraz zaznaczyć rodzaj zaplanowanego na dany dzień treningu. Jeżeli pozbawimy się dowolności, to w ten sposób trudniej będzie nam skusić się na małe odstępstwa od planu.

Organizując nasz trening, warto pamiętać także o zasadzie małych kroków. Jeżeli zaplanujemy zbyt obciążające ćwiczenia, których wykonywanie będzie ponad nasze siły, to szybko stracimy chęć do podejmowania dalszych prób. Lepiej będzie więc zdecydować się na stopniowe zwiększanie intensywności treningów. Duma z ukończenia całej serii da nam siłę na podejmowanie kolejnych wyzwań.

Dowiedz się więcej: Jak się zmotywować do regularnych ćwiczeń? >>

Jak ćwiczyć w domu - plan treningowy

Jak ćwiczyć w domu i nie stracić motywacji?

Pierwsze treningi za nami, czujemy się dumni z naszych osiągnięć i zaczynamy przysłowiowo spoczywać na laurach… Pierwszy zapał gaśnie, a my coraz częściej znajdujemy wymówki by zamiast ćwiczeń odpocząć na kanapie przed telewizorem… Nie musi tak być! Przestrzegając kilku zasad możemy rozbudzić swoją motywację na nowo i nie poddać się przed osiągnięciem celu.

Pozytywne myślenie

Ćwiczenie w domu wymaga zbudowania pozytywnej motywacji. Nasza chęć do podjęcia wyzwania rodzi się w głowie, dlatego warto karmić się wesołymi skojarzeniami dotyczącymi sportu! Trening nie jest karą, a może być nagrodą! Warto zacząć więc tworzyć optymistyczny nastrój i nie pozwolić sobie na kojarzenie ćwiczeń z ciężką pracą.

Słuchanie muzyki

Jak ćwiczyć, by trening był doskonałą zabawą? Wystarczy włączyć ulubioną, pobudzającą muzykę. W jej rytmie każde wykonywane ćwiczenie będzie wydawać się łatwiejsze. Początkowo puszczanie tych samych piosenek może także być świetną motywacją do wstania z kanapy. W ten sposób budujemy bowiem trwały nawyk. W naszym mózgu właśnie ta melodia będzie kojarzyła się nam z wysiłkiem fizycznym.

 Rutynie mówimy nie!

Wykonywanie treningów w domu może skutkować popadnięciem w rutynę, która nie jest motywująca. Monotonne wykonywanie tych samych ćwiczeń zawsze o tej samej porze może być dla wielu zniechęcające. Aby więc uniknąć rutyny, warto w swoim planie treningowym zawrzeć odpowiednie zmiany: ćwiczenia rozciągające wykonujemy w określone dni rano, a ćwiczenia na kręgosłup popołudniu.

Jak ćwiczyć w domu - motywacja

Celebrowanie uczucia po treningu

Za każdym razem, kiedy nie będziemy mogli zmotywować się do wykonywania ćwiczeń warto przypomnieć sobie uczucie, jakie nam towarzyszy po skutecznie wykonanym treningu. Warto pielęgnować więc poczucie dumy i odprężenia po zakończeniu wysiłku, by móc z łatwością przywoływać je w pamięci, kiedy zajdzie taka potrzeba.

Chwalenie się sukcesami

Doskonałym sposobem na podtrzymanie motywacji jest chwalenie się swoimi małymi i dużymi sukcesami. Warto opowiedzieć innym o tym, że ćwiczymy w domu. Im więcej osób będzie o tym wiedziało, tym trudniej nam będzie zrezygnować z treningów.

Dobrym pomysłem może być także rozmowa z innymi miłośnikami jogi czy fitnessu. Wymienianie się poradami może wprowadzić do domowych ćwiczeń powiew świeżości.

Cieszenie się efektami

Najskuteczniejszym motywatorem do ćwiczeń są efekty, jakie nam one dają. Warto więc przyglądać się zmianom zachodzącym w naszej sylwetce i cieszyć się wpływem treningu na zmiany w naszym ciele.

Nie można także pominąć efektów, jakie ćwiczenia wywierają na naszą psychikę. Regularna aktywność fizyczna pomaga w uwolnieniu się od napięć i pozbyciu się stresu.

Dowiedz się więcej: Joga: skuteczna walka ze stresem >>

Jak ćwiczyć w domu, by wytrwać w postanowieniu jak najdłużej? Wyzwanie wcale nie będzie takie trudne, jeżeli będziemy przestrzegać prostych zasad pobudzających motywację. Efekty jakie przyniosą nasze treningi z pewnością pomogą w odejściu w zapomnienie początkowych trudności jakie przysparzało zmotywowanie się do ich wykonywania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Mariola Krzyżak Mariola Krzyżak [+ info]

Cyfrowy nomada, kreatywna poszukiwaczka inspiracji, podróżuje wszędzie tam, gdzie można znaleźć miejsca idealne do pisania. Absolwentka filologii polskiej z zamiłowaniem buszująca po półkach księgarni i kolekcjonująca stare książki. Codziennie przelewa na ekran natłok myśli pozwalając im płynąć w świat. Nie może żyć bez porannej dawki nowinek ze świata polityki i nauki. Uwielbia dźwięk ruszającego samolotu, pieczenie chleba, malowanie ścian i przesiadywanie z laptopem w kawiarniach na całym świecie.

Zobacz również