Dobre nawyki żywieniowe - jak je skutecznie wprowadzić

Chcesz w nowym roku zadbać o zgrabną sylwetkę? Z nami skutecznie zmienisz swoje nawyki żywieniowe i już nigdy nie wrócisz do starych przyzwyczajeń!

Dobre nawyki żywieniowe - jak je skutecznie wprowadzić
Zmieniaj swoje nawyki żywieniowe powoli, ale trwale

Nawyki żywieniowe nabywamy przez całe swoje życie. Jeśli są one nieprawidłowe, negatywnie wpływają na nasze zdrowie, samopoczucie, a także wygląd, ponieważ często przyczyniają się do otyłości. Zmiana złych przyzwyczajeń wymaga zmiany sposobu myślenia o żywieniu i swoim organizmie. Warto jednak podjąć ten wysiłek, bo dzięki temu można pozbyć się wielu przykrych dolegliwości i już nigdy więcej nie martwić się tym, jak schudnąć.

1. Zacznij szanować swój organizm

Złe nawyki żywieniowe świadczą o braku szacunku do własnego ciała. Jeśli spożywamy pełne chemii śmieciowe jedzenie, nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej dawki witamin i składników odżywczych lub zajadamy się tuczącymi słodyczami, to robimy sobie krzywdę dokładnie taką samą, jakbyśmy świadomie chodzili środkiem jezdni na ruchliwej autostradzie.

Aby zdrowo się odżywiać, należy mieć świadomość, że nie jest to abstrakcyjny wymóg współczesnej mody, lecz właściwe dbanie o swój organizm. Zdrowe odżywianie wpływa nie tylko na układ pokarmowy, ale także właściwą pracę innych narządów.

Dzisiaj naukowcy otwarcie przyznają, że odpowiednia dieta obniża ryzyko zachorowania na wiele groźnych chorób, również nowotwory. Dlatego jeśli chcemy jak najdłużej cieszyć się dobrym zdrowiem, musimy szanować własny organizm, zmieniając złe nawyki żywieniowe na zdrowy sposób odżywiania.

Dowiedz się więcej: Wpływ diety na samopoczucie >>

Dobre nawyki żywieniowe - jak je skutecznie wprowadzić - zdrowe śniadanie

2. Dowiedz się, czym są złe i dobre nawyki żywieniowe

Sposób odżywiania w dużej mierze wynosimy z domu rodzinnego. Niestety wielu z nas wychowywało się w czasach, gdy większym problemem było zdobycie w sklepie jakiegokolwiek jedzenia, niż wiedza o tym, jak komponować zdrowe posiłki.

Dzisiaj półki sklepowe uginają się od różnej żywności, zarówno tej zdrowej, jak i kompletnie bezwartościowej. Aby nauczyć się je rozróżniać, musimy zdobyć wiedzę na temat tego, jak powinna wyglądać zbilansowana dieta i czym jest zdrowa żywność. W tym celu wystarczy np. sięgnąć do książek napisanych przez profesjonalnych dietetyków.

Dowiedz się więcej: Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej >>

Dobre nawyki żywieniowe - jak je skutecznie wprowadzić - pyszna sałatka

3. Zrób białą i czarną listę nawyków żywieniowych

Na podstawie zdobytej wiedzy na temat zdrowego odżywiania warto zrobić dwie listy: dobrych i złych nawyków żywieniowych. Umieszczenie ich w widocznym miejscu (najlepiej w kuchni lub jadalni) pomoże w przeprowadzaniu zmian.

Na czarnej liście powinny znaleźć się przede wszystkim nasze złe nawyki żywieniowe, takie jak np.:

  • niejedzenie śniadań i objadanie się wieczorem,
  • zbyt duża ilość słodyczy w diecie,
  • dieta uboga w warzywa i owoce,
  • jedzenie śmieciowego jedzenia, czyli fast foodów i gotowych dań.

Biała lista dobrych nawyków żywieniowych powinna zawierać najważniejsze zasady zdrowego odżywiania, czyli m.in.:

  • jedzenie kilku niewielkich, ale regularnych posiłków,
  • spożywanie 5 porcji owoców i warzyw w ciągu dnia,
  • ograniczenie cukru i soli,
  • nawadnianie organizmu (1,5-2 l płynów dziennie),
  • ograniczenie ilości czerwonego mięsa na rzecz drobiu i ryb,
  • mądre zakupy – czytanie etykiet i rezygnacja z wysoko przetworzonej żywności.

Dowiedz się więcej: 15 sposobów na zdrowe śniadanie >>

Dobre nawyki żywieniowe - jak je skutecznie wprowadzić - zdrowa żywność vs jedzenie śmieciowe

4. Złe nawyki żywieniowe zmieniaj etapami

Dotychczasowy sposób odżywiania kształtował się latami, dlatego nie można go zmienić w ciągu tygodnia. Zbyt szybkie i drastyczne zmiany w diecie powodują równie szybkie zniechęcenie i powrót do starych nawyków.

To właśnie dlatego odchudzanie przy pomocy restrykcyjnych diet nigdy nie przynosi trwałego efektu. Zmiany w diecie o wiele lepiej jest wprowadzać etapami, by powoli uczyć się nowych smaków, a także stopniowo eliminować z codziennego menu niezdrowe, lecz dotychczas lubiane rodzaje posiłków.

Na początku dobrym sposobem na zmianę nawyków jest szukanie zdrowszych zamienników np.: ukochane słodycze można zastąpić owocami i bakaliami, chrupiące białe bułeczki – bułkami pełnoziarnistymi, smażone frytki – pieczonymi warzywami, a kotleta schabowego – filetem z ryby.

Dowiedz się więcej: Węglowodany w diecie – czym są zdrowe węglowodany i kiedy możemy je jeść? >>

Dobre nawyki żywieniowe - jak je skutecznie wprowadzić - pieczone frytki

5. Rozsmakuj się w naturalnych produktach

Dobre nawyki żywieniowe to przede wszystkim sięganie po naturalne i świeże produkty. Wielu osobom trudno się przyzwyczaić do ich smaku, jeśli dotychczas w diecie dominowały produkty przetworzone z mnóstwem chemicznych wzmacniaczy smaku.

Aby przekonać się do świeżych i nieprzetworzonych produktów, warto zacząć robić zakupy na lokalnym bazarku. Można tam kupić prawdziwy chleb razowy na zakwasie, domowej roboty wędliny, sery i twarogi, jaja od szczęśliwych kur, świeże zioła i przyprawy, a także wiele innych wspaniałych produktów, które smakiem i wyglądem w niczym nie przypominają „plastikowej” żywności z marketu.

Na bazarku sprzedawcy pozwalają skosztować swoich produktów, potrafią też jak nikt inny opowiadać o ich walorach smakowych. Gdy się rozsmakujemy w naturalnej żywności, bez problemu zaczniemy komponować z nich zdrowe i pyszne posiłki.

Dowiedz się więcej: Zdrowe jedzenie: czym są produkty BIO? >>

Dobre nawyki żywieniowe - jak je skutecznie wprowadzić - żywność z bazarków

Zdrowe nawyki żywieniowe powinny być elementem całej filozofii zdrowego trybu życia, dlatego zmiany w sposobie odżywiania warto uzupełnić także o aktywność fizyczną. Na początek wystarczą regularne spacery lub jazda na rowerze. Ruch na świeżym powietrzu wyzwala w organizmie endorfiny i serotoninę, które odpowiedzialne są za nasz dobry nastrój. Będąc w dobrym humorze, lepiej zniesiemy zmianę diety, która w połączeniu z ćwiczeniami szybciej przyniesie efekty w postaci smukłej sylwetki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Hintigo Hintigo [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również