Cynamon - co warto o nim wiedzieć?

Cynamon to nie tylko popularna przyprawa, ale również naturalne lekarstwo na wiele dolegliwości. Czy wiesz, na co warto go stosować?

Cynamon - co warto o nim wiedzieć?
Odmiany, właściwości i zastosowanie cynamonu

Cynamon powszechnie wykorzystywany jest w kuchni jako popularna przyprawa o charakterystycznym smaku i zapachu. Szczególnie często stosuje się go w okresie świąt Bożego Narodzenia. Bywa wówczas dodawany do różnych wypieków, deserów, potraw i rozgrzewających herbat.

To nie jedyne zastosowanie cynamonu. Od wieków używany jest on również jako naturalny środek na wiele dolegliwości, np. na przeziębienie, na cholesterol, a także jako produkt wspomagający odchudzanie. Jak stosować cynamon? Po który jego rodzaj sięgnąć, aby otrzymać najlepsze efekty?

Rodzaje cynamonu

Cynamon uzyskuje się z wysuszonej wewnętrznej części kory drzewa cynamonowca. Sprzedawany jest on w postaci niewielkich zwiniętych w rulon pałeczek, a także w wersji sproszkowanej. Cechami charakterystycznymi cynamonu są jego piekący (mniej lub bardziej – w zależności od rodzaju) smak oraz intensywny zapach.

Rodzajów drzew i krzewów cynamonowca jest bardzo wiele. Najbardziej popularnymi i najczęściej wykorzystywanymi są jego dwie odmiany – cynamonowiec cejloński oraz cynamonowiec kasja zwany również wonnym. Różnią się one od siebie smakiem, kolorem, a przede wszystkim zawartością kumaryny.

Cynamon cejloński jest jaśniejszy od cynamonu wonnego, ma on bardziej żółtawą barwę. Jego pałeczki są grubsze, wielokrotnie zwinięte i powodują wrażenie pełnych w środku. Odmiana cejlońska charakteryzuje się delikatnym smakiem – jest o wiele mniej piekąca.

Cynamon - co warto o nim wiedzieć? - cynamon cejloński

Cynamon kasja, czyli wonny, to ten, który najczęściej spotykamy na sklepowych półkach. Jego barwa jest ciemna, ma rdzawy odcień. Pałeczki są skręcone pojedynczo. Smak cynamonu wonnego jest ostry i piekący.

Cynamon - co warto o nim wiedzieć? - cynamon kasja

Cynamon cejloński – właściwości i zastosowanie

Odmiana cejlońska cynamonu jest smaczniejsza niż odmiana kasja, ponieważ ma ona delikatniejszy smak. Pod względem właściwości zdrowotnych również lepiej wypada cynamon cejloński.

Cynamon jest źródłem wielu składników mineralnych, m.in. wapnia, potasu, fosforu, a także żelaza. W jego składzie znajdują się także witaminy A, C, E, K oraz witaminy grupy B. Najważniejszym składnikiem cynamonu – odpowiedzialnym za większość jego prozdrowotnych właściwości jest aldehyd cynamonowy.

Odmiana cejlońska od wieków wykorzystywana była jako środek wspomagający przy leczeniu przeziębienia i grypy, a także innych infekcji dróg oddechowych. W tym celu stosuje się przede wszystkim wyciągi z kory i liści cynamonowca, a także olejek eteryczny.

Spożywanie cynamonu cejlońskiego pomaga również obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi. W tym przypadku także stosuje się głównie wyciągi z kory cynamonowca oraz olejek cynamonowy. Cynamon szczególnie polecany jest osobom cierpiącym na cukrzycę typu 2.

Cynamon na odchudzanie i przeciw nowotworom

Tym co w cynamonie szczególnie zainteresuje panie, są jego właściwości wspomagające odchudzanie. Przyspiesza on spalanie tłuszczu oraz przemianę materii, a to z kolei może pozytywnie wpłynąć na utratę tkanki tłuszczowej.

W ostatnim czasie wiele mówi się także o badaniach amerykańskich naukowców, którzy przekonują, iż zawarty w cynamonie aldehyd cynamonowy wykazuje właściwości antynowotworowe.

Cynamon - co warto o nim wiedzieć? - laski cynamonu

Ostrożnie z cynamonem

W składzie cynamonu znajduje się kumaryna. W cynamonie kasja jest jej najwięcej i to ona powoduje, iż ma on ostry, piekący smak. Kumaryna spożywana regularnie wpływa negatywnie na wątrobę, dlatego też zaleca się, aby stosować odmianę cejlońską, gdyż to ona spośród wszystkich odmian cynamonu posiada jej w swoim składzie najmniej.

Ponadto ostrożnie z cynamonem powinny postępować również osoby ze skłonnościami do krwotoków, z wrzodami żołądka, osoby przyjmujące lekarstwa na cukrzycę, a także kobiety w ciąży.

Gdzie kupić cynamon?

Cynamon kasja dostępny jest w większości sklepów spożywczych zarówno w wersji sproszkowanej, jak i w postaci pałeczek. Z kolei cynamon cejloński można kupić przede wszystkim w sklepach ze zdrową żywnością oraz w sklepach internetowych. W sklepach spożywczych odmiana cejlońska jest rzadko spotykana.

Przyprawa ta jest świetnym dodatkiem przede wszystkim do wypieków z jabłkami, a także do napojów rozgrzewających – szczególnie zimą.

Poznaj przepis na pyszną tartę jabłkowo-cynamonową: Tarta z jabłkami, powidłami śliwkowymi i cynamonem >>

Cynamon spożywany w odpowiednich ilościach może pozytywnie wpłynąć na zdrowie, a także wspomóc walkę z nadwagą. Ważne, aby podczas jego stosowania zachować umiar.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Agnieszka Wieczorek Agnieszka Wieczorek [+ info]

Autorka bloga Dom na obcasach, pasjonatka ziołolecznictwa. Uwielbia piec i gotować, a także zgłębiać tematy związane z kuchnią oraz wykorzystaniem w niej darów natury. Uważa, że Polska to piękny kraj, z wieloma ciekawymi miejscami do odkrycia. Z wykształcenia inżynier informatyk, z zamiłowania blogerka i copywriterka.

Zobacz również