Bagażnik rowerowy do samochodu - dachowy, na klapę czy na hak?

Bagażnik rowerowy montowany do samochodu to nieodłączny element wakacyjnych wypraw cyklistów. Istnieje kilka typów bagażników. Jaki więc wybrać? Na dach, na klapę czy na hak? Co będzie najlepszym rozwiązaniem?

Bagażnik rowerowy do samochodu - dachowy, na klapę czy na hak?
Bagażnik rowerowy to praktyczny sposób na przewożenie roweru

Specjalny bagażnik rowerowy do samochodu cieszy się coraz większą popularnością – tak jak coraz częściej korzystamy z rowerów. Podczas wakacyjnych wypraw rower umożliwia aktywne spędzenie czasu wolnego. W Polsce wciąż przybywa ścieżek rowerowych, dzięki którym możemy zwiedzić wybrane miasta lub ich okolice. Nasz rower możemy przetransportować w docelowe miejsce za pomocą bagażnika do samochodu – jaki rodzaj wybrać?

Dowiedz się więcej o najpiękniejszych trasach rowerowych w Polsce >>

Bagażnik rowerowy na hak

Bagażnik rowerowy na hak jest dostępny w dwóch wariantach. Jeden to platforma, nakładana na hak, druga to tzw. „widełki”.

Dużą zaletą jest łatwy montaż i demontaż oraz to, że takie rozwiązanie nie powoduje ryzyka porysowania lakieru. Warto również rozeznać się czy taki bagażnik rowerowy posiada możliwość odchylania, co umożliwi nam otwarcie bagażnika.

Uchwyt rowerowy na hak nie jest odczuwalny podczas jazdy samochodem. Umieszczenie z tyłu wprawdzie zwiększa opór powietrza i zmienia środek ciężkości, zapewnia jednak stabilność jazdy. Należy pamiętać, że taki bagażnik najlepiej sprawdzi się w dużych samochodach.

Dowiedz się więcej: Jak przygotować terenówkę do następnego sezonu wyprawowego? >>

Bagażnik rowerowy do samochodu - dachowy, na klapę czy na hak? - bagażnik na hak

Bagażnik rowerowy na klapę

Takie rozwiązanie nie sprawdzi się w sedanach. Bagażnik rowerowy na klapę można natomiast łatwo zamontować w hatchbackach, kombi oraz minivanach. Do zalet z pewnością należy ogólna łatwość umieszczenia rowerów.

Wady? Podczas jazdy będzie nieco głośniej w kabinie. Wynika to z powodu oporu powietrza wynikającego z wystawania rowerów poza obrys samochodu. Ten sposób przewożenia rowerów może również spowodować zarysowanie lakieru.

Przed zakupem bagażnika na klapę warto sprawdzić jego wymiary. Chodzi o to, by po montażu, rowery nie przesłaniały lamp tylnych oraz tablicy rejestracyjnej. Należy pamiętać również o tym, że takie uchwyty dedykowane są raczej rowerom z męską ramą. W przypadku przewożenia tzw. „damki” będziemy musieli dokupić specjalne adaptery.

Dowiedz się więcej: Jak wybrać najlepszy rower dla siebie >>

Bagażnik rowerowy do samochodu - dachowy, na klapę czy na hak? - bagażnik na klapę

Bagażnik rowerowy na dach

Jest to rodzaj prawdopodobnie najczęściej spotykany na polskich drogach. Bagażnik rowerowy na dach najłatwiej umieścić w samochodach typu kombi – posiadają one fabrycznie zamontowane relingi, do których mocujemy uchwyt. Jeżeli natomiast nie posiadamy relingów, musimy liczyć się z dodatkowym kosztem ich zakupu.

Zaletą bagażnika na dach jest brak zmiany środka ciężkości auta. Jakie są niedogodności tego rozwiązania? Podczas montażu, musimy fizycznie podnieść rower do góry, a nie każdy ma na tyle siły, aby to zrobić. Umieszczanie roweru na takim bagażniku wiąże się również z ryzykiem zarysowania lakieru. Musimy też pamiętać, że wysokość naszego samochodu po umieszczeniu roweru ulegnie zmianie i nie wszędzie będziemy mogli wjechać autem.

Dowiedz się więcej: TOP 5: Darmowe aplikacje dla rowerzystów >>

Bagażnik rowerowy do samochodu - dachowy, na klapę czy na hak? - bagażnik na dach

Jaki bagażnik rowerowy zatem wybrać? Wszystko zależy od tego, jakim autem dysponujemy. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Jeżeli chodzi o koszty, nie ma większych różnic.

Cechy użytkowe uchwytów na hak oraz na klapę są podobne. Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku bagażników montowanych na dachu. Tutaj musimy się liczyć z koniecznością podniesienia roweru oraz pamiętać w trakcie jazdy o tym, że wysokość naszego pojazdu ulegnie zmianie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również