10 zasad ekonomicznej jazdy

Większość kierowców chciałaby, aby posiadane przez nich samochody generowały jak najniższe zużycie paliwa. Ekonomiczna jazda autem jest możliwa. Ale nie można też wierzyć w cuda, zwłaszcza w ecodriving, który może spowodować więcej problemów, niż pożytku.

10 zasad ekonomicznej jazdy

Moda na ecodriving spowodowała powstanie setek artykułów i poradników o tym, jak jeździć i jak duża redukcja zużycia paliwa jest dzięki temu możliwa. Szybkie rozpędzanie, hamowanie silnikiem, toczenie się, wyłączanie silnika przy każdym postoju – to najważniejsze z zalecanych działań. Być może i są one skuteczne w pewnym stopniu. Ale równocześnie powodują bardzo duże obciążenia dla układu tłokowego i korbowodowego, przyspieszając zużycie silnika.

Do tego silnik najszybciej zużywa się w czasie uruchamiania. Jak zatem poważnie potraktować zalecenie, aby silnik wyłączać w czasie każdego postoju, nawet trwającego pół minuty, kiedy stoimy na czerwonym świetle?

Hamowanie silnikiem z kolei jest destrukcyjne dla dwumasowego koła zamachowego, które jest bardzo drogą częścią.

Wielu kierowców zdecydowało się na zakup aut z silnikami, budowanymi w zgodzie z zasadami downsizingu. Te miały być rzekomo bardzo oszczędne. Niestety, co udowodniły niezależne magazyny, informacje o niskim spalaniu nijak nie potwierdziły się w testach. Co gorsza, wiele aut zużywało znacznie więcej paliwa, od swoich wolnossących poprzedników, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy. A do tego zafundowano kierowcom cały szereg nieznanych do tej pory problemów technicznych, od których wolnossące jednostki były całkowicie wolne.

10 zasad ekonomicznej jazdy

Ekonomiczna jazda autem jest możliwa. Przede wszystkim jednak trzeba pamiętać o tym, aby kupić takie auto, które nabywca będzie w stanie utrzymać. Czasami warto nieco utemperować wybujałą ambicję i zamiast wielkiej, drogiej w utrzymaniu, paliwożernej limuzyny, kupić średniej wielkości kompakt. Wszystko dlatego, że będzie można nim dużo jeździć, a nie będzie trzeba kombinować z takimi rozwiązaniami jak ekojazda czy też montaż instalacji LPG.

Oto nasze 10 zasad.

#1 Przewidywanie

Nie warto pędzić jak wariat do świateł, tylko po to, żeby ostro hamować i stać na czerwonym. Lepiej jechać wolniej i wjechać spokojnie na skrzyżowanie, na którym zapali się zielone światło. Ekonomiczna jazda to taka, w której jak najmniej używa się hamulca. Oczywiście, jeśli nie koliduje to z bezpieczeństwem.

#2 Spokojna jazda

Pseudosportowa jazda, szarpanie, jazda na zasadzie gaz – hamulec, ruszanie z piskiem opon – nie tylko nie pozwoli zaoszczędzić paliwa, ale jeszcze zniszczy samochód i nerwy. Nie tylko kierowcy, ale i innych użytkowników drogi. Wszyscy mamy dość stresów.

#3 Odpowiednie ciśnienie w oponach

Równe we wszystkich. Dzięki temu będzie można liczyć na niskie opory toczenia, przekładające się na niższe spalanie. Opony muszą być też odpowiednio wyważone. Ważna jest też właściwie ustawiona zbieżność oraz geometria, również mające wpływ na opory toczenia. Można też zakupić nowoczesne opony ekologiczne z asymetrycznym bieżnikiem, zapewniają dodatkową, niewielką oszczędność paliwa.

#4 Sprawne zawieszenie

Nie da się mówić o zachowaniu właściwej zbieżności czy geometrii, jeśli zawieszenie będzie w złym stanie technicznym.

#5 Planowanie podróży

W czasie jazdy po mieście opłaca się nadłożyć nieco drogi, aby ominąć korki. W czasie dalekich podróży warto planować trasy tak, aby móc omijać miasta. Ważne, aby móc jak najdłużej jechać na piątym lub szóstym biegu, ale bez szaleństw. Auto będzie najbardziej ekonomiczne, kiedy prędkość będzie zawierać się w przedziale od 70 do 90 km/h. Nie zawsze opłaca się korzystać z autostrad czy dróg ekspresowych, czasami drogi krajowe są mniej obciążone. Do tego trzeba pamiętać o tym, że w czasie gorących okresów świątecznych lub urlopowych na wjazd na autostradę trzeba czekać nawet kilka godzin.

#6 Aerodynamika

Warto wyeliminować niepotrzebne obciążenie auta a także elementy, zwiększające opór powietrza. Nikt normalny nie usunie z auta koła zapasowego, ale już niewykorzystywany bagażnik dachowy z pewnością warto zdjąć.

#7 Oszczędne korzystanie z odbiorników prądu elektrycznego

Największy wpływ na spalanie ma oczywiście klimatyzacja. Zwłaszcza wtedy, gdy jest niesprawna i mało wydajna. Dlatego warto ją serwisować. A poza tym pamiętać, że włączona klima, audio i cały szereg innych elementów wyposażenia kabiny z pewnością zwiększą spalanie.

#8 Sprawny układ zapłonowy

W benzyniakach sprawne cewki, świece zapłonowe wymieniane na czas, a także przewody wysokiego napięcia i aparat zapłonowy, jeśli takowe występują. W Dieslach z kolei sprawne muszą być świece żarowe.

#9 Drożny filtr powietrza

Niby niepozorny i na szczęście tani, ale także mający wpływ na niskie spalanie.

#10 Dobrej jakości olej silnikowy

Najlepiej o lepkości zgodnej z wymaganiami producenta auta. Wymieniamy raz na rok, wraz z filtrem oleju. Dlaczego to takie ważne? Bo świeży i idealnie dobrany olej sprawia, że tarcie pracujących elementów mechanicznych silnika obniżone jest do minimum. A to ma oczywiście wpływ na niższe spalanie.

Nowoczesne technologie obniżające spalanie

Coraz popularniejsze stają się napędy hybrydowe, w których silnik elektryczny wyeliminował alternator i rozrusznik. Do tego wspomaga on silnik spalinowy, zmniejszając spalanie, a na krótkich trasach może samodzielnie napędzać auto. Auta takie mogą odzyskiwać energię z hamowania, która jest potem magazynowana w akumulatorach.

Ale są i inne rozwiązania. Technologia Skyactiv (więcej informacji: https://www.mazda.pl/filozofia-mazdy/technology/skyactiv-technology/), opracowana przez Mazdę, pozwoliła dopracować silniki benzynowe i wysokoprężne do perfekcji. Zmodyfikowano w nich układ wtrysku, benzyniaki uzyskały bardzo wysoki poziom sprężania, odchudzono także wiele elementów, przez co zmniejszyło się tarcie. A to ma wpływ na zmniejszone zużycie paliwa. W silnikach wysokoprężnych wykorzystywane są dwie turbiny: mała (przy małej prędkości obrotowej) i duża (przy dużej), zapewniające moc i dynamikę już od najniższych obrotów, a także mały apetyt na paliwo. Mazdy mogą mieć także na wyposażeniu układ i-Eloop, odzyskujący energię z hamowania. Nie jest ona jednak magazynowana w akumulatorach, tylko w kondensatorze. Stąd trafia do tego układu, który w danej chwili zużywa najwięcej paliwa, na przykład do układu klimatyzacji albo oświetlenia.

Skyactive

Artykuł powstał we współpracy z marką Mazda.

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
ARTYKUŁ PARTNERA ARTYKUŁ PARTNERA [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również